donderdag 13 juni 2013

Zoons laptop

Vandaag heeft zoonlief zijn laatste lesdag. Morgen beginnen de proefwerken.
Wij zijn vorige week naar een lezing geweest van Mari-na van der W-al over het puberbrein. Mijn man en ik vonden het beide en erg interessante lezing waar wij veel aan hebben gehad. Je begrijpt een puber nu iets beter en je kunt hier ook dan beter op inspelen. Dat hadden wij gisteren erg nodig.

Gisteravond was ik naar een vergadering en manlief was dus thuis met de kids.
Zoonlief was aan het leren en dochter bakte voor hem wafels die hij vandaag mee zou nemen naar school. Erg lief vond ik dat.
Ik heb het verhaal dus gisteravond bij thuiskomst vernomen van mijn man en mocht niet meer reageren naar mijn zoon omdat hij het al helemaal uitgepraat had. (oké, mag ik niet meer op terugkomen, maar waar gaat het dan over?)
Manlief was samen met dochter de vaat aan het doen en opeens kwam een gigantisch gehuil van boven af. Zoon dus. Man naar hem toe en wat bleek. Had hij uit woede omdat hij een som niet wist willen slaan met de pen op het bureau en i.p.v. het bureau zijn laptopscherm geraakt.
De pc helemaal naar de knoppen. Oei oei. Dat zijn woede dat veroorzaakte daar was hijzelf wel erg van geschrokken.
Manlief hem eerst flink op zijn blaren laten zitten en daarna pas met hem gesproken. Nadat de rust wedergekeerd was heeft manlief hem gezegd dat hij hiervoor zelf op moet komen. Daar gaan zijn zuurverdiende centen van de boer. De helft moet hij zelf betalen en de andere helft wil manlief halen van het geld dat hij van zijn opa jaarlijks krijgt. Nee, ik heb mij er niet mee bemoeid en de beslissing geaccepteerd. Ik heb manlief wel gezegd dat hij voorlopig maar moet 'hangen' voor zijn daad. Laat hem maar eens de vakantie uitzitten zonder pc. Voor deze proefwerkweek mag hij die van mij lenen.
Aan het begin van het nieuwe schooljaar gaan wij dan wel op pad voor een nieuwe. Ikzelf vind het allemaal wel erg gemakkelijk, van de andere kant heeft hij nu een half jaar voor niets gewerkt door een handeling van een split second.
Dat moet ook pijn doen en die pijn zal hij toch moeten voelen.
Alle verslagen die hij heeft gemaakt zijn ook weg, maar ik heb er diverse op mijn laptop staan en die kan ik dan overzetten. De anderen zijn helaas weg.
Zo gaat dat met pubers. Vanmorgen gedroeg hij zich nog erg stil. Ik hoop ook echt dat dit een flinke les is geweest. Zo'n ding kost toch een paar honderd euro.

Gisteren hebben wij ook te horen gekregen dat dochterlief bij de leraar van onze voorkeur geplaatst wordt in groep 8. Niet dat de andere leraar van groep 8 zo'n verschrikking is, nee, dat niet, maar een mens heeft nu eenmaal zijn voorkeur en mijn dochter ook.

Komend weekend hebben wij niets gepland zodat zoonlief in alle rust zich kan voorbereiden op de proefwerken maandag en dinsdag. Daarna heeft hij vakantie. Ja, wel nog sportdag, proefwerken inzien, boeken inleveren en rapport halen. Maar eigenlijk begint voor hem vanaf dinsdag 10.30 uur de vakantie.
Dan krijg ik hulp in huis. ;-)

Morgen moet ik op controle bij de reumaconsulente en de reumatoloog. Mijn eigen reumatoloog is met pensioen gegaan en ik moet op controle bij een andere. Er zijn geen nieuwe reumatologen te krijgen en iedereen staat op een wachtlijst en mag af en toe op controle bij de enige reumatoloog die er nog is.
Hopelijk wordt hier snel een oplossing voor gevonden.

Zo gaat alles hier zijn gangetje in huize vlijtig.
Allemaal alvast een fijn weekend gewenst.

16 opmerkingen:

  1. misschien een kleine tip (weet niet of het bij jullie ook kan) van een moeder met een zoon die ook zijn laptopscherm stuk maakte: ik heb bij de kringloop een los scherm gekocht, kabeltje erin, en hij doet het weer... gr. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poeh, wat een narigheid. Wat zal je zoon balen zeg. Ik zou zelf ook geneigd zijn 'm even te laten wachten, maar ik ben misschien wat te streng soms?

    Sterkte morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geachte,
    Je kan misschien een externe harde schijf aanschaffen waar hij alles kan opslaan in mappen en na gebruik kan afkoppelen.
    Ik doe dit ook voor al mijn belangrijke papieren, nota's.
    Ik heb een computer crash meegemaakt, gelukkig staat alles op die externe harde schijf.
    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei, da's een stevige les, hopelijk (vooral voor hemzelf) leert hij hiervan,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kunnen jullie niet met die laptop naar een computerzaak gaan? Dat het scherm kapot is wil nog niet zeggen dat de gegevens op de laptop ook verloren zijn gegaan. Die kunnen misschien nog naar een andere computer worden overgezet. Zou toch zonde zijn als hij die verslagen opnieuw moet schrijven terwijl ze nog te redden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vaak is het mogelijk om een los beeldscherm (evenals een toetsenbord) aan te sluiten op een laptop - heb ik vroeger toen ik nog in de ict werkte ook regelmatig gedaan. Er zit dan een aansluitmogelijkheid op de laptop waar een beeldscherm op past. In dat geval zou hij nog met de laptop kunnen werken. De verslagen zijn zeker niet verloren, want de harde schijf functioneert tenslotte nog. Mocht het met het beeldscherm niet werken, dan kan de harde schijf uit de laptop gehaald worden en aangesloten op een andere computer. Dan kun je zo bij alle gegevens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zouden het ook zo ongeveer gedaan hebben, denk ik. We zijn ook best streng... Dingen slopen vind ik niet normaal en dat laten we hem ook voelen.
    Een tiener zonder laptop... dat is een fikse straf, lijkt me!!:)

    Sterkte ermee deze zomer!

    Nog bedankt voor het idee van de ontmoeting: we moeten maar eens rond gaan mailen binnenkort:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei... Je zoon zal zich dit nog lang heugen denk. Een duur en heel vervelend 'foutje' Hopelijk is hij niet zolang van slag dat zijn proefwerken eronder lijden. Ach, ik heb toch wel met je zoon te doen hoor... Maar ik ben dan ook een gevoelig zieltje. Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als alleen het scherm kapot is, zou ik zeker overwegen die te laten maken. Bij mij vorig jaar een zelfde soort ongelukje, stekker zat er tussen bij het dichtklappen. Hij kon voor 100 euro gerepareerd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat zal je zoon niet fijn vinden kan ik me voorstellen. En jullie ook niet. Ik hoop dat de uiteindelijke kosten mee zullen vallen door eventueel een ander scherm aan te sluiten zodat er geen hele nieuwe hoeft te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank jullie voor de reactie's. Nou ikzelf vond dit alles ook niet fijn. Maar we gaan wel terug naar de winkel om te kijken hoeveel het kost om de laptop te repareren. Uit bovenstaande reactie's blijkt dat het misschien wel mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het goed zoals jullie er mee omgaan. Op de lange termijn doe je je zoon denk ik het meest goed door hem de gevolgen van zijn actie te laten ervaren. Ook al is het nog zo sneu.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben wellicht veel te soft maar ik vind nu dat hij eigenlijk 4 x gestraft is, hij zal zelf wel verschoten zijn en het erg gevonden hebben, jullie waren boos, hij moet de computer zelf betalen EN hij zit een tijdje zonder computer...Persoonlijk zou ik hem gewoon de helft laten bijleggen hebben, iedereen maakt fouten en denk dat hij zo al genoeg zijn lesje zou geleerd hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. EN zijn ouders zijn niet naast hem komen staan in zijn pijn...

      Volwassenen maken soms ook hele stomme fouten met grote financiële gevolgen en die hoeven dan alleen op te draaien voor de schade.
      Hij is een kind. Moet hij dan zwaarder gestraft worden dan de volwassene?

      Geef hem een hug en huil samen om de laptop.

      MD

      Verwijderen
    2. Ik vind inderdaad dat jullie het goed gedaan hebben en dat anoniem veel te soft is. Veel problemen in de samenleving zijn er nu doordat kinderen maar altijd verwend en geprezen werden. het woordje nee bestond niet. Veel volwassenen van nu zijn maar gewend alles te krijgen en als het stuk is direkt te vervangen ook al moet je dan schulden aangaan. Als je iets stuk maakt dan moet je daar ook de consequentie voor aan vaarden ook al doet het even pijn.
      En wie zegt dat ze hem niet getroost hebben. Ik denk dat dat best wel gebeurd is maar dat betekend niet dat hij geen straf krijgt.
      Moeder van drie

      Verwijderen
  14. Wij hebben onze kapotte laptop (ook het beelscheem) aangesloten op de tv en kunnen zo de laptop toch gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen