Pagina's

maandag 24 juni 2013

Mijn spaarpotjes en de aflossingen

Ik wil jullie deelgenoot maken van de verschillende spaarpotjes die ik heb. Al jaren en jaren houd ik van structuur en onderverdeling. Soms ziet het uit alsof je maar weinig hebt, totdat je alles bij elkaar optelt. Dat hadden wij dus afgelopen april. Toen vernamen wij dat wij onze spaarpot voor later nu mee moeten tellen in het vermogen. Vanaf nu moeten wij dus vermogensrendementsheffing betalen. Daarnaast ontvang ik deze week de erfenis van mijn oom. Een flink bedrag waar wij totaal niet aan gedacht hebben. Manlief vroeg steeds lachend in welke potjes ik het ging onderverdelen. Maar ik heb besloten het te zetten op mijn bufferrekening en voorlopig laten staan.

Wij hebben een spaarpot voor de buffer. Deze is vol en daar wordt eigenlijk niets meer bijgezet tot aan het begin van een nieuw jaar. (en de erfenis) Dan moet er ruim 4000 euro bijgespaard worden om mijn jaarbudgetten te kunnen betalen.
(kamp kinderen, seizoenskaarten, beurt auto, abonnement theater, kleding, huizenpot, diversenpot)
Dit geld wordt altijd in de eerste maanden van het jaar gespaard en daar gaat dan alles naartoe. Rond maart, april staat dit erop en dan begint pas de onderverdeling.

Dan hebben wij een vakantiepot. Afhankelijk van wat wij willen doen, wordt hiervoor gespaard. Dit jaar is het een erg dure reis. Een vakantiepark in Italië waar alleen al de overnachting 170 euro per nacht kost. Tel daar maar de reiskosten en tussenovernachting bij op en je komt bijna aan de 5000 euro.
Ik weet het, veel geld, maar wij sparen hier trouw voor.
Ook dat wordt in de eerste maanden gespaard en rond mei is dit bedrag compleet door het vakantiegeld en de winstuitkering van manlief. Ook ontvangt manlief altijd aan het begin van het jaar zijn uitbetaling van de atv dagen. Manlief maakt erg veel overuren door de oproepdiensten die hij heeft. Momenteel is dat alweer ruim 200 uren. Dat loopt erg op en wij laten dat uitbetalen. Het geld dat overblijft van de vakantie van het jaar ervoor is al het begin van het nieuwe jaar.

Als deze potten gevuld zijn gaat er:
500 naar de extra aflossing
285,30 naar de spaarpolissen die over 17 jaar vrijkomen
100 naar de kids
690 naar de 'overige' spaarpot en één keer per drie maanden ook de kinderbijslag. Dit bedrag is pas sinds kort zo hoog en is incl. belastingvoordeel.

De 'overige' spaarpot wordt gevuld met het geld dat niet in de potjes terechtkomt. Van dat geld wordt aan het einde van het jaar bekeken wat de wensen zijn. Nu willen wij graag een tuinhuisje/overkapping voor de fietsen. Wij vinden ze erg duur (2000) en zijn nog aan het zoeken voor een alternatief. (Iemand ideeën?) Ook wil ik graag al een aantal jaren een nieuwe vloer. (4000)
Het geld dat op het einde van het jaar overblijft gaat 50/50 naar extra aflossingen/bufferspaarpot.

De overige spaarpot zal ook verlaagd worden omdat ik het belastingvoordeel wil terugdraaien naar eenmaal per jaar en niet per maand.

Maandelijks lossen wij 500 euro af. De eerste maanden doen wij dit niet, maar door een schenking van 5000 euro aan het begin van het jaar komen wij een heel eind. De overige 2 maanden worden dan in mei en juni gedaan. (vanaf komend jaar dan. Dit jaar is helemaal scheef gelopen door omstandigheden, maar normaal gesproken is bovenstaand de opzet).
Wij mogen op de hypotheekrekening 6000 euro per jaar aflossen. Dus normaal gesproken m.u.v. dit jaar is deze rekening dan vol. Dan hebben wij nog een andere hypotheek waar wij het overschot van het jaar op aflossen.
En over 4 jaar als de ene hypotheek is afgelost gaan wij verder met de andere hypotheek. In beginsel was de bedoeling dat met de spaarpolissen die over 17 jaar vrijkomen de hypotheek werd afgelost.
Echter omdat wij nu financieel goed zitten zullen wij, naar verwachting als het leven blijft lopen zoals het nu loopt, de hypotheek dan zo goed als afgelost hebben. Het doel is om 8.500 minimaal per jaar af te lossen. Alle extra's zullen echter daar ook op gaan en zal ongemerkt ook oplopen.

Wat er straks dan gaat gebeuren met onze spaarpolissen, dat zal de tijd uitwijzen. Momenteel zijn wij erg tevreden met ons huidige leven. Wij maken geen gekke uitspattingen en ben altijd trouw aan mijn potjes. Ook gedurende de maand werk ik hiermee. Ja, nu gaan wij wel weer eens vaker op stap, maar dat kan het financieel lijden.

Onze kids hebben ook langzaamaan in de gaten hoe het allemaal werkt.
Gisteren bijvoorbeeld (dat wil ik jullie niet onthouden) zijn wij naar de bios geweest. De kinderen wilden graag gaan en ze hadden een voorstel. Dochter had twee 50% kortingskaartjes van school gekregen.
Dus de entree van twee personen hadden wij al gratis. Samen hadden zij nog voor 17,50 aan cadeaubonnen liggen. Het resulteerde erin dat wij voor 0,50 cent binnen waren. Ze mochten allebei van ons popcorn en een drankje nemen.
Door zulk soort akties merken wij dat wij goed bezig zijn door de kinderen bewust te laten zijn van spaarzaamheid en niet zomaar willekeurig alles opmaken.

Het is een heel verhaal geworden zie ik. Misschien kunnen jullie er je voordeel mee doen.



9 opmerkingen:

  1. Inderdaad een heel verhaal. Ik zoek ook een overkapping, dus ben benieuwd naar ideetjes hieromtrent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Man, wat vind ik het altijd knap van je. Ik kan het echt niet, dat sparen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben schuttingdelen gebruikt met zware golfplaten erop. Dicht genoeg voor de fietsen. Er is ook een poort ingekomen. Heeft driehonderd euro gekost

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk dat je zoveel kunt sparen en zo mooi verdeelt tussen de lasten en lusten.
    Groet Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gedisciplineerd overzicht heb jij toch altijd van al je geldpotjes.Bewonderenswaardig. Jullie kinderen krijgen deze lessen in met geld omgaan automatisch mee en zullen er later, als ze volwassen zijn, best nog vaak aan terug denken en er profijt van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is zeker een heel gedisciplineerd overzicht:) ik heb er bewondering voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi overzicht! Ik ben onder de indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik spaar maar op een spaarrekening en een hypotheek heb ik niet ,ik woon in een huurhuis, ik heb alleen thuis een potje met klein geld gespaard van mijn statiegeld, dat gebruik ik voor rommelmarkt aankopen ,dan kan ik altijd gepast betalen. het spaargeld van mijn rekening heb ik thuis op papier in verschillende bestemmingen verdeeld, zo weet ik waar elk geld voor bestemd is zonder meerdere rekeningen te hebben , want elke rekening bij de bank kost ook weer geld

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt goed hoor zoals jij alles op de rij hebt staan!

    BeantwoordenVerwijderen