woensdag 28 november 2012

2013

Afgelopen dagen ben ik druk geweest met het opzetten van de financiële administratie voor mijn vriendin. Ze woont nu drie jaar in haar huis en had haar financiën een beetje laten versloffen. Gaf geld uit zonder na te denken waarvoor maar redde het wel elke maand. Totdat ze vorige week de jaarafrekening kreeg van gas en stroom. Zij had de afgelopen drie jaar OF zelf geen standen ingevoerd en doorgegeven OF ze waren niet verwerkt door essent. Het gevolg is dat ze nu, omdat nu wel de standen verwerkt zijn, een afrekening kreeg waar ze helemaal stijl van achterover sloeg en waar ze geen geld voor heeft. Deze afrekening was ook een gevolg van helemaal niet nadenken over het verbruik van gas en stroom.
Ze heeft mij gebeld omdat ze al jaren weet hoe ik het hier thuis financieel regel en heeft mij gevraagd om een nieuwe opzet voor haar te maken.
Ik wil ook van die potjes zoals jij dat hebt. Nou, daar heb ik afgelopen dagen aan gewerkt. Binnen één jaar moet ze de het bedrag terugbetalen aan essent.
Ik heb een jaaroverzicht gemaakt en als ze zich houdt aan dit overzicht en gaat leven met potjes, is ze zelfs van haar eeuwige debetstand af. Op één jaar tijd maar. Daarnaast heeft ze maandelijks een fooienpot en een bonus op haar basissalaris. Beiden heb ik niet geteld omdat ze daarmee dan toch nog vrijheid houdt.
Gisteravond heb ik haar al het excelbestand doorgestuurd en ze was dolblij dat er nu weer inzicht en overzicht is.

Daarnaast hebben wij maandavond een hele avond zitten praten, samen met haar kinderen en ouders, over alle bezuinigingen die ze kan doorvoeren om het stroom- en gasverbruik te verminderen.
Ze staat overal voor open en is een hele positieve vrouw.
Nu wel nog volhouden dat jaartje.
Ook heb ik een schriftje voor haar gemaakt waarin ze wekelijks de standen moet opschrijven. Eén kolom is een cumulatieve gemiddelde weektelling. Zo ziet ze in één oogopslag of ze binnen het begrote verbruik blijft.
Ik heb nog een schriftje voor haar waar ze de hele maand december in gaat opschrijven waaraan ze haar boodschappengeld besteed. Zij geeft nl. 100% meer uit dan mij met één persoon minder en daarboven op hoeft zij maar voor 2 dagen te koken. De overige dagen eten de kinderen bij haar moeder omdat zij in de horeca werkt. Ergens moet dat geld blijven en ook zij is benieuwd waaraan.
Zoals ze zelf al aangeeft is ze veel geld kwijt aan het afhaaleten. Ik heb hier met haar over gepraat dat ze beter om elf uur 's avonds dan een boterham kan eten dan nog een shaorma schotel te halen. Scheelt veel geld. (en calorieën)

Vroeger deed ik dit werk een aantal jaren beroepsmatig. Ik vond dit altijd heel erg leuk werk. Kijken waar en hoe je kunt besparen. In privésfeer doe ik dit nu ook voor een aantal mensen. Volgens mij gaat het met allen goed, mits ze zich natuurlijk houden aan de planning.

Voor mijn eigen ben ik nu zo goed als klaar voor 2013. De zorgverzekering van mijn man nog omzetten, maar het bedrag weet ik al. Ook heb ik in het maandbudget de kleding er helemaal uitgehaald. In de praktijk is het namelijk zo dat ik helemaal niet elke maand kleding haal, maar een paar keer per jaar. Ik zet het geld nu dus op de spaarrekening en haal het er vanaf zodra het nodig is. Trek je toch weer rente over.

Hebben jullie ook al alles in beeld voor 2013?
 

15 opmerkingen:

  1. Oei je stroom en gas standen niet doorgeven is niet zo handig inderdaad. Wat fijn en lief van je dat je je vriendin hebt geholpen met haar financiën. Kan me voorstellen dat ze dolblij is met je hulp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb gemerkt,dat ik zo gefocust was op alles,wat in 2014 mogelijk verandert,dat ik niet helemaal op de hoogte ben van 2013.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn zeg, dat je iemand zo kunt helpen. Hopelijk lukt het haar om zich er ook aan te houden, dan zijn jullie allebei blij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je kunt helpen en ook fijn dat ze je wil laten helpen.

    Misschien kan ze wel een web-log beginnen: je besparingen en beslommeringen delen kan ook best positief werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel fijn hoor.

    Mijn vader heeft hetzelfde als jouw vriendin, geen inzicht in de financiën. Sinds dit jaar help ik mijn vader daarmee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Top dat je zo helpt, compliment.
    En de tip van het kleedgeld houd ik in gedachten om dat op een spaarrekening te zetten en over te boeken als het nodig is om eens lekker te shoppen. Van de rente een kop koffie er bij mmmm.
    Grt Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Top dat je help en de kennis hebt om te helpen. Fijn hoor, nu is je vriendin binnen een jaar weer boven Jan.

    Van de week een heel nieuw budget en financieel systeem opgezet. Ik had altijd potjes voor van alles en nog wat, maar dat werden er steeds meer, zodat het onoverzichterlijk werd. Nu zijn het er nog twee voor spaaren en eentje voor het huishouden. Ben benieuwd hoe ik het zal vinden, zonder zoveel potjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij werkte dat niet. Ik ben een echt structuurmens en wil altijd overzicht hebben in hoeveel ik nog heb voor welk doel. De geldpot slinkte dan ook zienderogen.
      Dat heb ik weer vlug teruggedraaid. Nee, geef mij maar mijn potjes.

      Verwijderen
    2. Eigenlijk vind ik een grote pot toch wel eng. Daarom heb ik voor de belangrijke dingen een aparte pot gemaakt, dierenartskosten en jaarlijkse rekeningen. Hier moet gewoon geld voor zijn. De rest gaat in 1 grote pot.

      Op een gegeven moment had ik 9 potjes en dat vond ik wel veel worden. Ik kijk hoe het gaat met deze aparte spaarrekeningen, blijkt het niet te lukken dan splits ik het verder uit en komen er weer meer aparte potjes.

      Verwijderen
  8. Hoop dat het kwartje valt bij je vriendin! Maar zo te horen heb je er alles aan gedaan om dat te laten gebeuren, veel succes voor haar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is dan wel ff schrikken als je ineens zo'n onverwachtte achterafrekening krijgt. Wel een goede leerschool voor haar maar niet leuk natuurlijk. Wel lief van je dat je haar helpt,soms is het inderdaad lastig om er zelf uit te komen hoe het beter kan.
    Hier is het overzicht bijna klaar voor komend jaar. We gaan het wel weer redden als er geen gekke dingen gebeuren.

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoop dat je vriendin het niet bij een eenmalig overzicht laat, maar jou het komende jaar nog regelmatig even mee laat kijken of ze nog 'volgens schema' gaat. Ik heb mijn 2013-excel zo goed als klaar, maar die is onder voorbehoud ivm het wel of geen werk houden van Dubbeltjelief. Mocht dat negatief uitpakken, dan moet ik even wat aan gaan passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat lief dat je je vriendin helpt. Een goede financiële huishouding is het halve werk! Wij hadden alles in kaart gebracht voor 2013. Maar er verandert waarschijnlijk weer van alles. Dat hebben wij vandaag maar doorgenomen. Dus liggen er twee plannen. Je kunt maar beter goed voorbereid zijn.

    Het scheelt dat wij vroeger elk dubbeltje om moesten draaien. Bezuinigen is mij niet vreemd. Maar verplicht is toch anders dan vrijwillig. Maar wij hebben een goed overzicht.

    Dank je wel voor je lieve reactie.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb een heel goed zicht op onze financiën en 'werk' niet met potjes omdat ik daar, in mijn geval, het nut niet van inzie. Wij leven al jaren op het inkomen van mijn man. Alle rekeningen zijn gemeenschappelijk. Zijn wedde komt eind van de maand toe op de zichtrekening. Aangezien ik weet welke onze terugkerende vaste kosten zijn, wat ik gemiddeld uitgeef per maand als huishoudgeld.... stort ik begin van elke maand het 'teveel' over naar een spaarrekening met hoge basisrente. Indien nog onverwachte kosten, kan ik daar nog altijd geld terug afhalen. Ik koop ook regelmatig kasbons waarbij de rente hoger ligt of op de spaarrekening maar die lopen over een paar jaar. Intresten daarvan laat ik jaarlijks uitbetalen en kies, sinds de hoge verschuldigde en steeds maar stijgende roerende voorheffing, niet meer voor kapitalisatiebons.We sponsoren ook regelmatig onze kinderen (volwassen en eigen gezin)zodat zij het financieel 'iets' beter hebben of toen mijn man en ik 'jong' waren en moesten rondkomen met één inkomen. Ik noteer alle uitgaven, inkomsten, beleggingen.... zodat ik een heel duidelijk 'zicht' heb op wat we al dan niet bezitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb mijn mobiele abonnement en onze internet/bel/tv toestand omgezet en dat alleen bespaart me al 440 euro per jaar. Ik werd daar wel heel erg blij van :)

    BeantwoordenVerwijderen