dinsdag 23 april 2013

De financiële overdenkingen

Wij zijn eruit op welke wijze wij willen gaan 'werken' met ons geld.

Allereerst gaan wij een groot bedrag plaatsen op de West-land Ut-recht bank. Omdat wij toch in de vermogensrendementsheffing vallen omdat ik niet zoveel geld wil aflossen in één keer, willen wij een zo hoog mogelijke rente eruit halen. Dit omdat wij die 1,2 % heffing moeten betalen. Momenteel krijg je bij deze bank 2 % op de internetspaarrekening.

Verder willen wij onze buffer houden. Nu nog bij de ra-bo maar de overweging is om ook dit eventueel over te zetten. Het is toch om het even vanwaar je het geld overboekt naar je betaalrekening en hier krijg je gewoon meer rente.

Wij willen de 6000 euro per jaar standaard aflossen zodat de kleine hypotheek over 4 jaar weg is. In januari ontvangen wij jaarlijks een schenking en die gaat direct naar de aflossing hiervan. Dit betekent dat wij dan 1000 euro van onze eigen rekening moeten pakken om de aflossing van 6000 vol te maken. Dat wordt ook in januari gedaan.
Verder willen wij het geld dat wij vanaf mei gaan sparen reserveren op een spaarrekening en bewaren tot begin december. Dan gaan wij jaarlijks bekijken wat onze wensen zijn voor het nieuwe jaar. (volgend jaar staat een nieuwe vloer en de woonkamer stuccen op de planning) Dat geld wordt apart gehouden en de rest gaan wij aflossen.

Dit gaan wij een aantal maanden doen en dan bezien of wij tussentijds al wat aflossen of dat wij tot 1 december wachten. Ik ontvang nog een erfenis van mijn oom binnen enkele maanden. Na aftrek van de vakantie die ik met mijn vriendin ga doen wordt ook dit afgelost.

In mijn hoofd veel veranderingen en veel onrust. Na de zomervakantie wil ik bezien of ik hier mij goed bij voel.
Qua dat ben ik een onrustig persoontje die graag in alles overzicht en controle houd. Mijn man laat mij hierin ook helemaal vrij. Wij hebben samen gebrainstormd wat alle mogelijkheden zijn en hij geeft mij helemaal de vrije hand. Zijn mening is dat ik het afgelopen jaren altijd goed heb gedaan en dat de keuze die ik maak ook zeker weloverwogen zal zijn. Fijn gevoel geeft dat.

Wij gaan 3 mei een weekje weg en dan neem ik de klapper van Alex mee om eens helemaal door te spitten. Ik wil eens kijken of hier mogelijkheden zijn om te starten met een paar honderd euro. Dat staat op een erg laag pitje maar ben wel nieuwsgierig.

Vrijdag aanstaande begint bij ons de meivakantie en hebben beide kinderen veertien dagen vrij. De eerste week hebben wij logeerpartijtjes en feest in het dorp. Zoonlief gaat een paar dagen werken. En mijn man wil ook nog een dag of twee gaan werken. Hij heeft eigenlijk 14 dagen vrij, maar omdat wij helemaal niets doen behalve kids wegbrengen naar logeeradressen en feestjes stelde hij voor om deze twee dagen een andere keer op te nemen.
Daarna gaan wij lekker een weekje weg in Nederland. Daar verheug ik mij enorm op. Ik ben de laatste tijd erg onrustig in mijn hoofd. Voel mij niet helemaal lekker.
Er speelt van alles.
De persoon waarbij het financieel helemaal misging zit wel dagelijks in mijn hoofd omdat deze persoon heel dicht bij mij staat. Toch moet ik dat afsluiten en dat is erg moeilijk.
Een kennis van ons heeft prostaatkanker. Na deze week wordt bekend of hij uitzaaiingen heeft. Wij duimen op een goede afloop.
Ook hadden wij vandaag een begrafenis van de vader van een vriendin.
Ik maak mij al druk voor een feest in september waar ik niet graag gezien wordt maar waar ik persé wel naartoe wil/moet.

Maar wij hebben ook hele mooie en goede dingen.
Onze zoon heeft een super rapport. Hij heeft 21 punten boven zijn Havo niveau gehaald en heeft dus gymnasium score. Maar omdat hij een druk ventje is die heel graag voetbalt en zijn werk bij de boer graag doet en ook nog graag trommelt vinden wij het heel verstandig dat hij Havo gaat doen. Het flinke overschot aan punten kan hij volgend jaar goed gebruiken als rugzak op 2 Havo.
Het enige jammere is dat hij in een klas zit met leerlingen die allemaal erg hoog scoren en op een aantal kinderen na die teruggezet worden naar de Mavo allemaal doorstromen naar VWO of gymnasium. Volgens hem gaat er op één leerling na niemand naar de Havo. Aanstaande vrijdag hebben wij een gesprek op school over zijn schoolkeuze en dan horen wij het wel.
Onze zoon gaat de technasiumrichting doen. Op deze school kun je kiezen voor cultuur of technasium. Dat heeft zijn voorkeur. Ook zit hij al in een robotica team en krijgt hij daarvoor opdrachten. Dit vindt hij allemaal erg interessant en leerzaam.
Onze dochter heeft net de entree cito toetsen achter de rug. In juni krijgen wij daarvan de uitslag, dus ook spannend. Er volgt dan nog een groep 8, maar aan deze entree toets wordt het advies gehangen van Cito. De eind cito toets is volgend jaar in mei en telt dus eigenlijk niet meer mee.
Al met al zeer belangrijke zaken die boven alles staan, dat weet ik ook wel. Mijn kinderen zijn het allerbelangrijkste op de hele wereld voor mij. Als ik zie wat voor een hoopje ellende ik vorig jaar had met mijn zoon en hoeveel plezier en lol hij nu heeft, kan ik alleen maar terugkijken op juiste keuzes.
Dat is veel meer waard dan alle consuminderplannen en spaarplannen bij elkaar. Maar toch moet je ook dat voor elkaar hebben of niet?

Ik weet niet of ik voor de vakantie nog een blogje plaats. Ik heb momenteel veel behoefte aan rust.
Als ik er even niet ben dan toch: tot de volgende keer.

11 opmerkingen:

  1. Wat wellicht ook een idee is, waarom zet je niet een gedeelte vast op een deposito waar je meer rente krijgt dan de 2,0%

    En ik begrijp niet helemaal waarom je niet het maximale aflost zodat je minder vermogensrendementheffing betaald. Wat is de reden die daar achter steekt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar hebben wij naar gekeken maar als je je geld 10 jaar vastzet ontvang je toch maximaal 2%.
    De reden die erachter steekt is een persoonlijke. Als je van heel dichtbij meemaakt wat het betekent om niets te hebben denk je over veel zaken anders dan reeël is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik me niet vergis geeft Moneyou op een deposito van 1 jaar 2,1%. Leuke rente in verhouding tot de tijd dat je er niet bij kan. Misschien is dat een optie. Pien

      Verwijderen
  3. Wens je alvast een fijne vakantie,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Neem je rust, dat mag best wel een keertje! En geniet straks lekker van de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte met de situatie. Ik weet hoe het voelt en vooral genieten van jullie welverdiende vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niets is belangrijker dan dat je kinderen goed in hun vel zitten. Wat heerlijk om te horen dat t zo goed gaat met je zoon. En ja andere dingen zijn ook belangrijk en alles op orde hebben geeft heel veel rust. Fijne vakantie en liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alvast een hele fijne vakantie en rust lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed dat je zo'n plan hebt. Ik heb dat (nog) niet. Bij ons is het niet altijd gemakkelijk thuis (met mijn man en mij) om over financien te praten. Financien geven hem veel stress. Ook irreeele stress (geeft hij zelf ook toe). Hij schiet al in de paniek als ik een overzicht met hem wil bespreken. En dat is altijd al zo geweest. Het lijkt me fijn als je samen zulke plannen kunt maken.

    Nu zal het bij ons ook vast wel eens komen. Ik ben maar eens begonnen, dan maar in mijn eentje, om orde op zaken te stellen en overzicht te creeeren. Het valt niet altijd mee. Maar het geeft zoveel ruimte en rust in je hoofd. Zeker als er dan nog zulke vervelende dingen in je leven bij komen, als waar jij over spreekt (over de kennis die zo ziek is en zo). Het leven gaat niet alleen over financien, zoals je al schrijft. Maar het op orde hebben van je financien, is toch een voorwaarde ook, voor wat innerlijke rust om óók de andere dingen in het leven te kunnen opvangen.

    Succes er mee. En wat fijn dat je zoon zo goed scoort op school. Dat is inderdaad misschien nog wel het belangrijkste...

    BeantwoordenVerwijderen