Pagina's

woensdag 12 september 2012

DE PUNTJES EVEN OP DE I

Deze week wil ik alles controleren voor wat betreft huishoudgeld, standen gas water electra, vaste lasten en overige lasten. Even overal de puntjes op de i zetten. Kijken of ik het red met mijn voorgenomen budget.

Erg blij ben ik met mijn boodschappenbudget:
Na 8 maanden heb ik uitgegeven: 2763,40. Mijn budget is 2800.
Ik mag dus wel zeggen dat het goed gaat.

De standen had ik jullie al laten zien. Dat zit wel snor. Het water moet ik wat in de gaten houden maar voor de rest niets.
Stroom: 2018 na een half jaar. Jaarverbruik 4565
Gas: 194 na een half jaar. Jaarverbruik 1793 (vertekend door zonnecollectoren)
Water: 71. Jaarverbruik 137.

Maar de overige lasten. Ik houd alles bij en heb ook een jaaroverzicht. O ja, ik weet dat ik er royaal overheen ben gegaan. Maar ik heb hier nog nooit niets mee gedaan en daar wil ik mij komend jaar meer op gaan richten. Geld weer in een envelop en niet meer uitgeven dan dat.
Natuurlijk zijn er meerdere redenen dat ik zo over het budget ben gegaan.
De benzine is duurder geworden. Onze zoon is 3 maten in zijn schoenen gegroeid en nog niet één jas of broek of trui paste meer. Ik heb veel in de uitverkoop gekocht maar toch heeft dit veel geld gekost. Onze dochter zit in zo'n zelfde spurt. In huis diverse zaken aangepakt en zelf veranderd. Kapper is duurder geworden. Pfff ik kan wel tien zaken opschrijven, maar hier moet ik dus aan gaan werken.

Na 8 maanden hebben wij uitgegeven: 6.241,65 terwijl er een budget staat voor 4.459. Dit is een overschrijding van 1.782,65

Begroot heb ik:              uitgegeven:
t/m augustus
Koopzegels:   130                187,60
Zakgeld:        289                190,50
Cadeau's:       200               269,30
Auto:          1.040             1.123,81
Kapper:          200               300,50
Vrije tijd      1.400            1.703,85
Kleding:      1.200             1.866,77
Diversen:     --                    399,67
Hond:          --                    200,36

Diversen:
onkosten voor de boeiboorden, schoolspullen. Verschillende zaken die nergens onder vallen. Hier moeten wij een budget voor maken volgend jaar.
Hond:
In het verleden deed ik de kosten van de hond van het boodschappenbudget. Dat heb ik er dit jaar uitgehaald, echter niet meegerekend bij de overige lasten.
Eén post is goedkoper uitgevallen:
Zakgeld. Dit komt omdat in de zomervakantie geen zakgeld wordt gegeven en wel begroot is.

Zoals jullie wel kunnen zien is er veel om aan te werken voor mij. Ook al heb je alles bijgehouden en denk je het voor elkaar te hebben. Zie hier het resultaat. Ben toch wel erg geschrokken.
Wij zullen af moeten wachten wat de rest van de maanden gaat brengen. Anders ga ik het budget van sommige posten aanpassen.

Hebben jullie al eens een tussenstand opgemaakt? Hoe is deze uitgevallen?

7 opmerkingen:

  1. In de financien wordt vaak gezegd dat mensen te kleine budgetten aanhouden. Begroot altijd 10 procent meer of neem een post pro memorie op.
    Voor mijs dit 100 euro per maand voor nvoorziene uitgaven.

    Het kost veel tijd voordat je van een big spender naar een kleine spender bent gegroeid.
    Ik kijk, als ik het niet vergeet, ook vaak eventerug na




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terug kijken naar behaalde successen geeft moed om door te gaan.
      Volgeins mij heb je al veel successen behaald. Het komt wel goed

      Verwijderen
  2. Goed bezig hoor! Ik heb wel overzichten per maand, maar nog niet echt wat er uiteindelijk gebeurt. Ik zoek nog naar een goed systeem daarin, maar ik ben bang dat het enige juiste systeem is gewoon dagelijks bijhouden, iets waar ik eerlijk gezegd best moeite mee heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou alles per maand bij en loop dit jaar aardig 'in de pas' hoewel dat deze maand hangend en wurgend gaat, maar met een beetje geluk toch lijkt te gaan lukken. Maar het blijft alleen lukken zolang ik de lijstjes bij hou want laat ik dat los, lijk ik gelijk stuurloos :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben pas heel kort bezig met vanalles bij houden en heb dus nog geen vergelijk. Maar vind het knap dat je alles zo goed bij houdt en daar nu ook actief wat mee doet. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het budgeteren blijft moeilijk. Zelf had ik 1200 euro aan kosten voor de auto's gepland. Het bleek toch wel heel veel meer te zijn nl. 2100 euro. Dan schiet zelfs 10% niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb helaas geen tussenstand, maar ben wel steeds bezig mijn spaarrekening te spekken.

    BeantwoordenVerwijderen