dinsdag 29 oktober 2013

Spaardoel van 2013 vandaag betaald

Elk jaar is er wel iets waarvoor wij sparen.
De auto, een nieuwe bank, nieuwe meubels en het huis geschilderd.
Dit jaar een nieuwe overkapping en buiten plafonds met een tuinhuis.

Vandaag heb ik de rekening betaald en zijn wij op die spaarrekening weer beland bij de buffer. Vrolijk beginnen wij weer van voren af aan.
Met als bijkomend voordeel dat manlief volgende maand 250 overuren krijgt uitbetaald. Dat is dus al een hele mooie start.

De eerste maanden van het nieuwe jaar vul ik eerst alle potjes.
'onkosten aan het huis' pot, 500
diversenpot, 400 (dit jaar o.a. vogelvoer, batterijen, zooltjes, postzegels, tuinmest, achterlamp fiets, fietsreparatie (200) (de keuze was nieuwe fiets of opknappen), eigenlijk allemaal kleine dingen die nergens onder vallen.
theaterpot, 300
kledingpot, 1.200
kamp van de kids pot, 100 
seizoenskaartenpot, 485
'beurt van de auto' pot. 400
In totaal een bedrag van 3.385 euro. 

Ook stoppen wij de winstuitkering en het vakantiegeld in de vakantiepot.

Zodra dit allemaal gerealiseerd is gaan wij weer verder met het opbouwen van de spaarpot met als doel een nieuwe vloer in de woonkamer. Meestal heb ik rond april/mei de potjes vol en dan kan ik beginnen aan de pot van de vloer.
Wij hopen op het najaar volgend jaar een nieuwe vloer te kunnen gaan leggen.

Als ik zie wat wij allemaal bereikt hebben omdat ik met de potjes werk. Voor mij werkt dit het allerbeste. Ik voel mij daar goed bij, het overzicht en weet wat wij kunnen sparen. Elke maand tracht ik rond te komen met het geld dat van de rekening gehaald wordt. Vandaag kwam manliefs salaris en vandaag heb ik de envelopjes weer trouw gevuld.

Ik was net klaar toen zoonlief belde dat zijn achterband gescheurd was en dat hij met zijn fiets een dorp verderop stond bij de fietsenmaker. Maar direct laten repareren en een nieuwe binnen en buitenband erop laten zetten. 40,45 euro armer. De maand is pas net begonnen en de extra kosten waren er al.
Hij moet dagelijks gebruik maken van de fiets en de buitenband was kaal. Met het oog op komende winter is het beter dat er weer profiel op de banden zit.
Hij kan er weer tegen, die fiets.

Zoals ik heb gelezen kan de schenking alleen maar als extra aflossing gebruikt worden als deze verkregen is in de periode tussen 1 oktober en 31 december.
Dus helaas gaat het voor ons niet op. Ons oorspronkelijke aflosplan blijft dus van kracht en wij zijn in februari 2017 klaar met deze hypotheek.
Wij beginnen dus in februari i.p.v. vlugger klaar te zijn met deze hypotheek aan onze 2e aflossingsvrije hypotheek af te lossen.
Hier zit echter een lagere rente op en heeft dus minder voordeel.
5.000 euro per jaar wordt hier dan op gestort tot februari 2017.
Daarna (als alles hopelijk zo mag blijven lopen in ons gezin) wordt alles dan op de 2e hypotheek afgelost. Dit zal dan nog 2-4 jaar duren en zijn wij klaar. 
Vanaf dat moment wordt alles wat wij dan nog extra aflossen op het einde aan spaargeld overgehouden. Wij hebben spaardepots die de waarde hebben dan van de hypotheek. 
Maar dan duurt het nog 10 jaar voordat ik de 65 jarige leeftijd bereik dus eigenlijk nog tijd genoeg voor aflossingen.
Echter wij krijgen ook nog dure studiejaren van de kids. Het kan best zijn dat er jaren bijzitten waarbij wij geen of weinig extra aflossingen kunnen doen.
Wij zullen zien.

Hebben jullie ook spaardoelen of doen jullie alles boven de buffer extra aflossen?


16 opmerkingen:

  1. Ook hier dus diverse spaarpotjes vullen :) en de buffer dit jaar tot het doel aanvullen (bijna gehaald) en daarna op peil houden. Als de klussen in huis klaar zijn, gaan we starten met aflossen. Alles tegelijk is nu nog geen optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd naar je enveloppensusteem. Heb je daar ook een blogje aan gewijd ooit? Dat ik dat terug kan lezen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar weet niet waar ergens. Ik zal het in het kort even opschrijven.
      Mijn maanden lopen nu van de dag dat mans salaris komt tot het volgende.
      Op die dag haal ik benzinegeld (130), cadeaugeld (25), kapper (52,50 dit is een jaargemiddelde gedeeld door 12), huishoudgeld (350 +50 voor koopzegels en hond) en stapgeld 125 af. Het zakgeld voor mijn dochter ook nog dit jaar, maar vanaf januari ontvangt zij ook zak en kleedgeld en gaat alles via de rekening en niet meer contant. Zoonlief ontvangt dat al zo.
      Het stapgeld hebben wij steeds minder vaak volledig nodig. Was eerst 150, maar wij gaan nog maar eens in de maand gemiddeld ergens naartoe en dat is dus teveel. Dat ga ik nog aanpassen. Ik denk dat 75 ook ruim voldoende zal zijn en is het zo dat wij eens vaker gaan dan kan ik het altijd van de spaarrekening halen omdat ik daar die resterende 50 op zet.
      Ik betaal dus alles uit de enveloppen en kom de hele maand niet meer aan de rekening voor deze zaken.
      Werkt voor mij erg goed en spaar daardoor veel meer dan vroeger.
      Ik budgetteer dezelfde dag nog die rekening naar 0.
      De potten zoals hierboven beschreven staan op de spaarrekening.

      Verwijderen
  3. Ziet er goed en overzichtelijk uit, zo met al die potjes. Ik heb ook altijd spaardoelen (en dat moet ik ook hebben, anders wordt het lastiger om vol te houden merk ik) ben eerder een spender dan een spaarder geloof ik. maar extra aflossen is hier niet aan de orde met een huurwoning. Studiejaren van de kinderen worden idd een hoge kostenpost, helemaal als ze qua leeftijd dicht op elkaar zitten, dan heb je dubbel collegegeld (of 3x, weet niet hoeveel kids je hebt) .Dat hakt er dan stevig in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In je schenkingsverhaaltje gaf ik als reactie: misschien de 5000 terugstorten en daarna weer schenken. Dan val je wel binnen het criterium. Is dat een optie?
    Het leek mij een mooi idee........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bloem,
      Dank voor je reactie, maar ik denk niet dat dit mag. Dan zou ik voor 2013 2x een officiele schenking hebben ontvangen. Weliswaar met 1x teruggestort, maar dat staat niet geregistreerd.

      Verwijderen
    2. Je mag tot een ton geschonken krijgen na 1 okt. dus deze constructie kun je makkelijk toepassen. Julia

      Verwijderen
    3. Waag er eens een telefoontje aan de Belastingdienst aan?
      Niet geschoten is altijd mis..

      Verwijderen
  5. Wij hebben onze spaardoelen bereikt! En wat ben ik daar blij mee. Leuk om te lezen welke 'potjes' jullie hebben, een theaterpotje... Ik was het bestaan daarvan al vergeten! Leuk om daar weer eens naartoe te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Supergoed gedaan! Ik spaar voornamelijk voor reizen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wauw, dat ziet er gestructureerd uit! Maar hoe moet ik die potten voor me zien? allemaal bankrekeningen?
    Jouw systeem , tot nul budgetteren, spreekt me wel aan. Zo is alles al op de juiste plaats.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, behalve de vakantiespaarpot staat alles op één spaarrekening. Ik houd in een schriftje bij waar ik wat vanaf heb gehaald.

      Verwijderen
  8. Zo doen wij het sinds een paar jaar ook. Diverse spaardoelen en dan een bedrag per jaar wat wij willen of moeten hebben. Eerst sparen we voor het belangrijkste doel, de jaarlijkse rekeningen, het jaarbedrag bij elkaar. Als dat 'potje' is gevuld beginnen we aan het tweede spaardoel, een bedrag bijeen sparen voor het buffer. Hebben we daar ons gewenste spaarsaldo bereikt, sparen we verder voor het derde spaardoel, onderhoud en aanschaf meubelen/apparaten en zo verder.

    Misschien voor anderen omslachtig, maar wij voelen ons hier goed bij en voor ons werkt het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook en daar gaat het per slot van rekening om. Dat je je financiën dusdanig geregeld hebt dat je je daar zelf goed bij voelt.

      Verwijderen
  9. Met vijf opgroeiende kinderen kom ik meestal niet verder dan de buffer zelf proberen op peil te houden.

    BeantwoordenVerwijderen