zaterdag 26 januari 2013

De automatische afschrijvingen

Zoals jullie weten heb ik afgelopen maanden de puntjes op de i gezet voor mijn jaar 2013. Mijn excelbestand had ik helemaal klaar en wist precies wanneer wat werd afgeschreven. Volgens de regels van teljecenten van Pedro heb ik de maand met de hoogste lasten aangehouden als minimumbudget dat vanaf 1 januari op de rekening moet staan.
Natuurlijk heb ik al jaren een reserveringsrekening waarbij ik altijd alle lasten optelde en deelde door 12. Het gevolg hiervan was dat ik op deze rekening geregeld rood stond en dat wilde ik niet meer.
Pedro gaf aan dat je de maand waarbij je de meeste betalingen hebt als buffer moet aanhouden, dus bv in juli heb je voor 1200 euro lasten en gemiddeld heb je 950 euro lasten. Dan moet je zorgen dat je in januari 1200 stort ipv 950 en sta je nooit debet.
Klopt helemaal maar waar ik niet aan gedacht had is dat Essent afschrijft op de 25e voor de volgende maand en dat mijn maandelijkse storting plaatsvindt op de 29e.
Gevolg dus dat ik 4 dagen rood zou staan. grrrr. Dat wilde ik dus niet.
Bovenop die 250 euro in het voorbeeld heb ik nu dus 200 euro bijgestort om komend jaar deze afwijkende automatische afschrijving te kunnen ondervangen.
Ik hoop dus nu echt niet meer rood te staan op deze rekening en zal volgend jaar hier in het begin al rekening mee houden.

Vanmiddag is zoonlief samen met mijn man nog gaan schaatsen. Het zal wel afgelopen zijn na vandaag. Manlief heeft nog sneeuw geschoven op het ijs omdat het hier de hele middag sneeuwde. De kinderen hier uit de buurt zijn allemaal fervente ijshockyers als er ijs ligt. Geweldig om te zien. Er worden twee teams gevormd en daar gaan ze. Wel 20 kinderen. 

Mijn dochter is al een hele week thuis omdat ze maar niet van haar hoofdpijn, keelpijn en oorpijn afkomt.  Ook deed ze slecht eten want dat deed pijn aan haar keel. Daarbovenop had ze iedere dag een lichte verhoging. Gisteren ben ik met haar naar de dokter gegaan en hebben ze haar onderzocht. Buiten dat de oren inderdaad ontstoken zijn heeft ze de amandelen ontstoken. Het arme kind had dikke bulten in haar keel. Wat ben ik blij dat ik haar toch heb laten onderzoeken. Ze heeft nu een antibiotica kuur gekregen. Hopelijk gaat het vanaf ongeveer dinsdag de betere kant op. Komende vrijdag moet ik even contact hebben met de dokter over haar. Duimen maar dat het over gaat.

Fijn weekend allemaal.

4 opmerkingen:

  1. In het begin moet je inderdaad even rekening houden dat alle afschrijvingen gedaan kunnen worden. Als je het eenmaal hebt lopen heb je nergens omkijken naar. Op het moment dat er een premiewijziging komt pas je je schema aan en voila. Bij mij werkt het al jaren zeer fijn.
    Succes, het gaat je vast lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat je dochter weer aan de beterende hand is.
    Ik heb een jaar dubbele lasten gehad door elke keer dat een periodieke betaling gedaan was (bv. WOZ, maar ook de clubjes van de kinderen) dit bedrag door 12 te delen en dit maandelijks te gaan sparen. Het spaarbedrag werd telkens hoger en na een jaar had ik mijn reserveringsrekening gevuld. Nu spaar ik maandelijks een vast bedrag en pas dit telkens aan als iets wegvalt of erbij komt.
    Dat is 1 jaar door de zure appel heenbijten maar daarna heb je nooit meer verrassingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Naar! Oor- en keelontsteking zijn nogal pijnlijk. Ik denk dat ze nu wel snel opknapt. Vast wel... Vertroetel haar maar lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe het dit jaar volgens Jolanda haar systeem is ook super handig!

    BeantwoordenVerwijderen