Pagina's

dinsdag 13 augustus 2013

Ik snap het niet meer

Vanmorgen heeft mijn man een telefoontje gekregen van de school van mijn zoon met de mededeling dat er inderdaad een 'slip of the pen' was en dat onze zoon in de verkeerde klas zit.
Oh fijn, gelukkig, en hoe gaan wij dat oplossen?
Nou de twee vriendjes worden bij hem geplaatst want er was al een aantallen probleem. Het meisje zou de keuze krijgen omdat die ook een ander meisje gevraagd had. De ene klas had er 31 en zit te vol. Zijn klas 27, dus peace of cake. Zou je zeggen........
Vriendje één wordt gebeld. Heel enthousiast heeft die al met zoonlief contact dat het gelukt is. Mijn zoon had hem gebeld. Het vriendje vond het minder dat hij een bepaalde juf voor een bepaald vak kreeg, maar dat kon de pret niet drukken.
Vriendje twee is niet thuis en zal later op de dag nog gebeld worden.

Omdat ik net met zoonlief zijn nieuwe laptop aan het halen was ging het telefoonverkeer via mijn man.
Manlief heeft mij alles verteld en wij zouden niets meer horen als alles rond is en natuurlijk schrijf ik niet als het allemaal rond is dat ik het niet meer snap.

Net thuis krijg ik telefoon van de school dat de moeder van vriendje één erop stond dat alles teruggedraaid werd. Ze ging er niet mee akkoord dat hij naar een andere klas ging.
???????????????????????? Waarom toch, vragen wij ons af? Niemand weet nog van elkaar bij wie ze in de klas komen, m.u.v. diegene die jezelf gebeld hebt. De klassenlijsten worden pas einde van de week, begin volgende week bekend gemaakt.

Ik heb nog lang met de school gesproken over het eventueel wisselen van andere kinderen (er zijn ook 10 nieuwkomers op de school). Niemand weet toch nog wie bij elkaar komt. Nee, was geen optie. Het meisje mocht ook niet overstappen want dan klopte de verhouding jongen/meisje niet.
Ook kon ze mij niet vertellen waarom het juist onze zoon is die in een andere klas zit. En als topper, als in zoons klas maar 27 kinderen zitten tov 31. Waarom zijn ze in beginsel dan niet al bij elkaar geplaatst. Plek genoeg zou je denken. Of waarom is het niet 2 om 2 geweest. Waarom 1 hier en 3 daar?
Over dit alles moest ik dan maar contacten met de mentoren van afgelopen schooljaar. Nou dat zal dus ook gebeuren en ik heb dus dringend verzocht aan de betreffende medewerker van de school om de mentor uitleg te laten geven.
Het derde vriendje wordt niet meer gebeld.

Snappen jullie nu hoe een moeder zoiets kan doen? Gisteren potverdikkie zei ze nog dat als het haar zoon betrof zij ook zou mailen met de school.
Nu is er een oplossing en is zij degene die alles tegenhoudt.

Vol ongeloof zit ik hier te zitten.
Een ander vriendje is nog geweest en samen hebben ze al het rooster zitten doorkijken. Hij is nu maar 2x alleen met fietsen mits er geen lesuitval is.
Ook breng ik hem maar met boeken halen. De andere drie kunnen samenfietsen, maar mijn vent valt dus buiten de boot. Elke klas heeft andere tijden.
Manlief heeft lang met hem gesproken over de wijze lessen des levens. Niet iedereen is hetzelfde. Een hele bittere pil maar het zal hem sterken. Hij heeft zijn lesrooster al ingeplakt in zijn agenda en kijkt alweer positief aan tegen het nieuwe jaar.
Het vriendje van die moeder had zich vanmiddag al afgemeld om te komen voetballen. Hij had geen zin appte hij. Toen heeft mijn zoon geantwoord dat hij het al wist. ? oh en? Nou dat je niet mag van je moeder. Ja klopt, maar nu krijg ik tenminste geen les van die juf.
Arme jongen en zo hebben wij het ook onze zoon uitgelegd. Hij kan er niets aan doen.
Ben nog erg benieuwd naar de reactie van de school. Heeft mama daar soms ook achter gezeten.


19 opmerkingen:

  1. Raar gedoe allemaal.
    Hopen dat je zoon er niet te veel last van heeft!

    Sterkte met het gedoetje hiermee ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg vervelend! Tja, sommige mensen snap je echt niet! Als het alleen maar is om die ene juf krijgt het kind het nog moeilijk in zijn leven: je kunt niet iedereen die niet leuk is uit de weg gaan.

    Ik hoop dat je zoon zijn draai vindt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tsjonge, jonge, jonge... wat een gezemel, ja niet van jou hoor, maar van school en zo een moeder... Sneu voor je/jullie zoon, maar zeker een 'les'. Hopelijk zitten er straks heel veel leuke kinderen in zijn klas. Onze dochter heeft nog een jaar basis school te gaan. Ze gaf aan dat het haar niet uitmaakt of haar vriendinnen straks voor andere scholen kiezen. Maak ik wel nieuwe vrienden mam... zei ze tegen me. Ben blij dat ik er nog een jaartje aan mag wennen, het idee van de 'grote' school. Ik hoop ook dat je zoon het enorm naar zijn zin krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is triest. Triest voor diegene die zo denken, de moeder van die andere jongen, de school. Stakkers zijn het, maar je zoon is de dupe.

    Ik hoop dat je zoon leuke kinderen om zich heen krijgt en nieuwe vrienden maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Door je verhalen en foto's weet ik over welke school je het hebt. Eerlijk gezegd verbaasd me dit niets. Onze ervaring met deze school is dat ze weinig rekening houden met ouders en ervaringen/vragen van kinderen.Ze doen gewoon wat ze zelf willen en de kinderen moeten in hun straatje passen en het liefst niets bijzonders hebben, want dat is wel erg lastig. Niet voor niets gaan onze andere kinderen bewust niet naar deze school.
    Ik wens je zoon veel sterkte en met jullie hulp zal het vast lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och vervelend zeg! Hopelijk gaat jullie zoonhet desondanks toch naar zijn zin hebben... Sterkte voor hem en voor jullie ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gedoe allemaal. Ik snap die scholen ook echt niet, want hier hetzelfde probleem. We kregen in de vakantie alle het klassenummer, maar als die kinderen elkaar spreken weten ze toch van elkaar al wie er bij wie in de klas zit. Dus waarom niet gewoon de klassenlijst. Onze zoon hoopt heel erg dat ie niet bij een bepaalde raddraaier in de klas zit. Maar omdat dat een groepje is wat geen contact met hem heeft weten we dat dus niet. Dus ga ik met zoon maar even een plan de campagne opstellen: wat doe we als...... Het hangt echt niet van 1 kind af, maar vorig jaar werd ie onder leiding van die jongen dus door een bepaald deel van de klas buitengesloten. Hij heeft het jaar rot afgesloten en dat gun ik 'm niet nog een jaar. Bij het eerste signaal dat zoonlief het niet naar zijn zin heeft hang ik bij de mentor aan de telefoon (als zoon daar mee instemt natuurlijk). Maar voor jullie zoon is het wel een extra bittere pil: had ie het eindelijk naar z'n zin, dan nu dit weer. Wat meer inlevingsvermogen bij die scholen zou wel fijn zijn, het zijn toch geen fabrieken? Ik heb inmiddels geen hoge pet op van het middelbaar onderwijs, maar misschien waren wij op de basisschool wel erg verwend.
    Ik hoop voor jullie zoon toch dat ie het naar z'n zin gaat krijgen. Soms blijkt ook dat wat je niet sturen kan toch heel erg mee te vallen. Maar ik snap je "niet begrijpen" heel erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg vervelend, begrijp ik nu dat de andere jongen ook niet met hem mee kan naar de andere klas? Anders zou et nog enigszins wellict de pijn verzachten. Misschien dat er volgende week alsnog een oplossin kan komen. Kun je niet aangeven dat je het niet pikt dat jouw zoon de dupe wordt van een fout die ze daar gemaakt hebben? Als de anderen nog niets weten kunnen ze daar nog schuiven toch? Mocht het niet zo zijn kan het wellicht aan de andere kant toch nog goed uitpakken, kleinere klas en nieuwe mensen ontmoeten is altijd goed.(en misschien valt die lerares wel reuze mee.)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vreemd! Je voelt je ook direct zo onmachtig als je kind alleen daardoor met tegenzin naar school zou gaan,
    sterkte (vooral ook voor je zoon)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat de klassenlijst / indeling zo laat is. Zoon2 begint 3 september op het voortgezet onderwijs. Hij is in juni met zijn hele klas naar die nieuwe school geweest (plus alle andere inmiddels ex-groep 8 kinderen) en daar hebben ze kennis gemaakt met hun nieuwe klas. Hij weet dus de hele vakantie al bij wie hij in de klas komt. Wel zo leuk voor hem.
    Verder sterkte voor je zoon het had anders gekund. Hij zal het wel overleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier begint het voortgezet volgende week. Van jongste die naar de brugklas gaat ontving ik de klassenlijst gisteren en op die van oudste die naar de derde gaat zitten we nog te wachten. Hier is het dus ook erg laat.

      Verwijderen
  11. Bedankt voor jullie reactie's. Even voor de duidelijkheid. Onze zoon is geen brugklasser. Hij heeft nu een richting gekozen en met zijn drieën dezelfde richting. Daarnaast heeft het vriendje die juf al eens gehad en daar problemen veroorzaakt. Hij wil die juf daarom liever niet. Maar desondanks erg vervelend allemaal.
    Morgen gaan wij samen gewoon de boeken halen met de auto. Hoeft hij in ieder geval de eerste keer niet alleen te fietsen.
    @anoniem: Ik ken de school juist helemaal niet zo. Daarom vind ik het ook erg vreemd allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen wij voor onze zoon een gesprek op school hadden (ivm zijn aandoening) zei de persoon waar we mee gesproken hadden dat het beleid van school was om het liefst zo weinig mogelijk contact met ouders te hebben, dat was namelijk lastig. Voor ons was toen gelijk duidelijk dat hij hier niet naar toe zou gaan. Een van onze andere kinderen wilde wel perse naar deze school (geen "probleemkind" en staat stevig in zijn schoenen) en ja hoor niet verwacht maar hier lopen we dus inderdaad tegen problemen aan. Ik wil hier niet te ver ingaan op de problemen maar achteraf hoor ik van meerdere mensen dat het zo gaat. Moeilijk contact te krijgen met mentoren tijdens profielkeuze pas na weken eindelijk een afspraak kunnen maken en ook voor eindexamenleerlingen niet altijd even makkelijk. Volgens een andere ouder hoe hoger de klas hoe lastiger de school word.
      Hopelijk geld dat voor onze kinderen niet zo.

      Verwijderen
    2. Dat zal ik dan inderdaad nog moeten afwachten. Zo ver is onze zoon nog niet. En dat onze zoon Gilles heeft is bij de school niet bekend, alhoewel ik er wel stevig over nadenk om dit te gaan vertellen. Ze merken het op school niet dat hij dit heeft. In de thuissituatie komt dit pas naar buiten.
      Het klopt wel dat hun beleid is om zoveel mogelijk met de leerlingen af te handelen ipv ouders.

      Verwijderen
  12. Wat een gedoe meid.
    En wat kunnen sommige mensen het leven toch moeilijk maken, vooral ook voor zichzelf of hun kinderen.
    Ik hoop dat jou ventje zich niet uit het veld laat slaan en snel nieuwe vrienden treft.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Balen zeg. En juist op die leeftijd zijn ze al zo kwetsbaar. Laat de kaas niet van je brood eten en kom gewoon op voor het belang van je kind! En die andere moeder had het fatsoen moeten hebben om aan jou uit te leggen hoe ze de situatie zag. Dan geeft het al een heel andere invulling en dan zijn zaken makkelijker uit te leggen. Kinderen overleggen onderling heel veel en de volgorde van de informatiestroom is niet altijd zoals je het graag zou willen zien. Dat geeft ook nog wel eens verwarring. Sterkte bij het oplossen! En succes gewenst voor je zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat sneu voor je zoon omdat hij nu een beetje buiten de boot valt. Ik hoop dat hij in zijn nieuwe klas snel andere vrienden vindt.
    Wel een rare actie trouwens van die moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zou je zoon in die andere klas er niet meer bij kunnen, 1 persoon extra is toch niet zo heel erg?

    Als dat niet kan dan hoop ik dat hij snel nieuwe vriendjes maakt in de nieuwe klas.
    Wens hem maar heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat vervelend allemaal zeg! En ik snap je verbijstering! Zeker omdat in de klas van je zoon minder kinderen zitten… Een vervelend begin van het schooljaar zo.

    BeantwoordenVerwijderen