woensdag 19 december 2012

Mijn jaaruitgaven in 2012

Nu op twee dagen na het financiële jaar voorbij is heb ik de stand opgemaakt over het afgelopen jaar.
Wij hebben teveel geld uitgegeven aan extra's.  Vanaf het moment dat ik weer met de envelopjes ben gaan werken is het goed gegaan. Ben daarna echt binnen het budget gebleven.

Wat heb ik zoal uitgegeven en waaraan:

                                                                  Werkelijke uitgave:  Begroot:
  • Koopzegels                          262,60                     195
  • Zakgeld                               326,50                     408
  • Cadeau's                             341,40                     300
  • Auto                                 1.669,28                   1.560
  • Kapper                                557,00                      300
  • Vrije tijd                           2.157,85                   1.800
  • Kleding                             2.407,57                   1.800
  • Diversen                              585,63                      --
  • Hond                                   268,86                      --
  • Koffie drinken                       128,10                     --
                                                ------------              ----------
                                                8.704,79                  6.397

Ik heb dus een overschrijding van 2.307,79.
Deels is het uit te leggen. Hogere benzineprijzen, meer uitgeweest, heel veel kleding moeten kopen door groeispurt kids, geen diversen gebudgetteerd, de hond vergeten te budgetteren.

Voor 2013 heb ik dus diverse aanpassingen gedaan:
Koopzegels 25
Benzine 130
Cadeau's 25
Zakgeld 37,50
Kapper 52,50
Stappen 150
Zakgeld manlief en ik 100
Hond 30

Totaal 550

Alles is berekend over 13 weken per kwartaal.
De kapper is een hoog bedrag, maar wij zijn erg tevreden en omdat ik nu maandelijks geld aan de kant leg, kan dat allemaal betaald worden.
Alle kopjes koffie zitten nu in het zakgeld van ons.
De hond is gebudgetteerd.
Dus ik heb nu alles rond.
De kleding doe ik van de spaarrekening afhalen op het moment dat het nodig is. Ik leg daar niet meer maandelijks geld voor apart. Daarnaast verwacht ik eigenlijk ook niet meer zo'n groeispurten dat alles vervangen moet worden maar dat dit geleidelijker gaat. (hoop ik)

Van de spaarrekening wordt dus nog:
Het kamp van de kinderen,
De zomervakantie,
De seizoenskaarten voetbal,
De beurt van de auto,
Het theaterabonnement,
en de kleding gehaald.

Er blijft dan nog een heel mooi bedrag over voor te sparen.
Ook gaat er maandelijks een vast bedrag naar twee spaarpolissen waar over 18 jaar de aflossingsvrije hypotheek van afgelost wordt. Het kan zijn dat dit niet helemaal de lading dekt van die aflossingsvrije hypotheek, maar door alle extra aflossingen zal dit nog maar weinig zijn.
Daarnaast blijft nog een bedrag van 30.000 euro openstaan en die begin ik dus nu af te lossen. Dit moet gemakkelijk gaan. Het zou eigenlijk maar 1700 euro per jaar zijn over die 18 jaar dus dat gaat gemakkelijk. Ik hoop zelfs een flinke hap al van die andere aflossingsvrije hypotheek af te kunnen lossen zodat er spaargeld van die polissen overblijft.

Ook sparen wij maandelijks voor de kinderen.
De buffer moet weer terug op 10.000. Dat is nog niet helemaal klaar, maar ik verwacht dat dit einde januari weer zo is.
Op de aflossingsrekening staat al 3.000, dus klaar om over te boeken zodra de buffer vol is.
Ook heb ik nog een rekening voor de vakantie. Alle extra inkomsten die ik heb gaan naar die rekening. Dat kan bv winst zijn van ons staatslot van 10 euro of een cadeau van 100 euro. Maakt niet uit, alles is welkom daarop totdat het jaarbedrag bereikt is. Wat wij uitgeven is eigenlijk best veel voor de zomervakantie, maar de kinderen en wijzelf vinden het geweldig in Italië, dus wij hebben het er voor over en wij kunnen het betalen.

Nou, mijn overzichtje is wel klaar. En dat van jullie?



7 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit. En herkenbaar wat je schrijft over de hond vergeten budgetteren. Dat gebeurt je maar een keer. Naarmate de jaren vorderen wordt je begroting steeds preciezer.
    Ik ga binnenkort eens zitten. Als het salaris de 23e binnenkomt, is ons financiele jaar ten einde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik heb de balans ook bestudeerd en het valt me in het geheel niet tegen, moet ik zeggen met de plannen en de werkelijke uitgaven. Alleen dat (niet begroot en na jaren verbouwen zonder al te grote buffer) 'opeens' bijna 17000 euri uitgaven aan een dubbeldek-garage (boven komt manlief's hobbyruimte) en een grenscorrectie (zodat onze oprit ook officieel van ons is en er een carpoort gebouwd mag worden. Vooral wat de bank, de notaris en het kadaster daarbij hebben gekregen is bijna schandalig te noemen....
    Maar onze uitgaven vertonen op alle gebieden een neergaande lijn als ik kijk naar de afgelopen drie jaar. En dan te bedenken dat we alleen nog maar degelijk, biologisch en duurzaam inkopen. Minder is meer! Ik koop één Dale-trui ipv koortsachtig stapels twijfelachtige producten in de uitverkoop bij de wibra nu. We hebben vooral op dat gebied veel bereikt het afgelopen jaar. Wel fijn dat mijn lief zo goed meedoet en me bij de les houdt: is het duurzaam? Is het fair gemaakt? Kun je het Europees/scandinavisch gemaakt kopen? Steeds vaker kunnen we deze vragen met een volmondig 'ja' beantwoorden. Ben er zo trots op!
    Geld vind ik niet alles, uiteindelijk. Maar natuurlijk kun je niet eindeloos uitgeven. Gelukkig krijgen we het wat dat betreft steeds makkelijker en we wonen vergeleken met leeftijdsgenoten echt heel goedkoop. We maken ons dus niet druk om onze hypotheek die we goed kunnen betalen en in verhouding steeds minder op het budget drukt. Dat brengt lucht voor duurzaam en groen dus. Ik durf echter niet te vertellen wat we precies uitgeven/binnen krijgen, want dat wekt enorme jaloezie en levert vaak hele nare reacties op. Maar we hebben het aan ons zelf en elkaar te danken. We werken samen ook heel erg hard aan onze (groene) toekomst. En daarnaast gaan ook wij nog heel graag op stap! Mijn mannetje is al jaren bij de carnavalsvereniging en dat kost (zoals jij wel begrijpt) net zoveel als een weekje wintersport:) Maar ik steun hem daarin. Dat is nu juist onze kracht en de reden waarom het ons zo voor de wind gaat nu. Dat was een paar geleden wel even anders, kan ik je vertellen. We zijn bijna 1000 euro vooruit gegaan in inkomen in iets meer dan 4 jaar tijd en de groei is er nog lang niet uit! En we kunnen een hele hoop leuke dingen doen nu wat vroeger niet ging.
    Me happie-de-peppie met ons.
    Maar sommige consuminder-dingen leer ik waarschijnlijk niet meer af en dat maakt je besteedbaar bedrag alleen maar groter. Zeker nu we echt uit de grootste kosten zijn met ons hutje. Volgend jaar nog wat losse eindjes en afwerking doen en dan alleen nog maar bijhouden en natuurlijk blijven investeren in dingen die geld besparen in om huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zena,
      Sommige zaken hou ik zelf ook voor me. Met name het spaarbedrag per maand. Dat is bij ons ook erg hoog, maar daar hebben wij ook allemaal zelf voor gezorgd. Door spaarzaam en bewust te leven kun je veel aan de kant leggen, mits er natuurlijk voldoende binnenkomt. Manlief heeft het gelukkig goed op zijn werk.
      En ook wij krijgen wel eens vragen hoe het kan dat mn mijn zoon altijd in merkkleding loopt. Ja, omdat ik oplet en het koop als het in de aanbieding is en omdat ik niet alles opmaak aan onnodige spullen.
      Zoonlief is nu ook bij de jeugdcarnavalsvereniging gegaan en geniet met volle teugen. Nog een twee weken en dan gaat het van start.
      Fijn dat het jullie zo goed gaat. Wij zijn ook wel klaar met verbouwen. Wij hebben natuurlijk wel wensen zoals een nieuwe vloer, maar dat komt wel. Het geld is er, maar nu nog de noodzaak ervan vinden. De oude vloer kan eigenlijk nog wel een twee jaar mee. Dus nog even wachten.
      Het is zo fijn en rustig in je leven als het je voor elkaar hebt, tenminste voor mij, als structuur en potjesmens geldt dat.

      Verwijderen
  3. Ik heb zelf ook behoefte aan regelmaat en structuur en als je man dan in ploegen werkt, is het heel handig dat je de hele dat tijd hebt! Fijn is dat! 2012 was een goed jaar. We blijven definitief in dit huis nu mijn lief zijn garage heeft. Dat ontbrak er alleen nog aan! Volgend jaar verder aflossen en investeren in energiebesparende dingen. Dat is het plannetje!
    Wanneer kom je eens bij me op de koffie :):)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel een leuk idee. Mijn man zit niet in de ploegen, hij werkt op de engineer afdeling. Hij heeft echter wel oproepdiensten voor storingen in programmatuur en software.
      In welk postcodegebied woon je? Hoever moet ik rijden? Ik woon in het 6075 gebied.

      Verwijderen
    2. Mail me maar even op zenaswereld@gmail.com!

      Verwijderen
  4. Ik zou de hond wegdoen. Nee hoor grapje maar dat weet je wel he . Die van ons kost niet zoveel maar ze weegt ook maar 11 kilo. Ze is nu 15 en half en wil opeens ander voer terwijl ze haar hele leven zo makkelijk is geweest. Het punt is dat als ik haar blikvoer geef en de katten dat geluid horen zij helemaal dol worden en ook blikvoer willen dus de kosten gaan hier omhoog. haha.
    Verder snp ik niet dat ik al maandenlang heel zuinig aan doe maar niet uitkom met mijn geld. Ik hou gewoon niets over. Ik ga me er in januari weer heel erg mee bezig houden. Wij hebben aparte rekeningen hoor. Ik maak een vast bedrag over op rekening van man. Gaat prima zo. Moet toch eens kijken of we niet minder uit kunnen geven/vast bedrag per maand aan leuke dingen. liefs, fijn weekend en hele fijne dagen. Hélène

    BeantwoordenVerwijderen