Pagina's

woensdag 23 oktober 2013

Cijfers 2014 en veranderingen

Gisteravond de laatste financiële zaken voor 2014 doorgenomen. M.u.v. de bedragen die pas op het einde van het jaar bekend worden gemaakt, zoals ziektekosten en gwl. Deze bedragen heb ik een stelpost voor genomen.

Mijn besparingen voor het komende jaar:

Ik ga de kluis opzeggen, scheelt 70 euro per jaar.
Rechtsbijstand opzeggen, scheelt 10 euro per maand. 120 per jaar.
Het staatslot wijzigen, scheelt 15 euro per maand. Ik had een 1/5 straatje en ga het weer terugzetten naar 1 lot. 180 euro per jaar.
Ik ga de bibliotheek opzeggen, scheelt 26 euro per jaar. Sinds ik de e reader heb kom ik daar niet meer voor mezelf.
Ik stop met één abonnement, scheelt 15 euro per jaar.
Mijn telefoonabonnement loopt af in februari, dus vanaf maart 35 euro minder. Scheelt 350 euro per jaar.
Wij stoppen met ons zakgeld te geven. Wij hebben dit nu één jaar gedaan en wij hebben het niet nodig. Die ene keer dat ik dan een lippenstift koop betaal ik dat wel van de rekening. Scheelt 2 x 50 euro per maand = 1200 per jaar.
Ook zetten wij het stap geld met 25 euro per maand naar beneden. 300 per jaar.
Door de extra aflossingen hebben wij afgelopen jaar 150 minder rente betaald.
Naar verwachting zal komend jaar 689 euro aan rente minder betaald worden. Ik heb op internet gelezen dat je een schenking extra mag aflossen zonder dat daarover boete betaald hoeft te worden. Komend jaar gaan wij dus 5000 extra aflossen en maandelijks de 500.

Totaal aan besparingen: 2411 euro
(De besparing van 689 euro tel ik nog niet mee omdat niemand in de toekomst kan kijken of ook alle extra aflossingen daadwerkelijk gedaan worden.)

Echter hebben wij natuurlijk ook extra kosten:

Beide kids krijgen een telefoonabonnement van 7,50 per maand. Er zit een blokkade op van 10 euro per maand, dus dat vind ik een veilig idee. Kosten 180 per jaar.
Dochter gaat naar middelbaar en haar zakgeld wordt verhoogd van 4 naar 5 euro per week miv augustus. Kosten dit jaar 22 euro.
Beiden krijgen m.i.v. komend jaar kleedgeld. Zoon ontvangt dat al en het werkt goed. Dochter gaat dit m.i.v. het nieuwe jaar ook krijgen. Deze kosten vervallen dus bij het kleedgeld en komen erbij in het jaaroverzicht.
Eigen risico ziektekosten naar verwachting 10 euro omhoog.
De kosten voor muziekles stijgen 70 euro. Ze dienen lid te worden van de vereniging en dat kost samen 50 euro. Daarnaast de lessen worden 20 euro duurder. (samen)
Het schoolgeld van dochter wordt een nieuwe post. Naar verwachting 105 euro, afgaande op de kosten van zoon. Dochter gaat naar dezelfde school.
Ook zullen wij eenmalige aanschaf hebben van schoolspullen en een schooltas. 200 euro?
Ik heb weer een creditcard aangeschaft omdat ik op één maand tijd drie keer met een card moest betalen die ik niet had. Ik heb toen van iemand anders de card mogen gebruiken en dat wil ik niet meer. De basiscard kost mij 18,60 per jaar.

Totaal aan extra kosten: 605 euro

Het zal dus in totaal een besparing opleveren van 1806 euro.

Ik verwacht dat de ziektekostenpremie zakt c.q. gelijk blijft.
Ook zullen de kosten voor gwl nagenoeg gelijk blijven.
Alle overige kosten heb ik iets hoger gezet.

En klaar is kees. Laat het nieuwe jaar maar komen.
Hoe ver zijn jullie?


14 opmerkingen:

  1. ik heb het totaaloverzicht nog niet. ik weet wel dat mijn telefoonabo met 5 euro goedkoper wordt en de energievoorschot met 10 euro... scheelt me weer 15 euro in de maand. Basisverzekering ZilvKr schijnt goedkoper te worden... ben benieuwd wat dat uiteindelijk gaat worden met de aanvullende verzekeringen/colectiviteit... ik ga ervan uit dat het hetzelfde blijft als dit jaar. verder zijn alle op te zeggen abo's opgezegd.... geeft rust

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als die premie omlaag gaat, is dat alleen omdat je per saldo nog meer zelf kan dokken ;)
    Benieuwd naar volgend jaar, gezeur met de MRB voor oldtimers komt erbij ben ik bang maar er kan echt niets af... ja, de bieb voor ons als mn e-reader gemaakt wordt maar verder.... Balen! Gelukkig bij jullie nog ruimte voor besparingen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp die besparing van jullie zakgeld niet zo. Tenzij jullie het nu aan "nutteloze" dingen uitgaven. Wat je er toen mee deed, doe je met geld met een andere benaming.
    De hoeveelheid die je hebt blijft toch hetzelfde?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry er moet staan .... doe je NU met geld met .........

      Verwijderen
    2. Hoi Anoniem,
      Het werd inderdaad uitgegeven aan nutteloze dingen of bleef in de beurs zitten maar had geen enkel vast doel. En daarom stoppen wij ermee. Die ene kop koffie die wij in de kantine kopen bij de sportclubs betalen wij van het stapgeld.

      Verwijderen
  4. Meestal maak ik een overzicht voor ruim 1.5 jaar. De huidige loopt van mei 2013 tot en met december 2014. Begin volgend jaar, als ik alle schattingen/stelposten weer aan heb gepast aan de defintieve bedragen. maak ik een nieuw overzicht tot en met december 2015. Ik vind het erg prettig om ook het volgende jaar al te hebben zodat we goed kunnen zien wat de gevolgen van wijzigingen op iets langere termijn zullen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, dat noem ik nog eens besparen, goed hoor! Bij ons is zoonlief gestopt met gitaarles, dat vind ik wel erg jammer maar scheelt wel 40 euro per maand. Verder valt er weinig af te zeggen (behalve het verhuizen van onze woonverzekering en halveren van mobiel abonnementje van zoon). En manlief belde net dat er iets niet goed is met de auto. Maandag moet ie naar de garage dus ik hou mijn hart vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er heel goed uit! Je bespaart een hoop zo, supernetjes!
    Ik heb nog nooit een (jaar) overzicht gemaakt eigenlijk, misschien moet ik dat ook maar eens doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Netjes hoor!! Hier heb ik eigenlijk nog niet echt een begroting gemaakt, ik heb wel alles doorgerekend als de situatie hetzelfde blijft als dit jaar, of we het dan volgend jaar redden met WW tot mei en daarna alleen Sanders salaris + hypotheekrente-aftrek.... Dat moet hopelijk net lukken. Maar wie weet kunnen we ook nog wel ergens besparen inderdaad :) Toch nog eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Iemand die zich "vlijtig met zuinigheid" noemt, maar wel nog steeds staatsloten koopt, hoe paradoxaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ahum....ik ben nog helemaal nergens zie ik al. *schaam* jaja, ik ga ah werk...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op het overstappen van de zorgverzekering na, kan ik niks aanpassen of opzeggen. Ik ben enorm ah twijfelen over mijn tandartsverzekering. Heb er de afgelopen jaren wel gebruik van moeten maken. De zorgverzekering is dus het enige wat nog kan veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed bezig! In Belgie zijn banken waar je niets moet betalen voor een rekening met kaart, zelfs visa... In Nederland niet ? Anders weeral ruim 18 euro gespaard

    BeantwoordenVerwijderen