Pagina's

vrijdag 23 november 2012

Goede maand geweest

De maand november is voorbij, althans financieel. Bij mij loopt die van de 22e tot de 22e.

Ik ben netjes binnen het boodschappenbudget van 350 euro gebleven. 309,60. En de zegels betrof 17,40. Dus er is 33 euro overgebleven. Lekker in de pot.

Het tanken heb ik precies gehaald. Ik ga hier proberen volgende maand nog meer op te letten, meer te fietsen. Het is alleen zo dat voor de sporten van de kinderen enkele keren per week gereden moet worden. Hier kan niets aan veranderd worden. Gelukkig kunnen wij in Duitsland tanken.

Alle andere potjes zijn ongeveer binnen het budget gebleven.

Op één cadeau na is de sint inkoop gedaan.

Klaar dus voor een nieuwe maand. Ik ga weer mijn envelopjes vullen.

Afgelopen maand hebben mijn man en ik voor het eerst zakgeld gekregen. Dat vonden wij beiden erg prettig. Manlief heeft weliswaar ook een sintcadeautje gekocht voor de hond van zijn zakgeld, maar heeft nog een paar euro over. Ik heb meer over, maar vaker sta ik in de kantine van de sportvereniging en dan mag je je kopje thee gratis pakken. Scheelt toch enkele kopjes per maand.
Het geld dat over is wilde ik eerst in de vakantiepot stoppen, maar doe het nu toch niet. Misschien dat ik het aan de kant leg voor een keer iets leuks dat duurder is.

Ook het gas, stroom en waterverbruik gaat nog heel erg goed. Ik had niet gedacht dat ik nog onder het verbruik van vorig jaar kon komen omdat ik het al diverse jaren strikt bijhoud. Met nog 15 weken te gaan zal ik ongeveer eindigen op 4230 kwh. Ik tel dan 15 keer mijn weekgemiddelde erbij. Dit is dan toch een 300 kwh minder dan vorig jaar.
Mijn waterverbruik is netjes beneden de 150 kub. Boven de 150 ga je per jaar 50 euro extra betalen en dat wil ik niet. Ik zit nu op 96 kub..Gemiddeld 2,5 per week betekent dat ik op een 133 kub zal eindigen.
Het gasverbruik weet ik nog helemaal niets van. De winter moet nog komen. En dan schiet het gasverbruik omhoog. Ik zit nu pas op een verbruik van 343 kub op 38 weken. Dit komt door de zonnecollectoren die zomers hun werk doen. Ik heb een overschot van bijna 1000 kub gas. Maar als dadelijk de winter toeslaat vliegt mijn weekgemiddelde royaal naar boven. Ik ben hier dus nog heel voorzichtig mee. Mijn jaar verbruik is gemiddeld 1793.
Als het erg koud is gebruik ik royaal 100 per week boven mijn weekgemiddelde, dus met nog 15 weken te gaan is het afwachten. Het blijft dan in ieder geval binnen de perken.

De eerste aanstalten worden gemaakt om te beginnen het restbedrag van de hypotheek te gaan aflossen.  Ik wil proberen om meer dan 10% te mogen aflossen. Hieraan zal ik nog wel een extra blog besteden.

De rapporten van de kinderen zijn binnen en wij zijn heel erg tevreden met de cijfers. Vooral zoon doet het erg goed. Gelukkig. Hij zit nu helemaal op zijn plaats. Met dochter in de nieuwe klas is ook een gouden greep geweest. Ze zit nu bij haar leeftijdsgenootjes en heeft het goed naar haar zin.

Wat willen wij nog meer? Niets. Wij zijn tevreden en gelukkig op dit moment.

Fijn weekend allemaal.

6 opmerkingen:

  1. Wat een tevreden post!
    Mag ik vragen hoeveel zakgeld jullie krijgen? Waaraan moet ik denken, en wat moet je daar van betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 5o euro per maand. Wij betalen daar wel alle kopjes koffie e.d. van in de kantines tijdens het sporten van onze kinderen. Verder wat wij maar willen. parfum,lipstick,cadeautje voor elkaar, een kaarsje, een tijdschrift. Iets wat eigenlijk niet nodig is maar wel leuk om te geven of krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mag ik je vragen waar je allemaal een potje voor maakt?
    en doe je daar 1 keer per maand geld in of per week?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak een potje voor:
    cadeautjes voor anderen
    tanken
    kleding
    stappen/uit eten/e.d.
    zakgeld voor de kids
    boodschappen (verdeel ik over 5 weken, dus heb ik 2x geld over of kan ik grotere inkoop van doen b.v. vlees)Ik haal één keer per week het geld dan eruit en stop het in mijn beurs.
    kapper
    en dan nog zakgeld voor onszelf
    Alle potjes vul ik één keer per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed om te horen! Vroeg me af of jullie zomaar meer dan 10% boetevrij kunnen aflossen op jullie hypotheek? Aangezien dit bij veel banken dit het maximale is of hebben ze dat aangepast tegenwoordig of is dit niet van toepassing bij jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben één hele kleine hypotheek waarbij 10% maar heel klein is. Omdat daarnaast nog een andere hypotheek staat die afgedekt is met spaargeld wil ik vragen of ik de 10% van die andere hypotheek kan overhevelen naar die kleine. Ik weet niet of dat kan. Moet ik nog navragen.

      Verwijderen