donderdag 25 oktober 2012

RODE KOOL

Van de vriend van mijn moeder heb ik rode kool gekregen. Ik heb daar zo'n heerlijk recept voor en dat wil ik jullie niet onthouden.

Men neme:
Eén kleine rode kool. Natuurlijk kan dit ook een grote zijn maar dan moeten de ingrediënten aangepast worden.

0,5 eetlepel zout
2-4 eetlepels suiker
6 kruidnagels
1 ruime eetlepel azijn
3 kleinere appels

aardappelzetmeel om te binden

De rode kool in fijn snijden. Daarbij voeg je een flinke laag water. Het zout, de suiker (naar eigen smaak toevoegen) en de kruidnagels toevoegen.
Aan de kook brengen en een kleine 20 minuten laten koken. De laatste 10 minuten voeg je de appels toe en de azijn.

Als de rode kool zacht is, is die klaar. Let erop dat deze niet te zacht is anders wordt het prut.
Dan alles in een vergiet overhevelen en het vocht opvangen.

Met aardappelzetmeel maak je een papje en dat voeg je toe aan het vocht dat je in een pannetje op het vuur gezet hebt. Breng dit alles aan de kook en even laten pruttelen.

In de tussentijd hak je de rode kool nog fijner. Mijn kinderen vinden dat het lekkerst. Ik heb hiervoor zo'n hand hakker waarmee je ook de uien fijnhakt.

De rode kool doe je opnieuw in de pan waar het in gekookt is. Voeg daar het gebonden vocht toe en klaar is je overheerlijke rode kool.
Ik heb dan 2 ruime portie's.

--------------------------------
Volgende week is mijn man van maandag tot en met donderdagavond naar Naarden. Vrijdags heeft hij een etentje met rondleiding, ook van het werk. 
Ik ben nu dus al ruimer aan het koken zodat ik dan maar het eten uit de diepvries voor ons drieën hoef te halen. Lekker makkelijk. Hebben wij ook een beetje een vakantiegevoel.

Gisteren had ik penne in een biologische saus van gezeefde tomaten met diverse soorten groenten en rundergehakt. Eén bak heb ik de diepvries in gedaan.
Vandaag doe ik dat ook met de 2e portie rode kool.
Morgen is mijn moeder jarig en traditiegetrouw maakt zij kippenpasteitjes. Dus hoef ik niet te koken.
Ook heb ik nog nasi in de diepvries. Daarbij doe ik kip en kerriesaus.
Al schoongemaakt liggen in de diepvries wortelen. Hier maak ik wortelenstamppot van. Daarbij doe ik rundvlees.
Eén keer frietjes en de midweek is al vol.

Voor aanstaande zaterdag gebakken leverworst en pizza voor zoon en zondag wordt het denk ik pompoensoep met een broodje of zoiets.

Veel hoef ik dus voor volgende week niet te kopen. 2x vlees. Pompoen. En brood, boterhamvlees, optimel en pudding/yoghurt. Nog een paar dingetjes die op zijn uit de voorraadkast en dat was het voor volgende week.
Ik heb nog niets uitgegeven uit de envelopjes. Manlief gaat straks wel tanken voor 50 euro en daar hoop ik toch even mee uit te komen.

Dochter is bijna het gehele weekend naar feestjes en slaapfeestjes. En heeft een uitstapje naar Toverland van de atletiekvereniging. Buiten het brengen en halen naar alles zal ze dus helemaal niet thuis zijn. Zaterdag ga ik naar mijn zus overdag en man en zoon hebben zelf een voetbalwedstrijd en 's avonds gaan ze naar VVV-Venlo toe. Ik ben 's avonds dus heerlijk alleen.
Zondag heeft dochter een cross in Weert.
Normaal heeft dochter bijna nooit iets, buiten de sport om dan. En nu is ze van vrijdagmiddag tot en met zondagmiddag bezig. Een erg druk weekend voor haar, maar wel heel leuk.
En als toetje volgende week weer een kinderfeestje.
Zondagavond maar heel vroeg naar bed.
Voor haar beginnen vanaf aanstaande zondag de winterwedstrijden in de bossen. Dit zijn er 9 in totaal verspreid door Limburg.

Wat een lang verhaal is het geworden en vanmorgen dacht ik nog. Ik heb niets te melden vandaag.
Fijne dag allemaal.
 

1 opmerking:

  1. Zulke echte verse Rode kool is superlekker. Volgens mij herken ik het recept van mijn moeder!

    BeantwoordenVerwijderen