Pagina's

vrijdag 22 februari 2013

Veel gedaan en gebeurd

Afgelopen week is er veel gebeurd.
Zo had ik gisteren al 11 dagen te vroeg het verzoek om de jaartotalen van het gas en de stroom door te geven.

Jaarverbruik stroom 4262 tov 2012 4565. Betekent 303 over.
Jaarverbruik gas 1131 tov 2012 1793. Betekent 662 over.

Als ik deze totalen invoer op de site van Essent ontvangen wij een bedrag terug van 386 euro. Ik weet wel dat het gigantisch terugkrijgen van het gasverbruik komt door de zachte winter. 's Zomers doen hier de zonnecollectoren zijn werk en heb ik van april tot oktober maar 64 kub gas verbruikt. Dus als de winter 'meevalt' dan is dat echt een voordeel. Zou je nu met dit koude weer niet zeggen, maar vanaf half december is hier het gasverbruik pas gestegen.

Ook is vandaag de maand afgesloten. Ik mag wel zeggen dat februari goed is gegaan. Een bedrag van 40,80 over bij de boodschappen. En verder is alles binnen de budgetten gebleven. Bij de hond loop ik nog iets achter door de aanschaf van de hondendeken. Ik denk dat dit komende maand wel rechtloopt. Voor het budget van de kapper is een aardig bedragje over.
Concluderend mag ik wel zeggen dat ik tevreden ben.
Hopelijk is maart ook zo.

Gisteren heeft manlief vrij gehad om mij te helpen bij het grove huishoudelijke poetswerk dat af en toe terugkomt. Tegeltjes op de badkamer poetsen, bed verplaatsen en daaronder dweilen, boven de trap is een gat waar snuisterijen in staan en waar ik niet aankom. Dit is nu weer gepoetst. In de woonkamer meubels verplaatsen en daaronder zuigen en dweilen.
Als wij dit alles met zijn tweeën doen is dit op één dag gebeurd. Ik kan dat door mijn gezondheid niet alleen.
Alle voorbereidende werkzaamheden doe ik altijd al van te voren. De werkjes die mijn man doet zijn de laatste zware dingen en is het huis weer spik en span.
Nu nog de voorzolder waar alle spellen en carnavalsspullen liggen. Dit moet ik nog allemaal uitzoeken.

Het voelt zo fijn hè, als je huis weer helemaal op orde is. Nu nog de zon en dan ben ik dik en dik tevreden.
Financieel gaat het ons erg voor de wind. Aanstaande dinsdag ontvangt mijn man zijn salaris en een extra betaling. Dan zijn de jaaruitgaven van 2013 gedekt onafhankelijk van de spaarbuffer en kunnen wij de spaarrekening van de zomervakantie gaan vullen. Ik verwacht dat deze uiterlijk april gevuld is. Daarna start weer het extra aflossen. Ik ben nog aan het dubben hoe ik het ga aanpakken. 500 per maand en de rest op de spaar of zoveel mogelijk aflossen?  Zal ik mijn spaartegoeden verder uitbreiden?
Ik ben er nog niet over uit. Adviezen zijn van harte welkom!!!!!!!

Fijne weekend allemaal.


7 opmerkingen:

  1. Ik ben er ook nog niet over uit hoe wij het dit jaar gaan doen... Eerst een heeeeel grote buffer maken of straks toch maar beginnen met aflossen? Lastig he?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zonnepanelen en dan nog ruim 4200 kwh ik vindt dat nog vrij fors.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zonnecollectoren en niet zonnepanelen. Collectoren reduceren het gasverbruik, panelen het stroomverbruik.

      Verwijderen
    2. Ok duidelijk, maar zonnepanelen dan niet aantrekkelijker geweest?

      Ik zou er niet zoveel aan hebben net mijn gasverbruik bekeken over 2012 moet nog een maandje en heb slechts 450 M3 verbruikt :)

      Verwijderen
    3. Misschien nu wel, maar het is inmiddels 11 jaar geleden en toen koos iedereen voor zonnecollectoren in onze wijk.

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat je met een goed gevoel kunt terugkijken en dat je man lekker helpt. Hier ook hoor, ik kan ook niet alles meer doen. Wat sparen en aflossen betreft zou ik doen waar je je goed bij voelt. Als je je veilig voelt bij een bepaalde buffer zorg dan eerst dat je die haalt, dan kun je alles wat daarboven zit aflossen. Wellicht rekentechnisch of fiscaal technisch niet het meest verstandige, maar gevoelsmatig wél. Als je net extra aflost en je voelt je niet prettig vanwege de hoogte (laagte) van de buffer is het ook niet goed, toch?

    BeantwoordenVerwijderen