zondag 26 mei 2013

2e aflossing en een dagje Amsterdam

Afgelopen donderdag heb ik mijn (vanaf nu) maandelijkse extra aflossing gedaan van 500 euro. De teller (zie tabblad) staat nu op 28.000 euro. Nog 4.000 te gaan dit jaar.

Gisteren ben ik een dagje naar Amsterdam geweest. Nog nooit heb ik het centrum van de hoofdstad bezocht en mijn overbuurvrouw vond dit wel grappig. Haar dochter woont in Amsterdam en ze vertelde dat die wel een route voor ons zou uitstippelen zodat wij op één dag het meeste te zien kregen.
Natuurlijk konden wij nergens naar binnen door de tijdsdruk, maar dat kan dan een volgende keer als ik met manlief en kids ga.
De dag begon al goed. Er waren geplande werkzaamheden van de NS tussen Den Bosch en Utrecht. Er werden bussen ingezet en de vertraging zou tussen 30 minuten en 1 uur bedragen. Geloof het of niet, maar we hadden 600 mensen voor ons die allemaal in bussen moesten. De bussen kwamen maar af en toe aanrijden, want één ritje voor de chauffeur vergde ruim één uur. Ik gok dat er een bus of 10-12 ingezet waren. Dus als je al vlug kunt rekenen stonden wij alleen al een uur in de rij.


Hier hadden wij al ongeveer een half uur achter de rug. Die stellage aan de zijkant blokkeert het zicht, maar geloof mij daar stond het ook nog zwart van de wachtende mensen. En achter mij een trap en de eerste verdieping en jawel hoor, mensen.
Daarna de bus naar Utrecht. Wachten op verbinding naar Amsterdam en na 4 lange uren reizen kwamen wij om één uur pas aan.
Twee kostbare uren waren wij al kwijt en wij hebben het museumplein overgeslagen en het Vondelpark.
Volgende keer gaan wij bij de dochter slapen en hebben wij echt een hele dag.

Wij zijn begonnen in het westelijke deel en aansluitend door de Jordaan gelopen. Toen de  bekende 9 straatjes gehad, de Westerkerk, Anne Frankhuis, De dam, met het plein, Paleis op de Dam, De Nieuwe Kerk, Madam Tussaud en de Kalverstraat.
Toen hebben wij de boot genomen en een rondvaart door de grachten van Amsterdam gemaakt om alle overige bezienswaardigheden te zien maar ook zodat je wist waar het lag. Na de rondvaart stond de dochter ons op de wachten en zouden wij samen wat gaan eten. Omdat gisteren de Top-pers in de Ar-ena kwamen was het ongelooflijk druk en de eettentjes. De dochter wist precies wat de goede tentjes waren, dat is dan een voordeel. Echter overal meer dan een uur wachttijd. Wij zijn samen een kroegje ingedoken. Moeder en dochter hebben even bij kunnen kletsen en wij hebben op het station wat gegeten. Toen moesten wij weer langzaamaan de trein terugnemen. Want de terugreis zou weer met vertraging gaan. Toch hebben wij hier 'maar' drie uur over gedaan en heeft manlief ons om 11 uur gisteravond van de trein gehaald.
Moe maar voldaan over deze schitterende dag ben ik mijn bed ingekropen. Ik wist niet dat Amsterdam zo mooi was. Kijk maar eens naar de schitterende foto's.











6 opmerkingen:

  1. Ik ben er zelf niet zo'n fan van. Absoluut een mooie stad, maar véél te druk. Ik word er erg onrustig van, al die toeristen, al die bedrijvigheid, overal trams en auto's en fietsen. Ik ben er 2x geweest en dat was genoeg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Flinke reis zo! En super van de aflossing, je bent ontzettend goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt er een volgende keer ook voor kiezen om met de auto te gaan en deze dan te parkeren bij de Ar.ena en dat is in combi met een ov kaartje niet zo heel duur. Niet doen als de toppe.rs optreden :)
    Een voordeel van Amsterdam is dat je heel veel kan zien in een betrekkelijk korte tijd. Wij vinden het ook een hele mooie stad maar wij wonen naast Amsterdam en zijn dus bevooroordeeld.
    Nikki

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is zeker een mooie stad, maar inderdaad altijd wel druk. Wij wonen er redelijk dichtbij, dus komen er ook regelmatig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat vervelend dat je zo'n vertraging op liep met de reis! Dat heb ik een tijdje terug ook gehad toen ik naar Arnhem wilde, en toen was het nog ijzig koud ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was er jaren niet geweest en ging er opeens weer naartoe voor een musical en man wat voelde ik me ongelukkig. Zo druk en zoveel herrie en al die fietsen waar je voor op moest passen. Ondertussen nog een paar keer geweest en nu valt t wel mee omdat ik erop voorbereid ben en weet wat me te wachten staat maar ik begrijp je wel hoor. Ik vind de mensen daar ook zo gehaast en agressief en aanstelliger maar af en toe vind ik t toch leuk. 1 keer per jaar ofzo. lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen