woensdag 19 september 2012

NIBUD KOOPKRACHTBEREKENAAR

Op de website van het Nibud kan iedereen nu zijn koopkracht berekenen voor 2013.
In enkele simpele stappen kun je zien hoeveel je er volgend jaar op achteruit gaat.
Ik was erg nieuwsgierig moet ik zeggen. Ik ga proberen komende maand te zoeken naar bezuinigingen die ik door kan voeren. Ik wil niet direct moeten kiezen voor het minder sparen van het bedrag dat wij er met ons gezin op achteruit gaan.

Hebben jullie al een idee hoe je het bedrag dat je achteruit gaat compenseert?

Zo, nu vlug met dochterlief naar de orthoptiste. Ze heeft een behoorlijke sterkte, maar nog geen bril nodig gehad omdat haar ogen dit zelf corrigeerde. Nu klaagt ze dat ze vooral bij muziekles de lettertjes niet meer ziet.
Ik ben benieuwd.

11 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tip! Ik ga gelijk kijken. Ik word af en toe moedeloos van alle bezuinigingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het valt mij mee, maar volgens het nibud krijgen we 13 euro per maand minder te besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan niet zoveel met die Nibud berekenaar. Er staat bijvoorbeeld een tool, waarin je het aantal kinderen moet invoeren. Maar Nibud bedoelt daarmee (weet ik): kinderen onder de 18 jaar. Wij hebben 3 studerende kinderen tussen de 18 en 23, en het inkomensverlies dat we gaan lijden door bezuinigingen op de studiefinanciering en vanwege het doorgaan van de langstudeerboete, is met deze tool niet te berekenen. In die zin vind ik de tool ontoereikend (tenzij je er van uitgaat dat studenten alles wat ze te kort komen gaan lenen, maar dat lijkt me nu weer strijdig met de uitgangspunten van het Nibud).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar zonder berekening van die studerende kinderen zouden we er 20 euro per maand op achteruit gaan, waarbij het nibud er van uitgaat dat ons inkomen 64 euro per maand stijgt. Eigenlijk gaat het Nibud er ook van uit dat we beiden een hoger eigen risico moeten betalen, maar dat geldt alleen voor mij. Mijn partner ziet alleen een tandarts, en verder geen andere medici. Overigens geloof ik dat heel veel andere bezuinigingen nog niet opgenomen zijn in de Nibud tool, maar daar konden ze, aangezien het nog niet in de Miljoenennota was opgenomen ook geen rekening mee houden. Zo wordt bijvoorbeeld de afbouw van de aanrechtsubsidie ook niet meegenomen in de Nibud berekening. Dat laatste is 20 euro per maand minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan er ook niet zoveel mee, volgens die berekenaar ga ik er op vooruit, maar dan gaan ze er ook van uit dat mijn salaris omhoog gaat en dat van mijn vriend. Dat is niet zo. Per saldo ga ik er dus volgens mij in de praktijk vooral op achteruit, zeker met die btw-verhoging.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We gaan een stap terug en dat komt toch vooral door zorgverzekering en eigen bijdrage, dus als ik daar in november eens werk van maak, speel ik misschien toch quitte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de tip. Maar ik ben ambtenaar en mijn salaris is in 2010 al bevroren en daar houdt Nibud geen rekening mee. Dus ik ga er hoe dan ook op achteruit en ik heb het gevoel wel meer dan Nibud denkt (bijv. als de reiskosten belast worden, zorgpremie en natuurlijk de btw verhoging en de inflatie).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens het Nibud ga ik er een klein beetje op vooruit, maar daar klopt niets van! Ik ben ook ambtenaar en dus ga ik er al jaren niet meer in salaris op vooruit en ik heb hoge zorgkosten. Die verplichte eigen bijdrage moet ik volgend jaar weer helemaal betalen en de zorgpremie gaat ook omhoog. Ik kreeg 400 onbelaste reiskostenvergoeding, ook dat wordt minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. interessant. ik ga er eens voor zitten. :) ik ga zowiezo weer eens mijn vaste lasten onder de loep nemen, dat doe ik ongeveer om het halfjaar..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee, ik ben iemand die de tering naar de nering zet. Is er meer, dan geef ik meer uit. Is er minder, dan besteed ik minder. Ik zie het wel, kan me heel goed aanpassen als er minder is. Dat gaat vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. NIBUD koopkrachtberekenaar klopt helemaal niet.
    Wij gepensioneerd stel zouden er in inkomen netto 66 euro op achteruit gaan. In werkelijkheid werd het iets meer dan 105 euro
    per maand. Bittere tegenvaller dus !!!

    BeantwoordenVerwijderen