dinsdag 24 september 2013

Financiën 2014, verjaardag zoonlief en groente in diepvries

Het is nog erg ver weg. (nou ja, nog 3 maanden)
Maar ieder jaar rond oktober begin ik een aanwerk te maken met het jaaroverzicht voor het nieuwe jaar.
Zo ook dus dit jaar. De basis staat weer. Gewoon gekopieerd van 2013 en dan invullen met de bedragen die ik al weet.
Het hypotheekbedrag is fijn aan het dalen. Op het einde van het jaar is de hypotheekrente verlaagd met 26,50. Omdat wij in februari het maximum gaan aflossen (6.000 euro) zakt deze nog een keer met 26,50 en hoeven wij aan die hypotheek nog maar 79,50 te betalen. Dit zijn dan nog 3 jaar aflossen.

De maandelijkse 500 gaan volgend jaar naar de aflossingsvrije hypotheek van 162.400. Deze is echter tot het bedrag van 125.000 gedekt met spaargeld op het einde van de looptijd met onze spaardepots.
De noodzaak is dus 37.400 en dan verdeeld over 17 jaar. Dat moet dus lukken. Gemiddeld dus 2.200 per jaar.
Zolang wij het kunnen missen gaan wij door met 500 per maand. De komende 4 jaar wordt gekeken hoeveel wij boven de 6000 kunnen aflossen, want onze prioriteit ligt bij de hypotheek van 30.000 euro. (vanaf februari dus nog maar 18.000 maar zover is het dus nog niet.)
Het spaarsaldo hoeft wat ons betreft niet hoger te worden. Datgene wat niet nodig is komt er natuurlijk wel bij, maar zoals het er nu uitziet wordt in 2014 dus 11.000 euro afgelost, een nieuwe vloer in de woonkamer en de rest op de spaar.

Omdat wij bij ons god zij dank niets te maken hebben met ontslagen valt het wel mee wat wij moeten inleveren. Ik denk een 60-70 euro per maand, maar afwachten dus op het definitieve bedrag.

Het overzicht staat in ieder geval al mooi te wachten om de bedragen in te vullen. Fijn gevoel.

Afgelopen zondag is onze zoon 14 jaar geworden. Al een hele leeftijd mag ik wel zeggen. Wij hadden een leuk feestje 's middags met vrienden, veel kinderen en een enkel familielid.
's Morgens in de kerk moest hij samen met zijn zusje de mis dienen. Omdat dit een gezinsmis was werd het een leuke mis met vertelsels door allerlei kinderen. Als klapper had pastoor tijdens de preek die ging over nieuw leven tegen de mensen in de kerk verteld dat zoon jarig was. Spontaan werd er voor hem gezongen. Zijn dag kon al niet meer stuk.
Hij heeft een fijne dag gehad.

Gisteren en vandaag heb ik in huis veel gepoetst. Pffff morgen alleen nog boven stoffen en het zit er weer op. Je huis staat wel op zijn kop met zoveel kinderen in huis.
Een vriendin van mij heeft twee zakken met groenten meegebracht voor ons.
Courgettes, tomaten en bonen. Zelf had ik nog een zak bonen, een kool en een mand tomaten liggen.
Vanmiddag heb ik een overheerlijke tomaten-groentesoep gemaakt voor straks.
Al het andere heb ik gesneden, gekookt en in de vriezer gestopt.
En nu ben ik moe en doe niet meer veel.
Vanavond moet ik met manlief naar de informatie avond voor Havo 2 van zoonlief. Dit duurt 2 uurtjes en daarna lekker de bank op met een wijntje om naar een dubbeltje op zijn kant te kijken.

Hebben jullie ook een fijn weekend gehad? En zijn jullie ook misschien al aan het denken over de financiën van 2014?
Tot de volgende keer.


8 opmerkingen:

  1. Denken wel, ja... Maar nog niks definitief ingevuld. Er gaat de komende maanden nog zoveel veranderen bij ons dat het voor mijn gevoel nog niet zoveel nut heeft. Hopelijk hebben we snel wat meer duidelijkheid... Tot die tijd hier: proberen te sparen (met de nadruk op: proberen ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd met je zoon! Die zal zich jarig gevoeld hebben toen iedereen voor hem zong!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik heb 2014 ook al ingepland. Verbouwingen heb ik voor 1 maart begroot i.v.m. BTW herziening. Een plots noodzakelijke tandartsbehandeling heeft een beetje roet in het eten gegooid, tandartsen vragen zo makkelijk waarom je geen tandartsverzekering hebt. Nou, omdat het met mondzorg natuurlijk hollen of stilstaan is. Twee of drie jaar heb je alleen kosten voor controle en tandsteen, dan ineens is er een wortelkanaalbehandeling met als extra verrassing nog een kroon er boven op. Dus twee of drie jaar haal je de premie er niet uit en dan ineens is de dekking bij lange na niet voldoende. Mijn verzekeraar dekt bovendien maar 80% van een beperkt aantal behandelingen en doet ook nog iets moeilijks over tandartsen waar hij wel of geen contract mee heeft.

    Of hebben jullie allemaal wel een tandartsverzekering en zijn jullie daar supertevreden mee?

    Ik hoop dat tenminste een van onze twee zoons volgend jaar afstudeert. Dat zou ons flink schelen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja. Daar denken wij heel veel over na. Jullie doen dat heel goed en zolang het gaat: blijven doen !
    Wij hebben nog een grote kost dit jaar, maar daarna begint het grote sparen voor het aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd nog met de verjaardag van je zoon! Ik heb geen hypotheek dus daar ben ik nooit mee bezig. Met de financien van 2014 af en toe al wel in mijn hoofd. Welke lasten hoger worden of erbij gaan komen, of minder worden.

    Ik heb vandaag je douwe egberts zegeltjes gekregen! Heel fijn en nogmaals bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog van harte gefeliciteerd. 14 jaar, mooie leeftijd. Begroting/planning voor 2014. Nou, nog niet echt mee bezig. Er blijft nu bijna zo een 1500 euro per maand over. Dus we sparen lekker door en dan kijken we volgend jaar huistechnisch wel wat we doen, huren of kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik ben al bezig met jaarbegroting, voor het eerst een jaarbegroting, ipv alleen per maand, ik denk erover te stoppen met werken, op jaarbasis houden we dan een 5000 euro over. Verder alles ruim begroot, theoretisch zou het dus moeten kunnen, maar stap toch wel groot

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog van harte gefeliciteerd met je zoon!

    Gisteren keken wij voor het eerst sinds maanden weer eens televisie en hadden ook een Dubbeltje op z'n kant aanstaan. Het was wel weer een klassieker hoor, de dame wist niet waar het geld naar toe ging, pffff, ik heb een uur lang met open mond zitten kijken, haha.

    Trouwens, ik heb een nieuwe naam en een nieuw blog, verhuis je met me mee? ;)

    BeantwoordenVerwijderen