vrijdag 11 januari 2013

Eerste aflossing van 2013

Mijn eerste extra aflossing is een feit. Vanmorgen heb ik 1500 euro overgeboekt naar de Rabo-bank.
Daarnaast heb ik eens gebeld met hen omdat ik niet precies wist hoe het met mijn hypotheken stond wat betreft aflossen.
Ik mag op de hypotheek van 30.000 20% aflossen. Dit betekent dat deze over 5 jaar weg is. Hier ben ik erg blij mee.
Vanaf dit jaar hebben wij nl. geen grote wensen meer voor in huis en kunnen wij starten met de extra aflossingen.
Op het moment dat de jaarlijkse potjes gevuld zijn gaan wij starten met de extra aflossingen. Dit jaar verwachten wij 3 keer extra geld. Het is onbekend nog in welke maanden dat dit zal zijn. Van eentje weten wij dat dit eind februari zal zijn, de rest niet.

Daarnaast hebben wij nog een andere aflossingsvrije hypotheek die afgedekt is met spaargeld en andere inkomsten. Toch wil ik naast die 6000 euro per jaar hieraan extra gaan aflossen. Ook hierin mogen wij 20% storten. Over alles wat afgelost wordt hoeven wij geen rente meer te betalen en wij ontvangen het spaargeld straks dan gewoon op onze rekening. Dus het maakt niet uit hoeveel wij hierin al storten.

Ook hebben wij nog een spaarzeker hypotheek. Deze is op het einde ook helemaal afgedekt. Hierin kunnen wij wel de looptijd verkorten of premie storten, maar dat laatste hebben wij al gedaan in een depot.

In principe komt het dus neer op 30.000 die wij binnen 5 jaar kwijt zijn. Maar nogmaals, wij gaan gewoon ook beginnen aan die andere aflossingsvrije en zien wel hoeveel daarop gaat. Wij hebben nog bijna 18 jaar de tijd, dus daar zal best nog wat vanaf gaan, mits er natuurlijk niets veranderd in onze gezinssituatie.

Als ik alles overzie dan klinkt het wel allemaal heel erg luxe, maar wij moeten net zo goed als alle andere mensen nog die bijna 18 jaar alles betalen.
Toch ben ik trots op mezelf dat vandaag de start is gemaakt met die 30.000.

Hebben jullie ook plannen voor extra aflossingen dit jaar?

13 opmerkingen:

  1. Ik heb vandaag de tweede aflossing gedaan op een deel van de hypotheek, en een eerste aflossing op een ander deel.
    geeft een lekker gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit al aan de max qua aflossing voor 2013, ik moet maar eens bellen met de verstrekker of ik eventueel extra mag aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat mag altijd. Je moet alleen kijken hoe hoog de eventuele boete is.

      Verwijderen
  3. @Zakelijk bezuiniger, dat lijkt me nou eens een heerlijk gevoel. De maximale aflossing voor dit jaar al gedaan hebben en dan nog de mogelijkheid hebben, qua geld, om nog meer te willen aflossen.
    Dat zit er voor ons niet in, ben al blij met een deel aflossen, ook al is dat nog niet eens de mogelijke 20%.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben ook net de extra aflossing gedaan.Een fijn gevoel en weer steentjes strepen.Een groot vel papier met heel veel steentjes, die ieder voor een 10tje staat.Iedere aflossing krijgt een ander kleurtje.Een heerlijk idee, dat al die steentjes echt van ons zijn en niet van de bank.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook al een reden om heel blij te zijn. Als je je hypotheek in tientjes op een blad kunt zetten, ben je al een heel eind

      Verwijderen
    2. Het blad beslaat een halve deur en de steentjes zijn klein..Maar de volledige 150.000 staat er op en veel steentjes zijn al in gekleurd!We zitten nu onder de 90 en zijn daar heel erg blij mee!Geen verdrinking voor ons, in geval van hele erge nood.

      Verwijderen
  5. Nog even wachten tot de 13e maand gestort is, en mijn donatie aan de voedselbank, dan kan ik de grote donatie aan mijzelf regelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit jaar zal niet lukken, maar volgend jaar is dat ons doel! Mede dankzij het boek! Dank je wel voor het brengen! Sorry dat ik meteen weer doorging, moest weg en had dochter op het toilet zitten en de jas al half aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maakt niet uit. Komt wel een keertje. Ik kom wel 3 keer in de week bij jou in de buurt.

      Verwijderen
  7. Gefelicteerd met deze eerste stap in 2013. Wij hebben dat ook gedaan, maar dan wel een stuk kleiner bedrag...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 2013 gebruiken we om een zakelijke lening af te betalen. Daar heb ik deze maand 575 euro naast de aflossing extra in gestort. Was er zo blij mee:)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Netjes! Zover zijn wij nog niet gekomen in 2013. Met die 1500 euro aflossing, bespaar je bij 5% rente toch mooi weer 6,50 per maand op je hypotheekrente. Dat is toch weer mooi €75 per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen