Pagina's

woensdag 10 juli 2013

Genieten!

Zoonlief en dochterlief zijn beiden op kamp sinds afgelopen maandag. Omdat er nog kermis in het dorp was en op maandag bij ons altijd de gehele dag vanaf 's morgens 5 (!) uur in het teken staat van de schutterij, in ons dorp waar ik ook bij hoor, is de maandag omgevlogen. Zelf speel ik klokkenspel bij de muziek.
Die dag staat bol van traditie's. 's Morgens om 5 uur wordt de koning van de vereniging gewekt met een muzikale serenade. Daarna worden wij allemaal door hem uitgenodigd voor een ontbijt.
Dan gaat iedereen naar huis en maakt zich gereed om in vol ornaat, dus met mooie kleding en muziek, naar de kerk te gaan.
Wij komen dan weer met de hele vereniging bij elkaar en worden door de harmonie van ons dorp afgehaald en gaan de koning halen.
Met muziek vertrekken wij allemaal naar de kerk alwaar het koor ons ontvangt.
Wij hebben nog een muziekstuk in de kerk gespeeld.
Na de H. Mis neemt de koning het defilé af. Samen met kanonsschoten spelen wij een stuk of 4 liedjes. De schutters en officieren lopen strak in de houding voor de koning die keer op en neer.

Als dit alles achter de rug is gaan wij, inmiddels is de gehele stoet uitgebreid met wel een paar honderd mensen, trekken door het dorp en dan naar de cafés.
Ongelooflijk voor een maandag, maar het is één van de grootste feestdagen van het jaar.
Wij hebben weer een schitterende dag gehad, met natuurlijk erg mooi weer.
Om één uur 's nachts lag ik weer in mijn bed. pfff een erg lange dag geweest. En dan ook nog te bedenken dat wij zondag het Oud Limburgs Schuttersfeest hadden. Op deze dag komen 147 verenigingen bij elkaar en lopen optochten, houden wedstrijden in muziek, kleding, solistenwedstrijden, vaandeldragen en vele andere wedstrijden. Wij hebben veel mooie prijzen gewonnen, waaronder een 1e prijs voor de muziek. Daar waren wij erg blij mee.

Gisteren heb ik erg veel spierpijn gehad door het vele lopen en staan.
Thuis heb ik de benedenverdieping gepoetst en vandaag de bovenverdieping. Nu de kids er niet zijn kun je heerlijk vooruit.
Gisteravond ben ik met manlief gaan fietsen en wij zijn bij de maasplassen terecht gekomen. Daar hebben wij enkele uurtjes doorgebracht en toen moesten wij weer met het fietsje naar huis. In het dorp hebben wij nog i.v.m. de kermis een terrasje gepikt.
Vandaag zullen wij wel weer op de fiets springen zodra manlief terug is van zijn werk, en morgen en donderdag ook neem ik aan. Vrijdagmorgen ga ik dochterlief ophalen nadat wij een H. Mis hebben gehad in Weert in de kerk.
Zoonlief wordt thuisgebracht door een kennis.

Financieel heb ik de envelopjes maar bij elkaar gegooid deze maand. Om overzicht te houden in de vakantie vind ik wel erg moeilijk. Ik bewaar alle bonnetjes en schrijf ze ook wel in, maar links en rechts wordt er vaker een ijsje gegeten, meer zakgeld gegeven en ook wel eens vaker een terrasje of broodje gehaald.
Het maakt mij nu ook even niet uit. Na de vakantie gaat het slot er weer op en gaan wij weer voor regelmaat.
Wij genieten gewoon nog een aantal weken van de vakantie.



3 opmerkingen: