woensdag 13 november 2013

Ouderavond dochter en schoolkeuze

Gisteravond hadden wij de ouderavond van onze dochter. Tevens werd het voorlopige schooladvies bekend gemaakt.
Voor de leraard lag een niet ingevuld vel papier waarop de opmerkingen horen te staan. Hij zei: "Zoals jullie kunnen zien staat er niets op, ik heb helemaal geen opmerkingen over jullie dochter". Sociaal doet ze het goed. Ze is vlijtig, beleefd (oei, thuis toch helemaal niet), gedraagt zich t.o.v. leraar en leerling goed. Kortom een fijne meid om te hebben in de klas. Er zat er eentje naast mij te stralen.
Onze dochter moest mee omdat het schooladvies ook besproken werd.
Ook de studieresultaten zijn heel erg goed. Hij was erg tevreden.
Haar advies was dan ook havo/vwo. In de brugklas kan ze dan laten zien of ze vwo aankan of dat het havo wordt.

Trots op haar vertrokken wij weer naar huis. Ze school staat nu dus vast. Het wordt dezelfde als onze zoon. Fijn gevoel. Ze moeten een 20-25 minuten fietsen. De weg is redelijk veilig. Zoals zij gisteren hoorde (de gesprekken waren verspreid over 2 dagen) zijn er nog enkele kinderen uit haar klas die naar deze school gaan. Het overgrote deel gaat naar een vmbo school die helemaal aan de andere kant van de stad ligt. Deze kinderen zal ze dus nog maar nauwelijks zien vanaf volgend jaar.
Van de andere groep 8 klas gaan er ook een aantal. Is altijd leuk om te starten met een groepje en samen te kunnen fietsen.
Een hele rust.

---------------

Van CZ zijn de premies bekend. Daar ga ik mij komende week eens over buigen. Ik zag dat ze ook hier gezakt zijn.
Omdat dochter beugelt zal mijn man de tandartsverzekering erbij hebben. Ikzelf niet. Ook heeft mijn man het hoogste eigen risico. Ik weer niet.
Wordt weer even zoeken, maar dat gaat vast goed komen.
---------------
Verder gaat alles hier in huize Vlijtig zijn gangetje. De 11e van de 11e is weer geweest. Dat betekent de opening van de carnaval. Na de repetitie van de muziekvereniging zijn wij nog enkele uurtjes geweest.
Manlief zwemt in een vereniging en enkele medezwemmers speelden in een band in 'onze' kroeg. Daar zijn wij naartoe geweest.
Het was erg gezellig.
---------------
Ik wil jullie ook allemaal bedanken voor de reactie's op mijn vorige blog. Leuke maar ook indrukwekkende verhalen. En dat allemaal over toiletpapier.
Mij is in ieder geval duidelijk geworden dat wij helemaal niet veel verbruiken. Wij gaan gewoon op dezelfde voet verder.

Waar ik wel nog steeds over twijfel. Of ja twijfelen is misschien niet het juiste woord, maar meer een beetje akelig vind, is dat volgend jaar op de planning staat om 11.200 euro af te lossen, verdeelt over 2 verschillende hypotheken.
Op die van 30.000 mag ik 6.000 euro aflossen. De overige 5.200 gaan naar de andere aflossingsvrije hypotheek. Het bedrag is dan helemaal weg. Scheelt natuurlijk in de rentebetaling, maar het verdwijnt van je saldo.
Ik kijk daar toch een beetje tegenop.

Hebben jullie dat ook?

8 opmerkingen:

  1. Fijn dat het zo'n positief gesprek was, en een mooi advies.
    Wij krijgen het advies vrijdag mee en moeten dan zaterdagochtend op gesprek komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zit de beugelvergoeding bij jullie in het tandartspakket? Bij Agis (tenminste dit jaar) zit ie in de algemene aanvullende verzekering. Ik ga ook weer puzzelen waarmee ik het voordeligst uitkom, want volgend jaar hebben we twee beugelende kinderen. Bij de eerste is ie dit jaar geplaatst dus hebben we daar de grootste kostenpost voor gehad.
    Wat fijn, om zo'n gesprek op school te hebben. Alle reden om trots te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeft Agis dit jaar geen 75 % vergoedingen ? en let op totaal bedrag dan weet je of je uit komt met beugel vergoedingen.

      Verwijderen
    2. Dit jaar is dus komend jaar 2014 :)

      Verwijderen
    3. Volgens mij zit de beugel in de aanvullende ziektekostenverzekering en niet in de tandartsverzekering. Controleer dit bij jullie nog even. Yasr

      Verwijderen
  3. Wat zijn ze bij jullie vroeg met het advies. Hier wordt altijd de Citotoets afgewacht, maar eigenlijk is meestal toch wel al bekend welk niveau een kind heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je dochter het zo goed doet! Kan me voorstellen dat je erg trots op haar bent en zij zelf natuurlijk ook -). Wat betreft de aflossing: als je voldoende buffer hebt, zou ik het inderdaad lekker in de aflossing stoppen. Het voelt als weg maar eigenlijk heb je gelijk minder schuld. Bekijk het maar van de positieve kant (al kan ik me je gevoelens wel een beetje voorstellen hoor!).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat het zo'n positief gesprek was. Wij moeten deze maand voor onze zoon. Ik vind het wel spannend.

    BeantwoordenVerwijderen