donderdag 3 januari 2013

Jullie mening graag

Sinds september werkt mijn zoontje bij de boer. Vanaf 13 jaar mag je daar prei schoonmaken en aardappelen sorteren.
Het verdient voor zo'n klein mannetje (laat hem dat maar niet horen) erg goed.
Ik heb met hem afgesproken dat hij de helft mag houden en de andere helft moet sparen.
Samen hebben wij besloten een spaarrekening te openen en daar die bewuste helft op te zetten. In november hebben wij de eerste keer geld erop gezet. 40 euro. Daar heeft hij nu op 1 januari 10 hele centen rente op gekregen.
Stelt geen drol voor maar om te leren dat geld sparen iets opbrengt, is dit het allereerste begin. Het duurt nog heel erg lang voordat hij 18 is en ik hoop dat er dan een leuke cent opstaat.

Morgen is de tweede keer dat hij het geld ontvangt. Je mag zelf kiezen wanneer je je geld wilt hebben. Sommigen laten het geld staan totdat ze er iets bepaalds voor kunnen kopen. Zoonlief vond dat hij nu wel het geld weer wilde ontvangen. Dat kan dan en de volgende dag kun je het komen halen.

Al vele senario's aan wensen hebben de revue gepasseerd. Wat wilde hij graag een headphone die als een soort ouderwetse koptelefoon op zijn hoofd zit, om aan te sluiten aan zijn PS3. 60 euro kost zo'n ding.
Doodzonde vind ik het omdat hij er één heeft die het heel goed doet. Is alleen een oortje en niet zo'n moderne.
Maar zoals een goede moeder betaamt heb ik mij ingehouden en niet geoordeeld over zijn vrije gedeelte.
Vanmiddag kwam hij terug van de boer en ineens was de wens over. Weg. patsboem verdwenen.
Hij vindt het toch wel zonde om geld waarvoor hij lang heeft moeten werken zomaar op te maken. Nu wil hij het geld in zijn beurs houden en erover nadenken. Ik denk dat hij wel een 60 euro zal krijgen.
Ook zit hij in de jeugdraad van carnaval en elke keer als hij weg moet met de raad, dient hij 8 euro te betalen. 4 euro betalen wij en de andere 4 euro hijzelf.
Komende weken in aanloop naar de carnaval redt hij dat niet met zijn zakgeld en zal hij zelf moeten bijdragen. Een keer of 7 zal dat zijn. De carnavalsdagen zelf betalen wij.

Ook probeert hij soms om toch aan het geld te mogen van die andere helft.

Wat ik mij eigenlijk afvraag is het volgende.
Hoe zouden jullie je kind adviseren over het geld?
Vinden jullie het goed wat ik doe dat de helft naar een spaarrekening gaat waar hij niet aan mag komen?
Of vinden jullie dit overdreven en mag hij alles opmaken omdat hij nog veel te jong is om zulke dingen als sparen en rente in te zien.

Als je een totaaltelling zou maken, ervan uitgaande dat hij daar 5 jaar blijft werken, zou het ongeveer een 7 duizend euro zijn. Natuurlijk zal hij daar niet zolang blijven werken, maar toch. Om hem een denkbeeld te geven van hoe snel geld sparen oploopt is dit reëel.

Wat vinden jullie?????



17 opmerkingen:

  1. Ik persoonlijk vind het een goed idee van je. Zo leert hij inderdaad goed met geld omgaan. Dat zie je wel al aan het feit dat hij die headphone niet meer wil kopen.
    Gelukkig nieuwjaar nog en groetjes kreeftje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De helft sparen lijkt me een prima oplossing, zeker als hij daar goed verdiend. Maar ik vind wel dat hij die andere helft dan mag besteden zoals hij zelf wilt. Als hij daarvoor de meest nutteloze zooi voor wilt moeten moet hij dat zelf weten. Maar zoals je zelf al aangeeft, als puntje bij paaltje komt realiseert hij zich hoe lang hij er al voor gewerkt heeft. Ik denk dat het wel goed komt met hem :-).

    Zelf hoefde ik niets te sparen van mijn bijbaantjes. Maar ik was zelf al een erg spaarzaam type, dus mijn ouders hadden er weinig problemen mee.

    Groeten Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is prima om te leren sparen,we hebben gemerkt aan onze dochter dat het ook heel leuk is als ze voor een bepaald doel sparen.
      Onze dochter heeft voor een laptop gespaard en ondertussen gekocht en ze was(is)er supertrots op.(en wij ook)Nu spaart ze voor haar rijbewijs.Groeten Margreeth.

      Verwijderen
  3. Is toch prima?: de helft mogen houden en de andere helft moeten sparen? Lijkt mij ene uitstekende afspraak en volgens mij maakt je zoontje er ook geen enkel probleem van. En verder sluit ik mij aan bij Anne: het deel wat hij zelf mag houden moet hij dan ook helemaal zelf en vrij kunnen besteden. Al vind jij het nog zo'n slecht plan. Daar leert hij van en als jij je daar intensief mee zou gaan bemoeien, dan heb je kans dat hij zich niet meer aan de oorspronkelijke afspraak wil houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat je het op deze manier goed doet. Ik kan me voorstellen dat hij er zelf op deze leeftijd het nut nog niet van in ziet, maar dat komt wel en dan is hij je dankbaar dat er zo'n bedrag op de rekening staat. Ik denk wel dat ik hem b.v. vanaf zijn 16e de beschikking zou geven over zijn volledige salaris, op die leeftijd moet je ook bepaalde keuzes zelf kunnen maken, vind ik. De spaarrekening zou ik wel nog blokkeren tot minimaal 18 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik een bijbaantje had mocht ik van mijn ouders alles zelf opmaken of sparen. Het was mijn keuze. Ik heb bijna alles verbrast. Dat heeft me juist wel geleerd hoe snel je impulsaankopen doet en je je geld kwijt bent. En als je het weer verkoopt, je nooit meer hetzelfde er voor terugkrijgt.

    Maar ik vond het een geweldige tijd. Elke week kocht ik wel een cd of iets van kleding. Ik heb vrijwel niks gespaard. Alleen een keer voor een pc en later voor een nieuwe kledingkast. Hier hebben mijn ouders allebei de helft van bijgelegd.

    Ik vind het lastig. Ik denk dat ik mijn kind zelf de keuze zou geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou mijn kind ook aanmoedigen om te sparen. Maar als hij dan op een gegeven moment iets groots wil kopen is dat prima. Ik wil hem niet leren sparen om het sparen maar om te leren dat je pas iets kunt kopen als je er voor hebt gespaard.

    En verder denk ik dat het prima is als kinderen zelf keuzes leren maken en soms dus onderuit gaan. Liever nu in een veilige omgeving dan later als ze op zichzelf wonen....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn dochter heeft ook een bijbaantje en ik heb voorgesteld dat ze daar een deel van zou sparen. Ik heb haar daarin de vrije keus gegeven. Wat ik erg grappig vind om te zien is dat ze al haar geld opspaard en naar de bank brengt. Ze doet het dus uit zichzelf goed. Mijn dochter is aan het sparen voor later zodat ze iets meer ruimte heeft om te besteden als ze gaat studeren ivm eventueel op kamers gaan. Ik vind dit echt een heel goed idee, maar ze heeft het zelf bedacht. (mijn dochter is 14 jaar)
    Ik persoonlijk vind dat je het wel mag aandragen maar niet kan verplichten dat hij dit geld op een bankrekening zet, tenslotte heeft hij er zelf voor gewerkt. Het is wat anders als hij dadelijk een baan heeft dan zou jij kunnen sparen voor hem in de vorm van kostgeld oid.
    Groetjes Esmee

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het op zich een goed idee, maar zou er wel aan koppelen dat hij het gespaarde geld op een gegeven moment wel mag besteden. Bijvoorbeeld een brommer op zijn 16 e of een andere grote aankoop die hij dan wil en niet kan betalen.
    Dan leert hij ook dat sparen echt iets oplevert. Sparen om het sparen lijkt me weinig zinvol.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mocht mijn geld ook altijd houden. Kocht er vooral cd's van en kleding. Mijn ouders hebben me ook niet echt geleerd te sparen, dat besef kwam pas veel later ;)

    Zelf zou ik ook zoiets doen als jij, maar het wel inzichtelijk maken hoe lang je hebt moeten werken voor die koptelefoon en wat je uiteindelijk kan doen met het geld dat je spaart. In elk geval zorgen dat het concreet wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik spaarde alles, werd een krent toen ik eenmaal werkte. Zelfs mijn kleedgeld van 100 gulden per maand ging niet op aan kleding, dat bracht ik naar de bank. Dit alles veranderde toen man in beeld kwam. Hij was/is een big spender en sparen had hij nooit geleerd. Nu gaat dat beter.

    Ik ben van mening dat jij je zoon een hele waardevolle les leert!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gratis levensles. Prima hoor ...hij zal je dankbaar zijn. ik heb een zoon die nu 21 is en studeert aan de RUG in Groningen. Hij doet een studie van 6 jaar. dat zullen er wel 7 worden. Wij betalen 6 en het 7e jaar moet hij zelf betalen. Hij werkt er nu voor. Ik wil hetzelf betalen riep hij. Hij begrijpt het en dat dankzij de levenslessen zoals jij je zoon ook geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Omdat bij zoonlief (8) het geld in de zak brandt en als hij dat op zondag krijgt het zelden de volgende zondag haalt, en hij al veel tijdschriften had, hebben we afgesproken dat hij bijdraagt aan de door hem gewenste Donald Duck. 50 cent per week doet hij in een apart potje daarvoor. Ik vind dat hij moet leren met geld om te gaan. Ik heb dat niet geleerd en vond dat later wel lastig.
    Hij heeft een spaarrekening waar we geld op hebben gestort dat we kregen voor hem de eerste jaren/kraamtijd. Dat had ie al 100x uitgegeven als het aan hem had gelegen:) Ik vind dat niet goed. Ooit haalde hij er 80 euro vanaf voor een legoding waar hij al snel niet meer naar omkeek. Zonde!
    Hij is er nogal impulsief in, observeer ik. Dus proberen we hem te begeleiden met geld.
    Ik vind dat een knul van 14 best bewust met geld moet kunnen omgaan. Zeker als ie er hard voor moet werken. Juist dan!
    Maar volgens mij komt het wel goed met hem als ik het zo lees:)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het een goed idee. Ik las elders dat je als ouders misschien sparen ook nog kunt aanmoedigen door hem zelf nog 1% "rente" te geven. Dus over die veertig euro krijgt hij van jullie ook nog eens 40 cent, en volgend jaar op 1 januari, als hij er bijvoorbeeld 500 euro op heeft stan, dragen jullie vijf euro bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik denk dat de helft sparen, de helft zelf mogen besteden prima is. Zelf moest ik altijd alles sparen, waar ik ook niet aan mocht komen en heb daardoor niet goed met geld leren omgaan. Ook al koop je zoon in jouw ogen prul en waardeloze dingen, laat hem zijn gang gaan. In de loop der tijd zal hij zelf kritischer worden op wat hij koopt. Als hij zijn geld besteed aan iets wat snel stuk is, zal hij de volgende keer wel beter opletten wat hij koopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. de helft sparen en de andere helft mogen besteden aan wat hij graag wil, ook al vind jij het complete onzin, zou ik ook doen, wel zou ik als ik het geld had,zeggen dat alles wat hij extra spaart, dat ik dat dan verdubbel. zo maak je het nog aantrekkelijke om meer te sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn oudste zoon( nu 18) werkt ook sinds zijn 12de bij de boer,hij mag ip met zijn verdiende geld doen wat hij wil, wel adviseren wij hem het geld te verdelen, en niet zomaar uitgeven, dus sparen voor korte termijn doelen( iets duurders wat hij graag wil hebben bv) en sparen voor wat langere termijn doelen ( dat zijn vaak de wat grotere uitgaven, denk rijbewijs/scooter/auto) en dan blijft er nog over om zo los te spenderen, maar hij mag het dus wel zelf uitmaken, wat in praktijk meest betekent dat t wat wisselend gaat, de ene maand zijn er wat meer losse uitgaven en bij sterke wensprodukten bv die scoooter kone r veel gespaard worden ook..

    BeantwoordenVerwijderen