Pagina's

maandag 24 september 2012

MAANDAFSLUITING, VERJAARDAG EN VERWARMING

Zoals ik al verwacht had heb ik afgelopen maand royaal alle budgetten overschreden. De hamsterweken zijn hier debet aan geweest en mijn verjaardag was duurder dan verwacht door de bakker en het vele rijden voor de telefoongids.
Het boodschappenbudget is met 207,33 overschreden en ons budget voor de overige zaken met 75,10.

Dit betekent dat ik voor aankomende maand, als ik niet aan de spaarrekening wil komen, die bij ons afgelopen vrijdag is begonnen een totaalbedrag heb. Normaal splits ik de boodschappen en heb daar 350 euro voor. Omdat ik weinig nodig zal hebben aan boodschappen gooi ik alles op een hoop. Het budget is 726 euro.
Hiervan is al van alles af gegaan. Onze zoon is afgelopen zaterdag 13 jaar geworden en dat hebben wij gisteren gevierd.
Ik heb alle vlaai zelf gebakken en iedereen vond het heerlijk. 
Jammer genoeg ben ik mijn recept kwijt geraakt van de harde wener en heb nu al twee keer een recept geprobeerd van internet. Helemaal tevreden ben ik niet, dus als iemand een heerlijk recept heeft, graag.

Voor de wekelijkse boodschappen was ik 16,30 kwijt, de verjaardagsboodschappen inclusief traktatie op de voetbalclub waren 21,25.

Ook hebben wij afgelopen zaterdag de clubkampioenschappen gehad van de atletiekvereniging van onze dochter. Een mede-atlete is naar de Para-lympics geweest en is daar 3e geworden. Zij werd door de gemeente gehuldigd maar ook door de vereniging. Wij hadden een hele lange slinger gemaakt van kinderen tot aan de bus waar zij uit zou stappen. Zo emotioneel. Menig traantje heeft gevloeid. Een meisje van 15 jaar en dan zo'n prestatie neerzetten. Geweldig. Aansluitend was er een familiebbq. Deze was al afgelopen maand betaald echter niet het drinken. 20 euro. Manlief had overdag nog 3,50 aan koffie uitgegeven en ik aan dochter nog 2 euro.

Van de schilder hebben wij nog niets vernomen. Wij hadden gedacht dat het bedrijf deze week zou beginnen. Even afwachten dus nog. Manlief heeft wel al verfrollers en plakband gekocht om eventuele knoeiwerkjes op ons behang bij te kunnen werken. Schade 7,15.

Gisteren tijdens de verjaardag was het binnen 19,6 graden. Nichtje klaagde voortdurend dat het bij ons binnen zo koud was. Een aantal kinderen liepen zelfs in shirts en diverse mannen ook. Ik ben niet overstag gegaan en uitgelegd dat ik zelfs al zou ik de verwarming aanzetten ik deze echt niet op 20 graden zet. Er is ook nog zoiets als een vest om eerst aan te trekken.
Maar vannacht, brrr wat was het koud. Er stond een behoorlijke wind door de openstaande ramen. Eentje dichtgemaakt midden in de nacht en toen heb ik mijn winterdekbed uit de kast gehaald. Heerlijk.

Hebben jullie wel al de verwarming aan en zo ja, zetten jullie hem nu al op 20 graden?

Over van maandbudget: 726 - 70,10 = 655,90.

13 opmerkingen:

  1. Wij hebben de verwarming nog niet aan. We doen het meestal pas als het 15 graden is en dan zetten we hem eerst naar 17. We zijn best wat kou gewend en als je m dan op 20 zet, dan zweet je de tent uit. Natuurlijk wen je er wel aan, maar als het met minder kan, dan doen we dat graag, omdat gas hier echt een flinke kostenpost is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je zoon!

    Mijn ouders lopen ook altijd te klagen dat het hier koud is, maar bij hen is het 23 graden. Het is maar net waar je aan went, als we geen bezoek hebben is het overdag 16 - 17 graden en tegen de avond gaat de gashaard even aan. Gaan we kindjes ervoor liggen op een schapenvacht, zo gezellig! Maar koud hebben we het niet met lekker een dikke trui en sloffen.

    En het loonde wel, want ik krijg steeds terug, maar dit jaar 700 euro. En dat konden we goed gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier gaat de verwarming wel aan , maar niet hoger dan 20 graden en op dit ogenblik gebeurt dat nog niet zo vaak. Alleen 's avonds is het fris. Het hele weekend hebben we de open haard gestookt en dat was ook heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier is de verwarming nog niet aan geweest, wij hebben een slecht geisoleerde woning maar het is in de woonkamer nog niet onder de 17 graden geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee de verwarming is hier nog niet aangeweest. Ik heb nu zelf een paar dikke sokken aan en een fleecevest. Binnen is het nu 18,5 graden. Ik vind het genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd nog met je zoon. En wat een drukke tijd heb je gehad zeg. Zelf gemaakte taarten/gebak zijn het aller lekkerste. Ik heb de verwarming nog niet aan gehad. Het is hier nu 18 graden en ik heb het niet koud. Op de bank ligt een dikke plaid en als ik het echt koud krijg, ga ik wel afwassen met mijn handen in warm sop, warme chocomelk drinken, stofzuigen of zulk soort opwarmende dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Verwarming is nog niet aan geweest; huisje is erg geïsoleerd en we hebben zo'n warmte-terugwin-unit en het is nog altijd 20 graden in de woonkamer. Als straks de zon nog even wil schijnen, loopt dat zelfs nog op. Wel ligt er een deken op de bank en komen 's avonds de dikke truien tevoorschijn (bij mij dan, maar ik ben hier de koukleum in huis)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alsnog van harte met je zooN, zo te lezen is het een gezellige en geslaagde verjaardag geweest, leuk dat je zelf vlaeien hebt gebakken.

    Ik heb de verwarming nog niet aan gehad, maar aangezien het vanmorgen 16,5 graden was in de huiskamer (en dat vind ik echt te koud) heb ik de houtkachel aangehad. Hiermee bespaar ik gas, maar het kost natuurlijk wel hout en dat is hier niet goedkoop...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is hier nu 16,5 graden...met een lekker dik vest aan merk ik er niets van! Straks komen de kids uit school en dan gaat de houtkachel aan! Gezellig, met een kopje thee en notenkoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is vreemd, maar momenteel zit ik met de ramen helemaal open en de gordijnen aan de kant. Het is buiten warm en binnen kouder, dus ramen open. Een mager zonnetje schijnt binnen en die geven wij even alle kans om te schijnen. De temperatuur is al opgelopen naar 19.4 graden.

      Verwijderen
  10. Ik brand het liefst onze houtkachel, dan is de verwarming niet nodig, en kan ik dat uitsparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aangezien wij een zuidelijke gerichte veranda hebben, profiteren wij van de warmte van de zon want daar was het deze namiddag 28°. Ik zet dan het schuifraam van de living en de keukendeur open zodat alle warmte 'binnen' kan. Ik heb nu net de deur en het schuifraam terug dicht gedaan omdat de zon nu niet meer zo fel schijnt op de veranda en het dan snel kan afkoelen. In onze keuken en living is het momenteel nog 23 ° zonder verwarming maar door de warmte die van de veranda binnengekomen is. Ik probeer de centrale verwarming zo lang mogelijk uit te laten en als we verwarmen dan is dat hoogstens 17/18 °. Best wel fris voor velen maar met een dikke gebreide trui en warme pantoffels voel je dat niet echt. Overdag ben ik wel altijd thuis maar als ik huishoudelijk werd doe, heb ik het toch direct veel te warm dus is 17/18 ° voor mij meer dan genoeg in de winter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. brr, ik vind het ook behoorlijk koud worden! maar wij doen de verwarming nog niet aan. mijn vriend heeft het bijna nooit koud en ik draag een vest en heb een fleece deken om me heen :)

    BeantwoordenVerwijderen