Pagina's

zaterdag 9 maart 2013

Het kan helaas niet altijd goed gaan

Helaas moet ik bekennen dat ik het gezin, waar ik afgelopen woensdag nog zo blij voor was dat ik alles op orde had, uit handen heb gegeven met het advies zo vlug mogelijk professionele hulp te zoeken.
Er zijn nog veel onbetaalde rekeningen boven water gekomen, boetes, invorderingen, onverzekerd rijden, geen rijbewijs, achterstand bij zorgverzekeringen, noem maar op.
Dit ging mijn pet te boven en kon ik niet meer voor hen oplossen. Helaas mag ik wel zeggen, want dit gezin staat ook nog heel erg dicht bij ons. Ik heb er al een aantal nachten niet van kunnen slapen.

Wij hebben met een instantie waar te betalen rekeningen boven water kwamen gisteren gesproken. Op één plaats krijgen ze drie maanden uitstel, mits er geen onverwachte zaken tussen komen.
Na het bezoek aan deze instantie heb ik hen te kennen gegeven dat ze de professionele hulp waar ze al mee bezig waren in moeten zetten en daarmee verder moeten gaan.
Ik vind het niet fijn, maar soms is het niet anders. Ik ben maar een amateur die het leuk vind orde op zaken te stellen in gezinnen, waar weliswaar schulden zijn, maar vaak een disorganisatie. Meestal met het opzetten van een financieel plan ben ik er. Zo kan ik het ook zijn bij de andere gezinnen waar ik geholpen heb.
Helaas, het kan niet altijd goed gaan en soms moet je de regie uit handen geven. Diepe teleurstelling was er bij het gezin dat ik ze niet verder kon helpen, maar buiten al die zaken die boven water kwamen op een paar dagen tijd, waren ook nog allemaal leugens om maar geholpen te worden. Dat kan niet. Eerlijkheid in zo'n situatie is het allerbelangrijkste. Ik weet het, een kat in het nauw maakt rare sprongen, maar dan heeft het toch gevolgen voor die kat.

Ik wens dat gezin het allerbeste toe, maar zie het erg, erg duister in.

Mijn eigen week is gewoontjes verlopen. Samen met dochter naar stad geweest. Links en rechts wat spulletjes gekocht en wat kleding.
Gisteren heb ik voor mijzelf wat kleding gekocht. En gisteravond zijn wij samen ergens friet gaan eten. Heerlijk onverantwoord, maar het smaakte goed. Als afsluiter een ijsje.

Voor de komende 13 dagen heb ik nog 105 euro. Niet veel meer, maar heb veel groente en vlees in de vriezer zitten. Daarnaast heb ik al voor de gehele week het brood in huis. Ik ga straks even nog wat groente en melkproducten erbij halen en dan hebben wij het wel in huis.
Morgenmiddag vieren wij traditiegetrouw in Roermond halfvasten. In een café komen allerlei artiesten optreden. Een erg gezellige middag waar ik al jaren en jaren naartoe ga. Ik verheug mij op die leuke middag.

En wat was het fijn weer afgelopen dagen hè. Hebben jullie ook zo genoten?
Hoe is jullie week verlopen?

9 opmerkingen:

  1. Ik heb alleszins genoten van het heerlijke weer. Helaas is er nu snot in huis. Daar hadden we nog niet echt last van gehad.

    Jammer dat het soms niet goed loopt...je bent heel erg betrokken, wilt helpen en moet je loslaten.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij beginnen nu aan de taak om de komende twee weken het flatje van onze jongste Pecuniadochter uit te ruimen. Gisteren de nieuwe huurder gesproken die e.e.a. wilde overnemen. Wat jammer voor je dat het niet is gelukt met dit gezin. Maar als er leugens om de hoek komen, en alles blijkt nog erger dan het was, dan is er geen houden aan. Ik vind het heel erg voor je dat ze je voorgelogen hebben. Al die moeite en energie die je er in hebt gestopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer dat je dit gezin niet kon helpen, maar je bent in elk geval eerlijk!

    Veel plezier morgen, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach, weet je, je zegt dat je het somber inziet, maar erger dan een faillissement zal het toch niet worden? Ze zullen in Nederland niet verhongeren, en ik neem aan dat ze zelfs onderdak zullen krijgen, als dat nodig is.

    Misschien dat jouw plan hen in ieder geval al een glimp heeft laten zien van hoe het leven zou kunnen worden in de toekomst, dat er mogelijk ooit een oplossing gaat zijn; al moeten ze dan nu nog even door een hoop gedoe heen.

    Kop op; je hebt je uiterste best gedaan. De rest moeten ze toch ook echt zelf doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Poeh. Jammer dat je ze niet verder kon helpen. Je hebt gedaan wat je kon en verder zullen ze zelf aan de bak moeten. Lastig. Kan me voorstellen dat je er van hebt wakker gelegen, als ze je zo aan het hart gaan.

    Goed weekend daar! (En lekker bijslapen ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer dat ze niet helemaal eerlijk tegen je waren. Ik hoop voor hen dat ze echt prof. hulp gaan zoeken, want zoals jij het beschrijft klinkt hun situatie bepaald dramatisch... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is jammer dat je het niet af kon maken maar je kan niet alles. Je hebt helemaal gelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het verhaal komt me erg bekend voor. Vader die voor een familielid hetzelfde heeft gedaan, kreeg twee jaren lang ook allemaal lijken uit de kast, maar heeft toch doorgezet. List en bedrog lijkt haast wel een synoniem voor mensen met schulden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeker genoten van t mooie weer en maar goed ook. Ik had niet naar de weersverwachtingen geluisterd dus de kou kwam voor mij als een verrassing.
    Mijn ervaring is dat mensen met problemen vaak tegen zichzelf liegen en daardoor ook tegen anderen. Tja dat van die boetes enzo dat begrijp ik dan weer niet hoor.
    Wat jammer dat je ze niet kon helpen. Jammer voor jou hoor want het geeft juist zo een fijn gevoel als je iets voor een ander hebt gedaan. ik wens je een fijne week en liefs.

    BeantwoordenVerwijderen