donderdag 21 maart 2013

Het huis voorjaarsklaar

Als straks de zon gaat schijnen kan ik echt naar buiten. Binnen ben ik dan wel helemaal klaar.  Vooralsnog is het erg koud en zaterdagavond/nacht verwachten ze in Limburg weer 3-6 cm sneeuw, dus wij zijn er nog niet vanaf. De zolderverdieping is klaar. De 1e verdieping was de week ervoor klaar.
Het woongedeelte op de begane grond klaar.

Gisteren de bijkeuken onder handen genomen. Eén van de diepvriezers gisteren ontdooit en alle apparaten samen met manlief van de muur gehaald en de vloer gedweild. Vanmorgen de andere vriezer ontdooit dus de bijkeuken is ook helemaal voorjaarsklaar.
Nu alleen nog de garage. Die is inpandig en hoort eigenlijk bij het huis. Vanuit een extra kamer achter de keuken kom je in de garage en dan pas in de bijkeuken en achteraan nog de saunaruimte.

Ik wilde graag een hele kastenwand in de garage in plaats van al die losse kasten en open rekken met schoenen.
Echter toen ik gisteren eens voorzichtig gekeken heb naar de prijzen wist ik dat ik voor iets anders moest gaan. Veel te duur.
Manlief had het geweldige idee om de twee dichte kasten die wij hebben te verplaatsen zodat je toch een soort kastenwand creëert. Daarnaast dan een aanrechtblad kopen die als een werkbank gaat fungeren. Daaronder nog (dichte) kastjes maken waar manlief zijn spullen in kan stoppen.
De twee kasten zijn dan voor mij. In één zit al mijn voorraad en dat blijft zo. In de andere kast komen dan alle schoenen, mutsen sjawls en zo'n spullen.
In principe heb ik dan toch een kastenwand met een gedeelte een verlaagd stuk. Manlief vindt dit een hele fijne oplossing. Hierdoor kan hij ook zijn spullen kwijt en werken in de garage indien nodig.
Komende week maar eens rond gaan kijken wat een aanrechtblad kost. Het zal ongeveer een 2,5 meter lang moeten zijn.

Ook heb ik gisteren virtuele spaarpotten gemaakt via telebankieren. Onze rekeningen lopen bij de rabo-bank en daar zijn nieuwe widgets toegevoegd aan je rekening. Je kunt allerlei indelingen nu maken van je rekeningen. De rabo deelt alvast je afschrijvingen in en eventueel kun je zelf wijzigingen aanbrengen. Daarna kun je via grafieken zien hoeveel je uitgeeft aan bepaalde lasten.
Daarnaast kun je je spaarrekening onderverdelen in potjes.
Ik ben hier gisteren mee begonnen en moet nog een aantal afschrijvingen indelen die de bank niet kon traceren.
Je geeft jezelf wel erg bloot want de bank kan precies zien wat je met je geld van plan bent, maar aan de andere kant weten ze toch al alles van ons. Mij maakt het niet zoveel uit.

Morgen komt weer mijn uitkering binnen en dinsdag het salaris van manlief. Zijn winstuitkering zit er deze maand bij. Helaas is die geslonken van 5,8 % naar 1,4 %. Scheelt een flinke slok op de borrel, maar toch nog altijd 1,4 %. Ook ontvangt hij nog een nabetaling van de cao. Al met al zal het weer een fijne aanvulling zijn van de spaarrekening.

Zijn jullie ook al aan de voorjaarsschoonmaak begonnen of doen jullie daar niet aan?

6 opmerkingen:

  1. Ik doe er niet aan. Als ik eens de energie heb, pak ik iets speciaals aan, wil mezelf niet vastpinnen/verplichten tot iets. Ik moet al zo veel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe daar ook niet aan mee. Ik krijg het hele jaar door wel opruimwoedes en pak het dan aan. De kasten worden af en toe ook uitgemest als de moment daar is. Ik ben het met Zuster Klivia eens. We moeten al zoveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik zin heb om op te ruimen, dan pak ik de boel grondig aan! Of dat nou in de lente, zomer, herfst of winter is!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou we zijn intern aan het verhuizen en pakken gelijk alles aan, er wordt grondig opgeruimd en schoongemaakt hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. thuis ff niet. Ik heb vanmorgen bij mijn baas alles geschrobd en geboent mijn handen zien er uit als oude gerimpelde besjes. Ff een dag wachten dan de 'weekend' schoonmaak, toilet - badkamer - stofzuigen - stoffen enz enz. Deze week niets extra's vanwege verjaardagen die gevierd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat je op marktplaats wel goedkope aanrechtbladen kunt scoren!

    BeantwoordenVerwijderen