Pagina's

woensdag 22 mei 2013

Wij zijn eruit

Vandaag hebben wij eindelijk het telefoontje gekregen van de ra-bo-bank met daarin de antwoorden waar wij nog steeds op wachtten.
Wij hebben twee spaardepots die nu ineens vermogensrendementsplichtig zijn.
Daarom kwamen onze financiƫle twijfels ineens heel erg dichtbij.

Wat hebben wij besloten:
De twee depots gaan wij niet openbreken. Hierop zit een gegarandeerde minimale rente van 3%. Dit betekent na aftrek van de vermogensrendementsheffing toch nog steeds 1,8%. Als ik het geld op een gewone spaarrekening zou zetten zou ik die niet krijgen of ongeveer die rente maar dan moet er nog 1,2% vanaf voor die heffing.
Financieel brengen deze depots dus meer op. Het rendement van deze depots wordt constant in de depots zelf gestopt. En aangezien wij het geld niet nodig hebben kan het daar lekker groeien. Maandelijks wordt hier afgerond 400 euro ingestopt.

Daarnaast hebben wij een buffer van 10.000 euro die voor mij heilig is. Hier wordt alleen in geval van nood iets mee gedaan. Dit betekent dat deze echter ook in die heffing valt.

Ook het geld van de kinderen valt er sinds een aantal jaren in.

Jaarlijks willen wij 10.000 euro extra aflossen. (buiten dit jaar om)
Dit betekent dat wij over 16 jaar onze hypotheek kwijt zijn. Alles wat wij daarbovenop nog extra storten is dan natuurlijk nog eerder hypotheekvrij zijn.
Maandelijks starten wij met 500 euro extra aflossing.
Het overige geld dat wij maandelijks sparen wordt op een aparte spaarrekening gezet. In december gaan wij jaarlijks bekijken wat onze wensen zijn voor het nieuwe jaar. (mijn o zo geliefde nieuwe vloer moet er toch eens komen)
Hebben wij geen speciale wensen, dan worden de jaarlijkse potjes gevuld en het overige geld boven een jaarlijkse buffer wordt ook extra afgelost.
Hoeveel dat gaat worden is nog even bekijken.

Het geld van de kids en ons extra spaargeld wordt in groen sparen gezet. Hierdoor voorkom je de heffing van 1,2%.

Ik hoop nog heel erg lang te leven. Het geld voor de depots is ons extraatje als wij 65 worden. Misschien voor onszelf, misschien om de kids goed te laten starten. Wij zien wel. 
Ons pensioen is goed geregeld, dus het gaat over deze 17 jaar.
De kinderen schuldenvrij laten studeren en laten starten in het arbeidsproces. En zelf natuurlijk ook genieten van al het mooie dat het leven je geeft.

Pfff wat een gedachtes en overwegingen. Ik weet het, een luxe probleem, maar ook deze wil je graag opgelost hebben.
Vanaf deze maand begint alles te lopen.

Denken jullie ook wel eens na over zulk soort zaken?

6 opmerkingen:

  1. Dat zal wel rust geven nu dat achter de rug is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou wel willen, maar doe het maar niet. Vooralsnog leven we bij de dag, we hebben de laatste jaren zoveel onzekerheid gehad op financieel gebied, dat we nog aan het herstellende zijn. Dit jaar zelfs van belastinggeld waarvan nog niet zeker is of ik het mag houden, op vakantie. Wie dan leeft, wie dan zorgt is het motto hier momenteel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja we zitten met hetzelfde luxe probleem. Mag ik vragen waar je groen gaat sparen? Heb laatst gezocht, maar niet gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de Rabo. Vaker is het vol en moet je een jaar wachten. De deposito zijn voor 2013 al vol maar de spaarrekening nog niet.

      Verwijderen
  4. Dit soort problemen hebben we niet.
    Goed dat je alles geregeld hebt!

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/05/23/stevia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben vooral bezig mijn buffer op te kweken naar de 10.000 euro. Wat goed dat jij hem al zo ver hebt.

    BeantwoordenVerwijderen