Pagina's

maandag 21 januari 2013

Aardbeving en biologisch vlees

Wat een titel hè. haha. Het zijn eigenlijk 2 blogjes, maar ik had gisteren geen zin om er zelf eentje te plaatsen, daarom nu twee in één.

Gisteravond rond half acht zaten wij samen gezellig op de bank en ineens een gerommel en de knal, toen een schok. Ik zei o nee hè. Was dat een aardbeving.
Direct even op facebook gezet en ja hoor. Ik was niet de enige die dit gevoeld had.
Pfff dan denk je hier in deze regio toch al vlug weer aan 20 jaar geleden. Toen waren echt huizen gescheurd en ingestort, verschrikkelijk veel schade in winkels, geen stroom. Nee, niet voor herhaling vatbaar.
En de uren erna zit je op het puntje van de stoel te wachten op .....ja waarop? De rest? Nog een ergere schok? Ik weet het niet, maar geen prettig gevoel.
Nu, de volgende morgen is dat wel weer weg hoor en gaan wij weer over tot de orde van de dag.

Hoe krijg je je kinderen op school in die gladheid. Dochterlief blijft vandaag zeker thuis. Ze is heel erg verkouden en hoest en niest zich te pletter.
Zoon heb ik samen met een paar klasgenoten met de auto gebracht en manlief werkt vlakbij. Die is met enkele minuten fietsen zo op zijn werk. Ik hoop dat wij het wel gehad hebben met dat vieze weer. Vooral die ijsel gisteren was erg. Die ligt hier natuurlijk nog overal omdat het niet dooit. Laat het maar vlug over zijn.

Afgelopen weekend had ik samen met zoon een gesprek omdat hij via de radio hoorde over plofkippen. Hij vroeg wat dit betekende en dat heb ik hem uitgelegd. Verschrikkelijk vond hij het dat beesten zo moeten leven en waarom de mensen dan toch niet overstappen naar biologisch vlees. Uitgelegd dat daar een prijskaartje aanhangt en dat mensen, waaronder ikzelf, dan toch kiezen voor goedkoop i.p.v. te denken aan de dieren.
Wel heb ik met hem gesproken over de mogelijkheid om in plaats van 6 dagen vlees te eten, dit te verlagen naar 4 en daardoor biologisch vlees te eten. De kosten van die 4 dagen vlees zijn dan gelijk aan 6 dagen vlees.
Dat vond hij een prima idee want de dieren gaan hem voor alles. Leuk dat je zoon eigenlijk een gemakkelijke weg ziet om over te stappen naar biologisch vlees en dat ikzelf dat toch altijd als obstakel ziet. Wie weet als je het eenmaal gewend bent en let op de aanbiedingen je toch 5 dagen vlees kunt krijgen voor dezelfde prijs.
Ik ga het proberen vanaf nu. Ga alleen nog maar biologisch vlees inkopen. Maar eerlijksheidshalve vermeld ik wel dat ik eerst mijn vlees uit de vriezer opmaak. Ik ga op de aanbiedingen letten en stilaan stap ik zo over.
Goed idee?

17 opmerkingen:

  1. Goed van je!
    Natuurlijk is het soms even slikken, de prijs van biologisch vlees...maar er zijn gelukkig ook heerlijke dingen te maken zonder of maar met weinig en relatief goedkopere stukken vlees. Denk aan zelf hamburgers gehaktballen met veel paneermeel of kikkererwten erdoor, sausen met biogehakt sowieso met wei ig vlees, voor stoofpotjes kun je bij de bioslager goedkopere stukken vlees krijgen.
    Zelfs bij aldi tegenwoordig bio gehakt voor 2,99 en de producten van bio+ in de reguliere supermarkten zijn goedbetaalbaar, alleen kip blijft vreselijk duur. Die haal ik maar heel soms en dan bij de scharrelslager.

    Wat ook mogelijk is om zogenaamde vleespaketten te kopen, dit kan vaak bij een boer aan huis, zork dan een boer die bekend staat om zn diervriendelijkheid en geen gebruik van antibiotica etc. Je hebt dan wel een grote vriezer nodig.
    Via internet kun je ook vlees van scharrelvarkens van staatsbosbeheer kopen.
    Er zijn veel manieren om het eten van biologisch en/of scharrelvlees toch mogelijk te maken, ga ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je voor de ideeën. Vooral dat van die kikkererwten vind ik een goed idee. De bio boeren in de buurt moet ik nog zoeken.

      Verwijderen
  2. Ik vind het een geweldig idee! Mooi dat je daar zo serieus mee omgaat. Ik wilde zelf op mijn 9e ook graag vegetarier worden, maar mijn moeder vond het allemaal maar onzin...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo hebben wij het ook aangepakt: minder vlees eten en dus wel bio kunnen betalen. En minder vlees eten is eigenlijk ook beter, het is voor je gezopndheid helemaal niet goed om dagelijks vlees naar binnen te werken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij Lidl en Dirk kun je biologisch vlees kopen voor een redelijke prijs. Dat probeer ik zoveel mogelijk te doen. Vleespakketen van de biologische boer vind ik zelf erg prijzig.

    Ik probeer minimaal 1-2 per week vegetarische te eten. Ook eet ik regelmatig tofu of tahoe. Dat is een heerlijk alternatief vooral bijvoorbeeld in de nasi of bami. En wat anoniempje schreef is ook lekker: zelf vegetarische burgers maken. Op internet kun je daar veel lekker recepter van vinden met quinoa, kikkererwten, linzen in combinatie met noten of gewoon lekker gekruikd. Kortom er zijn ook best nog veel gezonde en lekkere alternatieven voor een vleesloze dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig,dat je zo van je kind kunt leren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, op de één of andere manier kan ik bij jou geen reactie's achterlaten. Ik moet inloggen in zeelandnet. Kun je mij zeggen hoe ik dat wel kan doen?

      Verwijderen
    2. Waaah, ik heb het ook gevoeld. Ik twijfelde eerst nog of er soms wat misging met het dak ivm de sneeuw die erop lagh, maar al gauw had ik toch in de gaten dat het een aardschok was geweest.

      Succes met je bio-vlees missie. Ik koop het meestal aan 50% bij de plaatselijke supermarkt. Blijkbaar eten maar weinig mensen bio in ons dorp....

      Verwijderen
  6. Ik koop nu 3 x per week biologisch vlees.
    meestal verse worstjes - speklappen- gehakt allemaal van bio+
    Dat vind ik toch de lekkerste.
    Verder bio + eieren en bio + halvarine voor op brood.
    Bio + honing. Ik ben dus duidelijk fan van bio + dingen.
    ik heb nu tomatenketchup van biorganic die is niet lekker, veel te zoet.
    mmmm zou er bio + tomatenketchup zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. super! er zijn zoveel lekkere vegarecepten te vinden, het internet staat er vol van. ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. zo heb ik laatst chili sin carne gemaakt, lekker! dat kun je ook maken met vegagehakt, maar zonder is het ook heel goed te doen. er is ook een organisatie waar varkentjes diervriendelijk rondhuppelen tot aan hun dood. die kun je financieel steunen, je krijgt dan een aantal stukken vlees voor nix. vond ik wel een goede deal, alleen eet ik geen vlees.. :) maar waar dat is, weet ik natuurlijk niet meer. heb ik wel op een van de blogs gelezen... als ik het weer vind, dan laat ik het je weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Samen met mijn man hebben we gisteren om 19.26 uur de schok gevoeld. Wonen in Haelen. Ik zat toevallig achter de computer en mijn man keek 2 meter verderop naar de tv. Ik voelde hem gewoon aankomen. Onder onze voeten rolde hij van voren naar achteren. En het bleef inderdaad bij 1 schok en we hebben gelukkig nergens schade.
    Wat betreft bio-vlees: dat gebruiken wij (nog) niet, want ik heb fijnproevers en heb geen idee hoe dat allemaal smaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zelf eet geen vlees en mijn gezin, allemaal fijnproevers, eet alleen biologisch vlees. Van rundergehakt maak ik zelf meatloaf, slavinken (met bio ontbijtspek), hamburgers, soepballen, in de pastasaus en natuurlijk gewone gehaktballen. Speklapjes bij stamppotten en bietjes, in stukjes gesneden in rijst- en bamigerechten. Restjes vd kip in soep, kip ook in rijstgerechten en bij noedels etc. Varkensvlees, lams- en schapenvlees willen ze niet eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zelf eten wij vegetarisch. Maar ik vind het super dat je dit gaat proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind t heel belangrijk dat je je kinderen het goede voorbeeld geeft. Het dierenleed is veel en veel erger dan mensen willen weten.
    Ik eet t zelf niet en zal t nooit meer eten ook. Mijn man krijg alleen maar biologisch.
    Ik eet geen vervangprodukten. Ik eet wel graag paddesteolen en noten.
    Ik eet al veel langer dan 20 jaar geen vlees meer en laat regelmatig testen of ik iets tekort kom maar dat is niet zo. (bloedtest)
    Mijn arts eet al 40 jaar geen vlees.
    Ik heb vegetarische erwtensoep gemaakt en echt het smaakt heerlijk. Vond mijn man ook. Vaak is t ook het idee dat je vlees gaat missen .
    Ik was dol op vlees hoor maar ik zag een programma op Tv en zei; en nu stop ik. Ik wil hier niet aan meedoen.
    liefs van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Niks gemerkt hier! Kan me die aardbeving van toen wel nog heugen! Mijn moeder was hysterisch:)

    Wat ontzettend tof dat je biovlees gaat kopen, zeg!
    Ik kan je de waog in Neer van harte aanbevelen (koop daar 1x per jaar 25 kilo rundvlees voor 8 euro per kilo, ik doe er bijna al mijn overige boodschappen, vooral groente en brood is er betaalbaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kijk ook eens op www.okvlees.nl. Biologisch en Scharrelvlees. En relatief niet te duur!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben zelf niet van de biologisch. Om meerdere redenen. Die ik hier niet ga uitleggen, want ik heb geen zin om de hele goegemeente over me heen te krijgen ;)

    Maar als mensen zoals jouw zoon iets doen vanuit een overtuiging, is dat mooi. En het is nog mooier van jou dat je hem zo ter wille bent.

    BeantwoordenVerwijderen