Pagina's

woensdag 3 oktober 2012

HOOIKIST, SCHILDERS EN ALLERLEI

Vandaag zijn de schilders begonnen. Ze hebben afgelopen dagen gekampt met ziekte en daarom is het een week later geworden.
Het huis staat dus vanaf nu op zijn kop. Overal moet geverfd worden. Ik zie wel hoe het gaat lopen. Vanaf nu ben ik dus wel een twee weken overdag thuis. Ik weet niet precies hoelang ze werk hebben. Mijn man heeft wel afgesproken dat ze in de herfstvakantie een keer een dag niet kunnen. Wij willen dan een dagje weg. Wij willen gaan kijken bij ikea naar een nieuwe wastafel.

Gisteren is de hooikist binnen gekomen.

Heel erg mooi, maar wat valt het gat me tegen. Hier passen mijn grotere pannen niet in. Ik moet dagelijks koken voor 4 personen.
Ik weet nog niet wat ik ermee aan moet. Nog maar even bedenken. Of heeft één van jullie interesse?

Zoals jullie misschien weten hebben wij thuis een sauna. Wij hebben hem een jaar of 5-6 geleden gebouwd. Achter aan het huis kun je via de bijkeuken in de saunaruimte komen. Hierin hebben wij een sauna dus, een stoomcabine die tevens dienst doet als douche, een toilet en een wastafel.
Gisteren ben ik weer begonnen om in de sauna te gaan. Ik heb hier veel baat bij met mijn reuma. Mijn man gaat altijd voor de gezelligheid mee. Wij hebben vier ligbanken, dus het is echt een grote.
Tijdens zo'n avondje spreken wij eigenlijk van allerlei zaken door. Zo gisteravond de begroting voor 2013 en hoe wij het verder gaan doen.
Wij willen, want de rekening van de schilder moet nog betaald worden, zodra de buffer weer op zijn niveau is (hier staat de buffer altijd op 10.000), de vakantie bij elkaar sparen. Daarna gaat alles naar de aflossing van de hypotheek.

Ik ben een echt potjesmens. Een rekening voor de buffer en alles wat daarboven komt, een rekening voor de vakantie, een rekening voor het bijeenvergaren voor de aflossing, spaarrekeningen voor de kids, een depot voor de spaarhypotheek, de spaarpolissen voor de aflossing van de hypotheek of als wij al veel afgelost hebben voor .......(geen flauw idee nog) 
Wij hebben spaarpolissen die het overgrote deel van de hypotheek straks aflossen. Daarnaast hebben wij een spaarhypotheek. Deze verdwijnt straks vanzelf.
Een klein gedeelte blijft nog over en dat willen wij weg hebben. Dat is 30.000 euro. Hierover betalen wij maandelijks 132,50. 
Wat wij verder bovenop dit deel nog aflossen de komende 18 jaar hoeven wij minder van de spaarpolis af te halen. Dat houden wij dan gewoon over.
Wij hoeven dus eigenlijk niet te kijken naar hoeveel wij af moeten lossen. Als het wel maar boven de 30.000 euro is. De rest is afgedekt.
Ik wil nog proberen of ik jaarlijks meer dan 10% mag aflossen op deze hypotheek. Mag dat niet dan kan ik natuurlijk ook 10% aflossen op de hypotheek waar de spaarpolissen tegenover staan, maar vind ik minder prettig. Toch ga ik dat wel doen.

Hebben jullie ook een doel voor de toekomst op het gebied van jullie hypotheek m.b.t. aflossen?

6 opmerkingen:

  1. Kun je het gat niet groter maken? Wel fijn dat de schilders begonnen zijn, hopelijk treffen ze het een beetje met het weer ook, zodat ze goed door kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En qua aflossen; ik wil eerst de aflossingsvrije delen wegwerken. We zijn nu met de kleinste hypotheek bezig, daar is nog net wat minder dan €60.000 van over. Nu gaat het door verbouwingen en inkomstendalingen niet zo hard, maar we gaan gewoon door. Elke €500 is weer wat. Als die kleinste helemaal weg is, dan besparen we €325 aan rente per maand. Nu zitten we al op €275, dus de eerste €50 aan maandelijkse besparing is al binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hou er rekening mee dat het wel de bedoeling is dat de pan tot aan de rand gevuld is, anders loop je kans juist daar de warmte te verliezen,
    (enne, wie is de muzikant bij jullie ?):)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ik denk. Hoe weet zij dat? Nou, ik speel klokkenspel en Marimba. Mijn dochter is dat aan het leren en mijn zoon trommelt.

      Verwijderen
  4. wel een late reactie, maar heb je blog pas ontdekt en ben aan het lezen van het begin.
    Ook ik heb overwogen om een hooikist of een hooimadam te kopen.hooimadam ziet er erg leuk uit, maar dan heb je weer spul erbij en ik wil net spullen opruimen.
    Toen maar eens geprobeerd in mijn grote fateuil met oude (slaap)kusstens, die ik om de pan frommelde lekker instopte.
    Ik ben hier zo tevereden over, werkt prima, had it niet gedacht en dus geen hooikist of hooimadam nodig.
    groet
    mien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb de hooikist inmiddels weer doorgegeven. Veel te klein en veel te veel plaats in beslag.

    BeantwoordenVerwijderen