vrijdag 22 maart 2013

Jaarafrekening stroom en gas binnen

De jaarafrekening is binnen. Wij krijgen 337,23 euro terug. Dit is toch echt dankzij de lange warme dagen tot ruim in november. De zonnecollectoren doen dan zijn werk en heb je nagenoeg geen gasverbruik. Wij hadden maar 1208 m3.

Het stroomverbruik is bij ons altijd hoger door de sauna. Deze verbruikt 9 Kwh per uur. Dat weten wij maar ik heb er veel baat bij en daar gaat het per slot om. Het jaarverbruik was 4397 Kwh.

Het nieuwe te verwachten verbruik is:
gas 1154 m3
stroom 4390 Kwh

met een maandbedrag van 154 euro.

Ik zie wel halverwege het jaar of dit voldoende is. Zo niet, dan zet ik zelf mijn maandverbruik wel omhoog.

Vooralsnog ben ik supertevreden.
Hebben jullie ook al de jaarafrekening binnen?
Fijn weekend allemaal.

17 opmerkingen:

  1. Zonnecollectoren en dan heb je nagenoeg geen gasverbruik.Ik vindt nogal wat nog 1208 M3 hoeveel hebben die collectoren voor rekening genomen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom van ruim het dubbele af. De collectoren zouden 40% overnemen en daar kom ik ruimschoots aan. Hoe langer de zon schijnt hoe langer je gebruik kunt maken van de collectoren.
    Wij hebben een groot huis en ik vind 1208 niet veel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat heb ik ook dan is het hier zo 20 graden of warmer maar bij ons heet het een schuifpui :)

      Ik zit hier nog niet aan de 600 m3 in een eengezinswoning met 4 slaapkamers :)

      Grote van het huis is niet zo van belang wel de isolatie :)

      Verwijderen
  3. Het maakt veel verschil hoe je woont denk ik. Wij zijn omlaag gegaan dit jaar. de afrekening komt pas in april, maar omdat ik het verbruik wekelijks bijhoudt sinds een poos kan ik goed zien hoe het er voorstaat. Ons gasverbruik, klein huis, is zo'n 1100 m3 (ongeveer als vorig jaar) en energie komt op zo'n 3300 kw terecht, dat was vorig jaar ruim boven de 4436kw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je zoveel terug krijgt overigens!

      Verwijderen
  4. Wij hadden eind jan de afrekening. Geen idee meer wat de standen waren, maar ik kreeg bijna 400 euro terug. Zowel gas als elektriciteit ver beneden de gemiddelde verbruiken zoals aangegeven op Nibud. Ik was erg gelukkig!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kreeg van alleen de elektriciteit de jaarafrekening eind februari. Gas afrekening krijg ik pas van de zomer. Voor elektriciteit kreeg ik 86 euro terug en ik betaal nu dertien euro per maand. Dus of ik tevreden ben? Jazeker! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan gebruik jij weinig energie :)

      Verwijderen
  6. Ja zoiets van ongeveer 1200 kw In ieder geval erg weinig idd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat doe je netjes hoor, met je gasverbruik! Wij zitten echt hoger, zelfs als ik de besparing door jouw collectoren erbij op zou tellen. Maar: ook wij hebben een groot huis, vrijstaand dus vangt aan alle kanten wind, oud. We hebben voor het grootste gedeelte (alleen de aanbouw niet) wel spouwisolatie en de meeste ramen inmiddels dubbel glas, maar 1 ruimte in het huis is slecht geisoleerd (halve aanbouw). Om dat goed te krijgen moeten we die compleet verbouwen en alles eruit, inclusief vloer en plafond, verkeerd gemonteerde convectorput en complete achterpui). Dat hebben we niet zo snel even gerealiseerd dus is het even niet anders. Omdat het wel speelkamer is en de computer daar staat kunnen we niet altijd de deur dicht houden helaas en dus verstoken we daar te veel warmte. Ik wordt dan altijd zo moe van mensen die beginnen te roepen dat je te veel verbruikt, want het is maar heel erg afhankelijk van het soort huis. En even verhuizen vanwege de hogere gaskosten zit er in deze tijd ook niet in ;-)
    En ook wij kregen gelukkig zo'n 200 euro terug, lekker bespaard op de elektra!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij kregen de jaarafrekening in augustus. We hebben geen gas, en ons maandbedrag is ongeveer 135 euro per maand. We stappen nu over naar een andere energiemaatschappij, en dat zou ons 25 euro in de maand schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We zitten op 2400 electra, ongeveer hetzelfde aan gas. Ik houd in de energiemanager online de standen eens per maand bij en stuur bij: betaal ik te veel voorschot, dan verlaag ik dat om te voorkomen dat ik maanden op mijn geld moet wachten bij overstappen. Energiedirect heeft me een half jaar laten wachten. Zitten nu bij budgetenergie en betalen 157 per maand. Drie jaar geleden zaten we boven de 200 euro per maand!
    Wel gewoon de verwarming op 19 graden overdag en ik kook elke dag electrisch. Er is altijd iemand in huis hier en de pc staat de hele dag aan (wel energiezuinig scherm). Ook nog een paar oude apparaten in huis. Bij vervanging nemen we alles met minimaal A+ en ecoprogramma. De droger is vervanger onlangs, de pc (zelf laten bouwen) en de vaatwasser. Ik verwacht in energie nog een besparing te realiseren komend jaar. Ik houd het in de gaten bij de energiemanager. Weet ik iig wat er op me af komt:)
    Het oudste apparaat is een tv met beeldbuis. Vervangen voor een flatscreen loonde niet, berekende ik. Dus blijft ie tot ie stuk is en dan hebben we nog zo'n bakbeest staan van mijn ouders die een 3D mega-cinema hebben nu. Pas als die allebei 'op' zijn kopen we misschien een flatscreen. De tv staat alleen een uurtje voor Junior aan per dag. Loont dus echt niet om te vervangen.

    Maar wat goed van jullie, zo'n lage standen met een sauna. Petje af hoor! Een sauna bezoeken is veel duurder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moira,

      Je geeft zelf alweer grote energiesluper electrisch koken is veel duurder dan op gas.
      Pc kun je beter vervangen door laptop veel zuiniger,droger is dat echt nodig hebben wij ook niet 4 kids tv met beeld buis hier ook prima waarom vervangen beeld is erg goed en geluid vele malen beter dan welke flatscreen dan ook.

      Elektra is netjes, gas vrij hoog in verhouding, oude woning met matige isolatie ?

      Verwijderen
  10. Altijd fijn om geld terug te krijgen. Je hebt resultaat!
    Mag ik je een vraag stellen? Wat is het verband tussen je gasverbruik en de zonnecollectoren? Die leveren toch elektriciteit?
    Alvast bedankt. Groetjes, Thea R.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Thea,
      Zonnepannelen leveren stroom en zonnecollectoren vangen warmte op waarlangs water (200 liter) loopt. Dit water blijft op een temperatuur zolang de zon schijnt. Soms wel 80 graden. Als ik dus douche moet er alleen koud bij. Als ik afwas idem. Dus vanaf zo'n beetje maart/april zodra de zon schijnt tot soms wel in november heb ik bijna geen gasverbruik.

      Verwijderen
    2. Hé, bedankt! Dit wist ik niet. Wij hebben zonnepanelen die ons behoorlijk wat Kwh opleveren. (Ook als de zon schijnt naturlijk. Ik ga eens googlen.
      Hopelijk mag ik je nog eens om informatie vragen.
      Fijne dag, groetjes, Thea R.

      Verwijderen
  11. Superfijn zeg! Goed om te merken dat je inspanningen resultaat hebben.

    BeantwoordenVerwijderen