Pagina's

vrijdag 7 juni 2013

Hebben jullie dat ook?

Ik kom niet meer uit met mijn boodschappenbudget.
Natuurlijk worden de kids groter en moet je meer inkopen, maar dat staat niet in verhouding tot de uitgaven van de boodschappen. Vorige maand had ik dat al, en nu weer. Ik kom gewoon een week tekort. De boodschappen voor volgende week zijn binnen, en dan moet ik eigenlijk nog een week daarna leven van het budget, maar ik heb nog maar 14 euro over.
Stilaan besef ik dat ik niet meer uitkom met 350 euro per maand en dat ik voorzichtig moet zijn, wil ik het redden met 400 euro. aii. Dat doet pijn.
Maar ik zie steeds prijsverhogingen en merk nu toch dat het van invloed is op mijn budget. Bv. Haarlak, ik schrok gewoon toen ik zag dat die al boven de 3 euro uitkwam. Het brood is 10 cent omhoog gegaan. Boterhamvlees, vlees en vele andere artikelen die je best vaak gebruikt.
Komende maand zal ik 400 euro pakken en hopelijk gaat het daarmee lukken.

Hebben jullie dat ook? Of ben ik minder alert?

Dochterlief heeft de entreetoetsen naar verwachting goed gemaakt en ze heeft het Havo/VWO advies gekregen. Nog één jaartje heb ik haar thuis en dan gaat ook zij de grote wereld in. Twee tot drie keer per week fietsen wij nu naar Roermond naar haar atletiek vereniging waar zij gaat sporten. Daarnaast doen wij nu als wij naar Roermond moeten veel op de fiets. Een half uur fietsen, zo'n 8 km, is heel goed voor mijn conditie en voor dochter om haar te laten wennen aan het verkeer in de grote stad.
Ach en nu wij dit samen doen komen er veel meer verhalen los. Samen de tijd aan elkaar besteden is erg goed. Normaal in de auto is dat toch minder en nu op de fiets ben je bewuster van elkaar.
Het komt ons beiden ten goede.

Zoonlief begint volgende week vrijdag aan zijn proefwerken en vanaf dinsdag de 18 juni heeft hij zomervakantie. Ja, de boeken nog inleveren en sportdag, maar verder zit het jaar erop.
Wij sluiten een fijn jaar af op een school die helemaal voldoet aan onze zoon. Heel wat anders dan de school het jaar ervoor. Wat kan een mens toch verkeerde keuzes maken. Maar dat zijn wijze levenslessen die je verder op je pad helpen.

Voor iedereen een fijn weekend en tot volgende week.

20 opmerkingen:

  1. Ik merk ook dat veel producten duurder zijn geworden. Vooral vlees en groente.
    Fijn die mama-dochtermomenten. En dat je zoon beter aardt op deze school.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groente en fruit vallen mij het meest op als grootste stijgers. Door het koude voorjaar duurt het langer voordat er nieuwe oogst is. Ook aardappelen komen later dit jaar.
    Wij hebben nu aardappelen bij de boer vandaan uit de polder (20 kilo voor 8 euro) en appels (8 euro voor 10 kilo).
    Ik koop nu wat vaker groente uit een pot of uit de vriezer en ik kijk veel naar de aanbiedingen in de folders.

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik merk het ook. Nou hebben we ook net een uitgebreide verjaardag gehad en veel te veel daarvoor ingekocht, dat zal ook niet helpen, maar toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook hier is mijn maandbudget vaker op dan voorheen. Gelukkig budgetteer ik ruim, maar toch... er blijft minder over om op de spaarrekening te storten dan. Maar het is niet anders. Ik blijf opletten, maar wil niet nóg meer bezuinigen (en ben dus in de luxe positie dat we die keuze ook kunnen maken) Wij budgetteren 600 p/m en doen daar ALLE boodschappen van, incl dierenvoer, dierenarts, kapper, kleding, hebbedingen en kado's. Normaal bleef ik regelmatig onder de 500, nu vaker niet dan wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent niet minder alert, ik heb het ook en om die reden mijn budget al verhoogd, maar ook dan kom ik nauwelijks uit. Omdat de ruimte er is, probeer ik me er niet druk om te maken maar ik realiseer me dat dit voor sommige mensen ten koste van andere dingen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De boodschappen worden inderdaad duurder, ik merk het ook... Vanmorgen even naar de AH voor wat kleine boodschapjes, en van de 5 dingen waren er 3 dingen duurder dan vorige keer... Het scheelde bij bijna alles zo'n €0,10 en aangezien ik een aantal dezelfde dingen had, was ik zo €1,- meer kwijt... Dus dat tikt lekker aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je bent niet de enige, die het niet meer redt met het budget. Het is niet anders. Gewoon zonder schuldgevoel iets meer begroten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor het zelfde geld.... is de kar steeds leger. Vooral groente en fruit en aardappels zijn nu erg duur. En inderdaad overal komt er een paar centjes tot een paar 'dubbeltjes' er bij op. Ook ik heb moeite om me aan het budget te houden (Nibud 5 pers. 146,00 per week) Onze kinderen worden ook ouder (inmiddels 2 jongvolwassenen en 1 puber - ze eten als hongerige wolven) Ach, over een (paar) jaar zitten we weer met ons 2tjes.......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is idd duurder geworden. Voor 3 dagen eten, luiers en wasmiddel € 102,00 kwijt. Luiers kostte 12 euro en wasmiddel 6 euro.
    Gelukkig doen we met de luiers nu 2 maanden dat scheelt alweer nu de jongste overdag zonder luier loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is overal veel duurder geworden,wat mij opviel is dat de vleeswaren duurder zijn geworden,dus gaan we dat minder gebruiken.We hebben in korte tijd zo'n 1800,- minder in de maand ook dat is best wennen maar we redden het en kunnen zelfs nog sparen.groetjes Margreeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier red ik het ook niet meer met het budget en moet verhogen. Jammer, gaat ten kosten van sparen, dat zal dan wat minder worden. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier kom ik ook niet altijd meer uit. Gelukkig begint de moestuin wat op te leveren. Voor de winter het budget maar wat bijstellen... :(

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/06/08/vroeger-en-plastic

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja hoor, hier merk ik het ook. Vooral aan groente en fruit zijn we veel meer kwijt. En de 2% van 19 naar 21 wordt nu zo'n beetje overal doorberekend. Voorheen kocht ik elke week nog een bosje bloemen van het huishoudgeld, maar dat gaat nu niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij kwamen ook niet uit. Nu weer wat beter doordat onze minimoestuin op begint te brengen.
    Er staan nu toch zeker nog 3 maaltjes raapstelen in de tuin en 2 maaltjes sla (waar dan weer wel een tomaatje en wat andere rauwkost bij gaat).

    Ik probeer nog beter op aanbiedingen te letten en nog gerichter te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Echt verschrikkelijk! Ik merk het ook! Mijn budget steekt op 450 nu maar moet hoger. Wij eten wel alles biologisch, dat is duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja wij merken het ook dat alles duurder wordt. Toch is ons budget flink verlaagd sinds kort. Prioriteit 1 is onze schuld aflossen zo snel als kan en wij zelf mogelijk achten.

    Groet,Krappe Kas

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik werk niet echt met vaste strakke budgetten. Maar de boodschappen zijn best wel duur ja. Ik eet en drink alles biologisch, maar ik woon alleen dus dan ik in verhouding voordeliger uit dan met een gezin. Ik eet van een krop sla of zo meerdere keren, net als van een stamppot wat met een gezin vaak in een keer op is.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja hier ook mijn boodschappenbudget de laatste maanden flink overschreden. Denk dat het bij ons een combinatie is van anders eten en de gestegen prijzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik schrik ook regelmatig bij de kassa. Gisteren nog. Ik had helemaal niet zoveel, en toch was het alweer 58 euro!

    Wat leuk dat je zo samen met je dochter fietst. Niet alleen gezond, maar ook fijn voor goede gesprekken inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Er zijn al veel mensen die je hebben laten weten dat het niet is doordat jij minder oplet,maar alles gewoon duurder wordt.
    Zeg maar dúúr.
    Ben benieuwd of de zomeroogst straks weer wat lucht in de portemonee biedt. Vaak worden de groenten en fruit dan wel iets goedkoper.
    Groeten, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen