donderdag 10 oktober 2013

Anijsblokjes vervolg en verven, verven en verven

Zoals gezegd waren de anijsblokjes ineens veranderd in zakjes met een prijsstijging voor ons per jaar van 45,32 tegenover 8,92.
Op jullie advies had ik dat gemeld bij kassa radar. Daar kreeg ik een tip dat de Ruijter zelf gemeld had dat de anijsblokjes niet meer gemaakt werden.
Ik heb de Ruijter gemaild en dit was hun antwoord.

Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mailbericht.

De Ruijter Anijsblokjes zijn sinds 1928 onderdeel geweest van ons assortiment. Sindsdien is de productiemethode nauwelijks veranderd. In de afgelopen jaren is de oude anijsblokjesmachine draaiende gehouden maar helaas kunnen we door slijtage en het ontbreken van de juiste onderdelen de levensduur van deze machine niet meer verlengen.
We zijn op zoek gegaan naar een passend alternatief en hebben deze gevonden in de vorm van Anijsstaafjes; staafjes gevuld met anijspoeder.

De verpakking en toepassing van Anijsstaafjes zijn anders dan die van Anijsblokjes maar het resultaat is hetzelfde: een beker warme, vertrouwde anijsmelk van De Ruijter.
Het voordeel van Anijspoeder is dat het wat beter en sneller mengt in de warme melk dan Anijsblokjes. De smaak van 1 Anijsstaafje komt overeen met de smaak van ongeveer 1,5 Anijsblokje. Daarnaast is het anijspoeder apart verpakt in staafjes waardoor de smaak beter gewaarborgd wordt en het makkelijker op te bergen is.

Het einde van de levensduur van onze anijsblokjesmachine en het vinden van de genoemde oplossing resulteert in een stijging van de kostprijs, die opgebouwd is uit de kosten voor zaken zoals grondstof, arbeid, energie, verpakking en transport. We zijn genoodzaakt om deze kosten door te berekenen in de verkoopprijs van onze producten aan onze retailpartners (de winkeliers).
De uiteindelijke prijs die u als consument betaalt voor een product in de winkel, wordt door de betreffende winkelier of de organisatie waarbij deze is aangesloten, bepaald.

Wij hopen dat u begrip heeft voor deze veranderingen en dat u met plezier van onze Anijsstaafjes gebruik zult maken.

Met vriendelijke groet,

KONINKLIJKE DE RUIJTER B.V.

B. Jacobi
Consumentenservice
Hierop heb ik een vriendin gevraagd om de resterende anijsblokjes te kopen die nog in die winkel lagen waar ik ze gevonden had. Zij woont bij de winkel.
Voorlopig hoef ik dus nog niet over te stappen naar de dure variant.

===========

Thuis is de timmerman volop bezig met het project. De plafondplaten moeten allemaal geverfd worden en het nieuwe tuinhuis ook helemaal. Twee en een halve dag lang heb ik geverfd. Wat ik eraan over heb gehouden is flinke keelpijn en mij niet lekker voelen. Moe, moe en moe en ik heb vandaag ook even een pauze genomen. Alle belangrijke balken en planken zijn klaar. Maar ik denk dat ik morgen nog wel een dagje verder moet verven en dat het er dan op zit.
Het wordt schitterend mooi. Ik zal als alles klaar is een foto plaatsen van het resultaat.



9 opmerkingen:

  1. Ik vind het wel een heel nette reactie; goed onderbouwd! wij hebben ooit eens een brief naar peijnenburg gestuurd, waar we nooit een reactie op hebben gekregen... Dus vind dit in elk geval wel netjes :)

    Maar het blijft balen, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat ik dit lees > ga morgen meteen een vracht halen. Zag er van de week nog heel veel liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor deze informatie zeg! Mijn man maakt graag anijsmelk met die blokjes. Ik ga hem meteen tippen dat hij zoveel mogelijk moet inslaan nu het nog kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga NU naar de winkel kijken of ze ze hier nog hebben....Dochterlief vind ze ook heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen de kinderen klein waren maakte ik vaak geconcentreerd anijsaftreksel van anijszaadjes, want met minder suiker dan de blokjes. In de koelkast ongeveer vijf dagen houdbaar. Het recept kwam uit "wat eten we vandaag", schrijfster kan ik even niet op komen.
    Loonlijstmama

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben ik weer, heb nog 10 pakjes kunnen van 0,82 cent, de komende jaren zal de ruijter ze dus niet aan mij gaan verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vind het antwoord trouwens ook nergens op slaan, al die onderdelen kunnen echt wel weer gemaakt worden, maar de Ruijter wil natuurlijk liever veel meer winst maken en dat kunnen ze op deze manier mooi doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, ik wilde al aanbieden om hier de anijsblokjes voor je op te kopen en op te sturen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We moeten als consumenten kritischer worden en niet alles meer voor zoete koek aannemen, als we tot een kopersstaking kunnen komen dan moet je eens zien wat er gebeurt. Dus: laat de staafjes maar gewoon in het schap staan.
    Wat vinden jullie van de flesje frisdrank in de horeca? Die zijn langzaam toch ook erg klein geworden met 20 cl. inhoud, laatst was ik in Marokko en was de inhoud 35,5 cl van bijvoorbeeld Coca Cola. We worden te vaak voor de gek gehouden en waarom laten we dit gebeuren?

    BeantwoordenVerwijderen