Pagina's

maandag 13 augustus 2012

DE SCHOOL IS WEER BEGONNEN

Na een heerlijk weekend te hebben gehad in de Eemhof was het vanmorgen weer vroeg opstaan. Voor onze dochter begon de school weer en voor mijn man het werk.
Onze dochter doet nog een jaar groep 7 omdat wij haar veel te jong vinden om met 11,5 jaar al van de basisschool af te gaan. Ze heeft in het begin een groep overgeslagen en nu achteraf zien wij dat ze het toch nodig heeft om zich sociaal-emotioneel beter te ontwikkelen. Wat steviger in haar schoenen gaan staan en ook een nee durven zeggen. De school heeft hierin toegestemd.
Vanmorgen moest ik zelf ook op school zijn omdat ik samen met andere moeders de kinderen controleer op luizen. Op onze basisschool is het gebruikelijk dat alle kinderen gecontroleerd worden de eerste dag na elke vakantie.
De school had alle kinderen verzameld op het plein en elke klas mocht een wens uitspreken voor het nieuwe jaar. Mijn dochter mocht dit doen voor haar klas, zodat ze toch even in het zonnetje werd gezet.
Tussen de middag kwam ze al thuis met allerlei verhalen. Ze komt in een compactinggroep terecht. Dit is dan voor de kinderen die voorliggen op rekengebied. En ze krijgt een topklasse boekje waar ze in mag werken. Daarnaast biedt onze school ook vreemde talen aan. Binnenkort hebben wij een gesprek met de juf over haar. Ze hoeft zich in ieder geval niet te vervelen. Het komt wel goed met mijn kleine meid. Zelf begrijpt ze ook dat dit voor haar beter is.

Daarnaast hebben wij hele grote zorgen over onze zoon. Dit is een heel lang verhaal dat ik probeer in het kort uit te leggen.
Onze zoon zat vorig jaar in een kansklas vmboT+ - Havo-brugklas. Op deze school is hij in de eerste weken geïntimideerd geworden door een groepje jongeren. Hij moest doen wat één wilde, maar daar heeft hij nooit aan toegegeven. Het gevolg van dit alles was zelfs een politie-aangifte. Heel veel verdriet en angst voor onze zoon. Het hele groepje heeft excuses aangeboden aan hem. Hebben hem ook niet meer lastig gevallen. Toch heeft dit voor het gehele gezin veel gevolgen gehad, vooral omdat de ouders van de hoofddader 'vrienden' waren. Tot op heden liegt de dader de ouders voor en zelfs zodanig dat hij het verhaal verdraait heeft en zegt tegen hen dat onze zoon alles gelogen heeft. Zijn verhaal een keer controleren doen ze niet. Zoon is heilig. Erg triest.
In ieder geval heeft mijn zoon een groot gedeelte van het jaar 14 km heen en terug alleen of met een kind uit een ander dorp gefietst. Jullie begrijpen misschien wel dat hij bang is geworden. Dit alles speelde zich in het begin van het nieuwe jaar af. Hij heeft het jaar uitgezeten.
In november hebben wij te kennen gegeven dat hij zou wisselen van school. Overstappen naar een ander college. Dichterbij en kleiner. In februari hem daar ingeschreven. Hij is ook aangenomen op Havo 2.
Op het einde van dit jaar gaf de oude school te kennen dat ze hem geen havo-advies meegeven. Dit betekent in het kort dat hij niet aangenomen mocht worden op de nieuwe school op 2 havo. Met de nieuwe school gesproken wat wij konden doen. Toen ingeschreven op havo 2 kansklas. Vol. Toen mavo 2. Vol. Toen brugklas Havo. Mag niet. Alleen bij ziekte.
Ten einde raad vooral omdat de nieuwe school hem op basis van zijn cijfers heeft geplaatst op Havo 2. Zij begrijpen niet dat hij niet geplaatst mag worden.
Op 13 augustus zou een vergadering gehouden worden binnen de stichting van de scholen waarin de oude school een voorstel wordt gedaan.
Vandaag krijgen wij te horen of hij geplaatst mag worden. Of op havo 2 of op de brugklas havo-vwo. Ook dat zouden wij nog niet eens erg vinden. Als het niet zo is weten wij het niet meer.
Daar zit je dan misschien met een 12-jarig kind thuis. Helemaal zenuwachtig zitten wij hier te wachten op een telefoontje.

6 opmerkingen:

  1. Ik voel helemaal met je mee! Wat een narigheid om je zoon op een goede plek te krijgen! Ik hoop dat het telefoontje gauw komt en met goed nieuws!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meis wat vreselijk voor jullie! Ik weet precies wat je voelt omdat wij met onze dochter hetzelfde hebben meegemaakt ook op de Havo en ook met politie er bij. Het maakt je echt zoooo verdrietig! Ik wens je veel sterkte en duim voor een goede uitslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verschrikkelijk dat zo'n groepje je kind zo kapot kunnen maken dat je niet anders kan dan van school te wisselen. Hoop dat je een positief telefoontje hebt gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi wat leuk dat je ook een blog begonnen bent. Ik heb al eerder gelezen hoor maar volgens mij niet gereageerd. Leuk om meer over je te weten te komen. Dit verhaal is dan weer heel wat minder zeg. Wat een toestand. Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor de school zodat jullie allemaal weer opgelucht verder kunnen .liefs van mij. Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een nare situatie zeg! Dat soort dingen raken je als ouder toch diep in je hart.
    Ik hoop echt dat het een positieve wending krijgt, en dat je zoon een nieuwe start kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben helemaal niets vernomen vandaag. Ten einde raad heb ik de nieuwe (hopelijk) school gebeld en ook de mavo. Beiden niet aanwezig. Daarna heb ik vanavond een mail gestuurd naar de directeur van de mavo met het verzoek ons duidelijkheid te geven over het besluit tijdens de vergadering. Hij zou nl. aankaarten of onze zoon toch geplaatst wordt op 2 havo. Hopelijk leest hij deze mail morgen en worden wij gebeld.
    Mijn lieve zoon heeft vanmiddag van de spanning al diverse huilbuien gehad. Het is voor ons al ontzettend spannend. Wat moet wel niet in zo'n kinderkopje rondgaan.
    Morgen vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen