Pagina's

woensdag 15 augustus 2012

SLUIPVERBRUIK INDUCTIEPLAAT

Deze blog schrijf ik omdat ik gisteren toevallig al bij twee andere blogs vermeld heb dat een inductieplaat heel veel sluipverbruik heeft. Ikzelf dacht 6 watt per uur maar mijn man zei gisteren dat dit veel hoger was.
Hij heeft in zijn lunchpauze een meter meegebracht en in de meterkast de kabels losgemaakt. Daarna de meter erop gezet en toen bleek dat dit 71 watt per uur is.
Al enkele jaren zetten wij de groep in de meterkast uit en alleen als ik ga koken gaat hij aan. Na het koken zet ik de groep weer uit.
Besparing per dag: 71 watt x 23 uur = 1,633 Kwh (ik tel één uur voor het koken)
Dit komt neer op een besparing van 596 Kwh per jaar. Een gigantische besparing die wij per toeval ontdekt hebben.
Degene die de groep nog niet uitzetten en inductie hebben, DOEN, vandaag nog. Misschien dat dit ook voor keramisch telt, maar dat weet ik niet.

Er zijn nog heel veel apparaten die sluipverbruik hebben. Alle opladers hebben sluipverbruik. Dus ook die uit het stopcontact halen. De opladers van de pc, telefoon en tablet zijn hier voorbeelden van.

Hebben jullie nog meer voorbeelden?

14 opmerkingen:

  1. Dit blogje mag Dubbeltjelief straks eens heel goed lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goeie tip


    Ga deze vanavond even doorspelen aan meneer spaarpotje....... wellicht kan die er bij ons ook achterkomen of er zoveel sluipverbruik is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben hem uitgedaan hoor! Ben blij met je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog even een vraagje, de kookplaat heeft bij ons geen stand-by knop. Er brand dus geen enkel lampje verbruikt hij dan ook sluipstroom??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedoel je met de kookplaat de inductieplaat? De inductieplaat heeft geen stand-by knop maar verbruikt toch sluipstroom. Juist deze plaat is een van de grootste verbruikers. Wij hebben dit gehoord van een collega van mijn man. Deze had onderzocht hoe het kon dat hij zoveel verbruikte als nagenoeg alles uitstond. Toen is hij dus op de inductieplaat uitgekomen. Dat praat zich dan vlug rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier schrik ik van, we gaan er wat aan doen. Dank je!
    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo, gelijk even je bericht zelf erbij gepakt ;-). Hier gaan we mee aan de slag. Nogmaals bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Watt is de eenheid voor energie in Joule per seconde. De zin "71 watt per uur" slaat nergens op. Het is "joule per uur", "kWh per uur", of gewoon "Watt". In jou verhaal gok ik dat je kWh per uur bedoelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt wel. Het is 71 watt per uur of als je het in jouw termen beter begrijpt 0.071 KwH.

      Verwijderen
    2. "71 watt per uur" is net zoiets als "3 meter per seconde per uur" lopen. Ik heb trouwens een onderzoekje gevonden over sluipverbruik, zij vonden dat het sluipverbruik tussen de 3 en 8 watt ligt, zie hier. Weet je zeker dat je experiment helemaal geisoleerd was van andere apparaten?

      Verwijderen
  9. Ja, dat weet ik zeker. Een collega van mijn man, beiden werken in de stroomwereld, had een ampèremeting thuis gedaan en constateerde een sluipverbruik van 71 Watt. Hij vroeg of mijn man dit thuis ook wilde testen. Dat is gebeurd en ook bij ons wat dit zo hoog. Alsof er een gloeilamp constant brandt. En je zult ongetwijfeld weten dat een inductieplaat twee eigen aparte groepen heeft. Dus volledig geïsoleerd van andere apparaten.

    BeantwoordenVerwijderen