Pagina's

maandag 26 augustus 2013

Kleedgeld

Vanaf aankomende maand hebben wij met zoonlief afgesproken te starten met kleedgeld behalve voor schoenen en winterjas.

Hoeveel zou ik moeten geven? Wat is een redelijk bedrag?
Zelf denk ik aan 50 euro per maand, maar weet niet goed of dit teveel is of juist te weinig.

Zijn zakgeld gaat ook vanaf komende maand naar zijn rekening i.p.v. wekelijks contant.

Ik ben erg benieuwd hoe hij hiermee om zal gaan. Zoonlief heeft dit al een jaar tegengehouden. Hij vindt alles contant gemakkelijker. (van wie zal hij dat toch hebben? haha)
Maar wij hebben nu gezegd dat het via de rekening gaat en moeten leren te budgetteren.

Wat zouden jullie aan kleedgeld geven?

24 opmerkingen:

  1. Poeh moeilijk, ik kreeg 150 gulden, maar moest daar alees van kopen, ook cadeautjes en make-up enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ik zou t ook niet weten maar ik wil je badanken voor je lieve reacties en volgens mij maak jij ook heel wat mee op hetzelfde gebied als ik. Fijne week en liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je een overzicht van hoeveel je zelf aan zijn kleding uitgaf? Groeit hij nog of zijn de kledingstukken goed tot ze versleten zijn? Want hoewel grote stukken meer kosten, ben ik aan de kleintjes meer kwijt dan aan de grote, doordat ze er uit groeien en simpelweg alles vervangen moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 50 euro? lijkt mij heel redelijk, kregen onze kinderenn ook 4 jaar geleden en deden ze alles van qua kleding
    dochter kocht liefst veel en goedkoop.
    zoon kocht merkleding in de uitverkoop.
    Zij kwamen er goed mee rond, een enkel keer legden wij iets bij , niet omdat dat moest maar als aardigheidje( wat bijbetalen aan de winterjas b.v)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. aanvulling : ze begonnen met een goede complete garderobe, het was dus vervanging / aanvulling van kleding

      Verwijderen
    2. Daar hebben wij ook voor gezorgd. Zijn kleding is momenteel op orde op de winterjas na. Maar die betalen wij voor hem.

      Verwijderen
  5. Mijn moeder had het destijds gewoon uitgerekend; was is er op jaarbasis nodig en dat door 12 delen. Ik kreeg toen de studiefinanciering, iets van 63 euro per maand, maar dat was dus pas toen ik 18 was.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laat hem een tijd een kasboek voor zijn kleedgeld bijhouden. Zo leert hij waar zijn geld aan op gaat en dat ook ondergoed en sokken ooit gekocht moeten worden. Het geeft inzicht.
    Ikzelf deelde de kinderbijslag in drieën en mijn kinderen kregen een derde van de kinderbijslag per maand op hun rekening, als zak én kleedgeld. Eerst verdeeld in twee posten, zakgeld en kleedgeld. Later kregen ze het geld als één bedrag per kwartaal. Toen mochten ze zelf bepalen of ze het aan kleding of zakgeld uitgaven.
    Let wel op, mijn kinderen konden dat toen wel aan omdat ze eerst geoefend hadden met twee posten.
    50 euro lijkt me redelijk...hoeveel kleedgeld heb jijzelf?

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben een post kleedgeld voor het gehele jaar voor ons vieren van 1800 euro.

      Verwijderen
  7. Ik weet dat mijn broertje (van 15) 50 euro per maand krijgt, en elk jaar 50 euro extra voor schoenen, en 50 euro extra voor een jas. En volgens mij komt hij daar prima mee uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn zoon krijgt 70 eoro p/m. Waarvan 50 kleedgeld en 20 zakgeld. Hij heeft hier ruimschoots genoeg aan. Soms koop ik iets voor hem erbij, zoals sokken of ondergoed. Schoenen en winterjassen kunnen ook best van dit bedrag gekocht worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geen idee, op Nibud staan gemiddelden, ik raadpleeg die site altijd als ik niet zo goed weet wat te doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onze zoon van 14 krijgt 100 euro per 3 maanden en moet daar alles voor kopen. Zelfs zijn schoenen en jas. Het is ietwat laag maar daar worden ze creatief van vind ik. Voor sport betalen wij. Dus voetbalschoenen en dergelijke. Teunie heeft daar ook weleens wat over op haar blog geschreven. Kun je ook even kijken. Onze zoon komt trouwens goed uit met de honderd euro en heeft vaak ook nog over.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O ja hij moet ook ondergoed en wanten enzo zelf betalen/.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Onze kinderen krijgen alledrie 95 euro zak/kleedgeld per maand. Daar kopen ze alles van, ook jassen en schoenen. Wat ze meer nodig hebben verdienen ze zelf bij. Ze zijn 21, 19 en 17 jaar en studeren alle 3.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kreeg van mijn ouders 50 euro kleedgeld, hiervan moest ik alles zelf betalen. Ook de schoenen. Echter kreeg ik soms nog wel eens iets van me ouders. Maar ik heb het altijd genoeg gevonden.

    Je word er bewuster van en wij zijn van huis uit geen merk kindertjes. Dus ik zou 50 euro doen maar dan voor het hele pakket.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn pubers krijgen 100 euro per drie maanden.

    Dat was voor kleding behalve een winterjas en een paar fatsoenlijke schoenen. Als ze erg omhoog zitten wil ik ook nog wel eens inspringen voor fatsoenlijk ondergoed.
    Willen ze liflaf schoenen of dure merken, dan moeten ze dat zelf maar regelen.

    Sinds dat ze allebei (15 en 17) een bijbaantje hebben krijgen ze die 100 euro per drie maanden nog wel gewoon, maar betalen wij geen jassen of schoenen meer. Dat kunnen ze nu zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Grappig: ik heb het vorige week net met mijn oudste van 15 jaar over kleedgeld gehad. Hijzelf vindt het eigenlijk maar niks, maar dat kind gooit met geld en ik wil dat hij op deze manier met geld leert omgaan. Zelf dacht ik ook aan 50 euro per maand voor kleding en schoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het Nibud geeft aan dat jongeren rond de 14 jaar 50,- aan kleedgeld nodig hebben. http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/kleedgeld.html
    Wij hebben dat ook steeds gedaan en het beetje bij beetje verhoogd naar 60 euro in de loop der jaren. Zakgeld kregen ze apart. Wij betaalden inderdaad ook de schoenen en winter/zomerjassen.Het Nibud maakte vroeger nog wel onderscheid tussen jongens en meisjes.Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mijn kinderen zijn nog te jong voor kleedgeld, maar vroeger kreeg ik 100 gulden. Daar moest ik alles van kopen, af en toe kreeg ik wel een paar goede schoenen of een goede winterjas van mn ouders. Denk zelf ook aan 50 euro. Dat moet voldoende zijn lijkt me.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn dochter kreeg 30 euro per maand. Op het Nibud staan waarschijnlijk wel de adviesbedragen. 30 was geloof ik vrij weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Klinkt goed! Ben benieuwd hoe het bevalt! Wat worden ze snel groot he?!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dochter van 16 krijgt naast €15 zakgeld €40 kleedgeld. Daar moet ze alles van doen (dus ook ondergoed en sokken), behalve 2 paar schoenen per jaar (1 per seizoen). Hiermee moet ze dus creatief zijn om rond te komen, maar vind het nu dan ook geen probleem om 2e hands te kopen. Ze heeft moeten leren om niet alles iedere maand uit te geven, want dan kun je bv. geen winterjas kopen. Al doende leert men :-)

    WG

    BeantwoordenVerwijderen