Pagina's

woensdag 26 september 2012

BEGROTING 2013

Afgelopen dagen ben ik heel druk geweest met het in kaart brengen van alle onkosten voor 2013.

Zoals het er nu uitziet gaan wij per maand 26 euro meer betalen aan vaste/variabele kosten. Het kan natuurlijk dat dit nog bijgesteld worden, maar daar hebben wij nog een paar maanden de tijd voor.

Ik heb een reserveringsrekening voor al deze lasten. Per maand stort ik daar het gemiddelde op van 12 maanden. Door het excel bestandje zie ik welke maand er royaal boven het gemiddelde uit steekt. Dat is bij ons januari.
Ik zorg (met dank aan pedro van tel je centen) nu dat ik een buffer op deze rekening heb staan van het bedrag dat er meer vanaf gaat dan het gemiddelde (snappen jullie het nog?)
Stel ik heb per maand 1000 euro lasten en in januari 1300. Dan zorg ik dat ik in januari start met een buffer van 300 euro. Maandelijks stort ik 1000 euro en vanzelf komen de maanden dat ik maar 700 of 800 euro nodig heb. Op het einde van het jaar heb ik die 300 euro over, maar ik heb het gehele jaar dan niet debet gestaan en kost het ook geen rente.

Daarnaast hebben wij de overige kosten, (benzine, cadeau's, kleding, stappen, zakgeld en koopzegels) verhoogd met 72,50 per maand. Dit is heel veel, ik weet het, maar vanaf het nieuwe jaar start ik met zakgeld voor mijn man en ik. Dit is 50 euro per maand.
De post kleding/stappen is verhoogd. Nu de kinderen grotere maten hebben kom ik niet uit met het geld. De kapper is duurder geworden. De kinderen worden nu als volwassene geknipt. Man en zoon gaan nu proberen om ipv om de 6 weken, om de 7 weken te gaan. Dit betekent toch één keer per jaar een bezoek minder per persoon. Onze dochter gaat maar 2 keer per jaar en ik 4 keer.

Dit jaar was ik de hond vergeten te begroten. Dit schat ik op 30 euro per maand. Dat is teveel, maar dat vinden wij dan wel weer. Kan ik het overschot aan de kant leggen voor de vakantie.

De post sporten ad 25 euro haal ik weg. Dit zijn alle kopjes koffie in sportkantines per maand. Man en ik gaan dit betalen van het zakgeld. Het stappen heb ik heel erg verlaagd. Wij gaan niet meer zoveel. Het jaarabonnement van het theater betaal ik van de variabele kosten.

Ook ga ik proberen om de auto meer te laten staan. Deze post vind ik erg hoog.
Wij zijn hier in de gelegenheid om even in Duitsland te tanken. Op maandagmorgen scheelt dat enorm. Vaker wel 22 cent per liter. Dat moet gaan lukken. Ook hier probeer ik dus over te houden.

Ik hoop dat ik door dit alles het bedrag kan verkleinen. Lukt dit niet dan is er ook geen man overboord.
Dat is dan het voordeel van heel veel inzicht in je rekeningen te hebben.

Zijn jullie al bezig met de kosten voor 2013?

P.S. Als het goed is begint de schilder morgen of vrijdag.


17 opmerkingen:

  1. Aha! een "volgeling". Fijn te horen dat het systeem je bevalt.

    Ben ook al bezig met mijn budget voor 2013. Staat nog niet op punt, bijlange niet, maar regelmatig er eens over nadenken kan geen kwaad. Dat bespaart me een hoop tijd bij de uiteindelijke opmaak van het budget.

    En hoe langer je dat doet, hoe minder werk dat wordt. Hier is het eigenlijk al een automatisme.

    Succes! Vooral dat tanken lijkt me heel voordelig. Eigenaardig dat dat zoveel scheelt, maar des te beter voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die extra buffer heb ik gepikt van jou. Dat had ik nog niet. En idd als je dit al lang doet stelt het niet veel meer voor. Toch is het altijd eens fijn om nog eens door alle rekeningen te pluizen. Kijken of je niets overslaat en zelfs overbodig betaald. Nu is dat steeds minder, maar bv de hond. Stom hè, totaal niet opgevallen dat ik daar geen budget voor had.
      Je kunt nog dagelijks leren van elkaar.

      Verwijderen
  2. Nog niet alle bedragen zijn bekend. Ik ben er nog niet mee bezig, mogelijk vanaf half november, wanneer de zorgverzekeringen in orde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed dat je al met het nieuwe jaar bezig bent.
    Dit wil ik binnenkort ook doen maar vraag me af hoe ik dit moet berekenen.
    Bv gwl word aangepast elk jaar na het invullen van de standen. Met welke verhoging of juist verlaging houd ik rekening?
    Tevens huishoud budget? Het zal vast wel weer duurder worden allemaal...
    De ziekteverzekering wordt ook duurder, mij is nog niet bekend welk pakket voor komende jaar zal worden.
    Er zijn een hoop dingen die wat duurder of misschien zelfs goedkoper worden, hoe bereken.je dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een paar dingen weet je idd nog niet, maar kun je wel een fictief bedrag invullen.
      Bij gwl kijk je naar de standen. Zit je nog steeds binnen je doel, dan kun je het bedrag aanhouden van dit jaar.
      Voor het huishoudbudget heb ik hetzelfde bedrag aangehouden. De 2% stijging moet ik zelf bezuinigen binnen het budget. Als je een boodschappenbudget hebt van 300 euro is dit slechts 6 euro per maand. Dat moet bij mij lukken.
      De ziektekostenverzekering is idd onbekend. Maar je kunt wel al je eigen risico begroten, 350 euro, mits je dat natuurlijk gebruikt. Ik heb door mijn medicatie dit al in de eerste maand verbruikt en dat budgetteer ik dus.
      Het bedrag van de verzekering kun je bv 5 euro hoger zetten per maand.
      Nogmaals, de definitieve bedragen kun je met een enkele knop in excel aanpassen, maar dan heb je in ieder geval al de opzet voor het nieuwe jaar en toch al inzicht in hoeveel je kunt sparen of juist niet.
      Je moet gewoon vooraan beginnen. Alle rekeningen van het afgelopen jaar erbij nemen en deze inschrijven in de maand dat je ze betaald hebt.
      Succes alvast.

      Verwijderen
  4. Heb in grote lijnen het overzicht al wel; even afwachten welke kosten nog stijgen, en hou ik mijn baan maar bevriezen ze de salarissen? Pas als we dat allemaal weten, kan ik het excelletje helemaal aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er goed uit de begroting. Ik doe iets soortegelijks maar dan net even anders. Ik zet de maangemiddelden van alle niet maandelijkse lasten apart en zo grijpen we nooit mis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bedoel je dan met apart? Bij ons wordt dat op de reserveringsrekening geboekt waar het ook afgeschreven wordt. Waar alle vaste en variabele kosten vanaf gaan. Zet jij het dan zolang op een andere rekening? Dan moet je dus altijd in de gaten houden wanneer het afgeschreven wordt.

      Verwijderen
    2. Ja ik zet het letterlijk apart. Van al die periodieke rekeningen weet ik de ongeveer data dat het wordt afgeschreven. Ik kijk meestal wekelijk even na en zorg dat het erop staat. Zo weet ik zeker dat het nergens anders aan op gaat.

      Verwijderen
  6. Poeh, nee. Ik zie het wel, hoe het komt. Vlam is lekker aan het verdienen nu en ik hoop eea apart te kunnen zetten voor moeilijke tijden. Verder dan dat ga ik niet. Ik ben iemand die zeer goed met geld kan omgaan, dus ik denk dat we het wel gaan redden, in het nieuwe jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi vlijtig met zuinigheid, wat goed dat je nu al bezig bent met je kosten voor 2013. ikzelf heb ook alweer een papier met 'vaste lasten' gemaakt en vastgesteld dat er weer een aantal dingen naar beneden kunnen. ik lees ook je berichtje over de kapper; misschien heb je een kappersschool in de buurt waar je voor veel minder of gratis geknipt kunt worden? of kun je een goedkopere thuiskapper vinden? succes in ieder geval, ik blijf je volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pffff... wat een gereken en gegoochel met getalletjes. Ik ben er zelf helemaal niet goed in, dus het duizelt mij een beetje als ik je blogje lees. Maar knap hoor dat je je financiën zo nauwkeurig bijhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Daar begin ik over een paar maandjes mee, als alle bedragen wat beter bekend zijn en ik beter kan inschatten hoe sommige dingen uitvallen.
    Hoe doe je het eigenlijk met koopzegels? Je begroot ze wel, maar je krijgt er toch ook geld voor, waarom dan begroten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begroot ze omdat ik alle boekjes bewaar tot aan de zomervakantie. Dat geld gebruiken wij dan en ik begroot de vakantie (tenminste het verblijf) lager omdat ik weet dat dat geld er is. Het zullen al vlug een 9-10 boekjes zijn.

      Verwijderen
    2. Als je ze meteen inlevert en op een spaarrekening zet vang je nog extra rente ook ;)

      Verwijderen
    3. Eigenlijk heb je helemaal gelijk. Ik heb een aparte spaarrekening voor de zomervakantie, dus daar ga ik dat dan opzetten.

      Verwijderen