donderdag 4 april 2013

Wat een geld zeg......

Momenteel zit ik in de garage voor de kleine beurt en voor het wisselen van de winterbanden naar zomerbanden.
Helaas zijn ze de banden vergeten uit het depot te halen dus daar mag ik volgende week voor terugkomen. Balen, geloof mij, want de garage ligt niet naast de deur.

De standaard beurt kost inmiddels 261 euro. Ik had 250 begroot voor dit jaar en voor de bandenwissel 72,50.
Dus braaf deze 322,50 van de spaarrekening afgehaald vanmorgen.
Zojuist kwam de baas van de werkplaats mij het onaangename nieuws brengen dat de rekening rond de 740 euro zal bedragen.
De remblokjes voor en achter zijn blijkbaar versleten en nogal wat kleine dingen.
Ook meende hij dat de ruitenwissers voor vervangen moesten worden. Nou, dat wist ik zeker dat dit vorig jaar gebeurd was. Bij controle bleek dit inderdaad het geval te zijn. En ik zou een lekje hebben. Ook dat was in het verleden gerepareerd.
Al vele jaren kom ik in deze garage maar vanmorgen bekruipt mij het gevoel dat ze werk zoeken en de kosten wel erg verhogen. Voel me er niet prettig bij.
Maar goed, ik heb er geen verstand van en wil dat de auto goed onderhouden is en blijft.

Een diepe zucht slaken en dadelijk het bedrag betalen en straks van de buffer afhalen. Helaas, het zij zo.
Dit is een 500 euro meer dan ik verwacht had. grrr.

En gisteren ook nog met de kids gehad over een weekje weggaan in de meivakantie. Dat is dan nu toch een flinke tegenvaller.

Volgend jaar de onderhoudsbeurt maar een stuk ruimer begroten voor die auto van ons.

25 opmerkingen:

  1. als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik de volgende keer een andere garage zoeken en ook wat dichter bij je in de buurt. en eerst laten bellen voordat ze reparaties uitvoeren en prijsopgave vragen van die reparatie.
    gr. herfstbloem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook precies mijn gedachte. Als je gevoel zegt dat er iets niet klopt en dat ze de rekening kunstmatig omhoog schroeven, dan zou ik mijn heil ergens anders zoeken als ik jou was.

      Verwijderen
  2. Ik heb ook altijd het gevoel dat er werk wordt gezocht met als resultaat een vele hogere rekening dan gehoopt. Maar ook ik heb geen verstand van auto's dus meer dan een onderbuikgevoel is het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga tegenwoordig naar de Kwikfit, omdat ik de torenhoge rekeningen van de garage ook zo zat was. Die is toch echt goedkoper. Het enige wat ze vorige keer vergeten waren was mijn ruitenwissers weer goed vastdraaien nadat ze het aircofilter hadden ververst. Toen liepen mijn ruitenwissers ineens een keer vast, dat was minder leuk. Maar verder ben ik er tevreden over. Manlief gaat altijd naar de merkgarage (ik kan 'm echt niet overhalen) maar ik wordt ook altijd erg verdrietig van de rekeningen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou dat zou ik nooit doen vaak mankeerd alles aan je voertuig en ook wat hun uitvoeren, wel eens nota,s gezien van 2000 euro en die jonge knullen kunnen niks zelfs als ze mijn banden mogen doen kijk ik of alles goed gaat en ik draai zelf alles na.

      Verwijderen
  4. Ik zou ook naar een andere garage gaan hoor. Mijn ouders hadden ieder jaar heel veel kosten en heel veel mankementen. Bij nieuwe garage geen probleem.

    En gedetailleerde garagefactuur vragen en bijhouden.

    Vriendin vertelde dat ze garagefactuur aan kennis met auto-ervaring had laten zien en hij had alles gecontroleerd en zei dat de helft van de dingen NIET gebeurd was maar er gewoon opgezet was. Echt, ze profiteren van je als ze weten dat je geen verstand van zaken hebt. Zorg dat je een beetje verstand van autozaken krijgt, mijn besparingstip en zal je veel besparen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb ruim 20 jaar geleden in een garage op de receptie gewerkt en maakte ook de rekeningen , nu is dat lang geleden zul je zeggen,maar ook toen werd er al gerommeld met de rekeningen en ook dat was een automerk garage en dan verwacht je toch geen gerommel met reparaties, als het slecht gaat met een bedrijf zal ook een gerenommeerd bedrijf wel eens rommelen met de financien , het blijft dus zaak om zelf goed op te blijven letten en ook eens verder te kijken en prijzen en service te blijven vergelijken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en altijd vragen of ze de onderdelen die ze vervangen hebben aan je willen laten zien.
    Ik heb gelukkig nog een garage die belt of ik wel zeker weet of een beurt gedaan moet worden want volgens boekje niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O erg zeg! Mijn man wil ook altijd naar een merkgarage :( maar hij blijft er wel altijd bij, hij wil zien wat ze doen. De onze moet eind mei, fingers crossed

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 72 euro voor 4 banden verwisselen? Wisselen ze ook de velgen van de banden, of alleen de banden? Alleen de banden is een klusje wat je makkelijk zelf kan, en zoek thuis een plekje voor je banden.
    Voor een beurt vulde ik mijn ruitenwisservloeistof helemaal aan,
    omdat dat altijd standaard op de rekening staat ( 11 euro of zo ). Ik betaalde dat nooit, het werd keurig van de rekening gehaald.

    Ik heb nu een oude auto, geen beurten meer, alleen olie wisselen en noodzakelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is voor banden en velgen wisselen en opslag van de banden.

      Verwijderen
  9. Het lastige aan reparaties is altijd dat je er zelf de ballen verstand van hebt en nooit kan controleren of ze de waarheid vertellen of niet. Mij bekruipt ook altijd zo'n naar gevoel. En daarbij: je hebt er niks extra's voor. Een hoop geld voor -eh- niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. banden waar de velg opzit (compleet) dus, daar betalen wij 52,50 voor. Incl. opslag het hele jaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Half jaar zul je bedoelen want in de winter betaal je dit alweer voor het verwisselen van de zomer naar winter en in het voorjaar voor de winter naar zomer

      Verwijderen
  11. Bandenwissel voor die paar daagjes sneeuw :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben anders heel blij met mijn winterbanden. Ik zit veel op de weg en dit jaar is er erg veel sneeuw geweest.

      Verwijderen
    2. wij wonen in grensgebied en in duitsland ben je in de winter verplicht om met winterbanden tre rijden
      groet mien

      Verwijderen
  12. Dat is inderdaad een ferme streep door de rekening :-(.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij betalen 47,50 voor het wisselen van zomer- en winterbanden, maar die van ons zitten al op de velg. Misschien is het een optie om een setje goedkope velgen te kopen voor je winter (of zomer) banden? Die kun je altijd meenemen naar je volgende auto en je kan dan nog verder besparen door het zelf te doen. Hoewel wij het ook altijd laten doen.

    Het helpt volgens mij wel door ze te vragen je te bellen voor alles wat ze willen doen. Dat is voor een garage een drempel en jij kunt bepalen of het het waard is.

    En de onvoorspelbare rekeningen voor onderhoud van een auto zijn ook de reden dat wij de kosten voor onderhoud van de auto's niet in onze begroting op hebben genomen. We hebben onze spaarrekening voor dit soort vervelende onverwachte rekeningen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat ik de hele morgen in de garage aanwezig was zijn ze mij dit allemaal direct komen vertellen en heb ik toen toestemming gegeven.
      Dat ik zo'n onderbuik gevoel had kwam gewoon omdat ze aankwamen dat de ruitenwisser vervangen moest worden en dit was net vorig jaar gebeurd. En die lekkage.
      Al met al hebben ze de lekkage gratis weer gerepareerd en de ruitenwissers natuurlijk niet.
      Scheelde in totaal 100 euro.

      Verwijderen
  14. Wat een bedrag! Ik kan mij voorstellen dat je schrikt. Husband repareerde vroeger zelf onze auto. Keek hem helemaal na voordat hij werd gekeurd. Maar nu wij een nieuwe auto hebben hoeft hij de eerste vier jaar niet gekeurd te worden.

    Wel balen als je er niet op hebt gerekend.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn man is monteur en ook receptionist geweest: er wordt wat gekloot met facturen en mensen onndodig bang gemaakt voor defecten. Niet klakkeloos laten doen. Vind de bandenwissel wel heel duur zo!
    Auto's zijn echter gewoon duur, ook voor ons, maar zonder is echt geen optie hier. Als Senior niet zoveel zelf zou kunnen, zou ik niet weten waar we het van zouden moeten doen.... die tuutuut.

    We hebben de banden zelf op de oprit liggen. Niet ideaal. Wel goedkoop:) Binnenkort kunnen ze in de garage liggen:) Jeey!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een vervelende tegenvaller! Onze remblokjes waren ook versleten. Het lijkt wel alsof het heerst ; )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie remmen ook zoveel :) Ik doe toch bijna 90.000km met een setje remblokken en 80% is stadsverkeer :)

      Verwijderen
  17. Ik weet niet waar je gaat, maar mijn ma is pas enorm belazerd bij een gerenommeerde garage waar ze al vijftien jaar kwam. Het ligt hier vlakbij in het dorpje met de p. Vervelend als je er zo bovenop moet zitten om je geld te behouden.

    BeantwoordenVerwijderen