Pagina's

vrijdag 8 november 2013

Toiletpapier

Iets wat mij al heel lang irriteerde was, dat ik niet wist hoeveel toiletpapier wij gebruiken. Geen flauw idee. En waar maak ik mij ook druk om. Boeit toch helemaal niet? Nee, klopt, maar toch triggerde mij dit.
Dus heb ik eind 2012 me voorgenomen om bij te houden hoeveel toiletpapier ik kocht. Van iemand heb ik een tip gekregen dat het toiletpapier van de Ac-tion 16 cent per rol kost en dat ben ik dan ook al een jaar aan het kopen. Scheelt al gauw 9 cent en nee, het is geen schuurpapier. Maar bevalt uitstekend.
Zit verpakt met 24 rollen, 200 vellen per rol, 2 lagig en kost 3,99 per pak.

Tot nu toe heb ik gekocht:
11 pakken met nog 1 pak in voorraad. Zoals ik het nu zie zal ik nog één pak kopen dit jaar. Dat betekent dus een gemiddelde van 1 pak per maand. (= 47,88)
Nou, ik ben aangenaam verrast. Ik dacht dat het hier altijd uitvloog, maar niet dus.  

Weer duidelijkheid.
Wat hou ik toch van cijfertjes bijhouden. ;-)

Weet één van jullie ook hoeveel je gebruikt?
Wat zal ik volgend jaar eens bij gaan houden?


23 opmerkingen:

  1. Haha t spijt me maar ik heb geen idee. fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je dat uit hebt gezocht. Je kunt ook eens gaan kijken hoeveel shampoo je nu eigenlijk gebruikt. Bij mij vliegt het er uit. Ik kan niet in de gaten houden hoeveel ze nu daadwerkelijk gebruiken en shampoo is best prijzig. Misschien een idee om dat eens te gaan bespreken met mijn schatjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd het ook niet bij ;) maar sinds onze oudste zindelijk is gaat er behoorlijk wat meer doorheen..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet in de verste verte niet hoeveel toiletpapier wij per jaar gebruiken maar ondervind wel dat, als onze kleinkinderen geweest zijn, er enorm veel papier gebruikt werd. Ik giet dan, preventief tegen verstopping van het toilet, een paar emmers regenwater door....@Shirley, bij niet bederfbare producten zoals bv shampoo, douchegel, wasproduct, afwasproduct..... schrijf ik onderaan de flacon de datum wanneer de flacon voor het eerst gebruikt werd. Ik weet perfect dat ik met een fles shampoo voor mij ongeveer 2 mand doe, mijn man (minder haar) heeft maar om de vier maand een andere fles nodig. Zo weet ik dat voor alle artikelen en kan ik anticiperen op superaanbiedingen. Staat iets in aanbieding dan koop ik een voorraadje zodat ik verder kan tot volgende aanbieding. Ik koop nooit wasproducten en verzorgingsproducten in normale prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, wat je al niet kan tellen. Wij doen met een pak van 8 rollen gemiddeld twee weken, met z'n viertjes. Ik dacht altijd dat wij best veel gebruikten, maar dat valt dus reuze mee.
    Wat je volgend jaar kan gaan tellen? Ehm…… waxinelichtjes, make-up-pads, theezakjes, appels ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. minimaal 2 rollen per dag. Ik zou niet weten wat mijn huisgenoten allemaal uitspoken met toiletpapier volgens mij behangen ze het toilet ermee.......... Ik koop rollen bij a ldi (ned +duitsland) en daar waar het goedkoop is. Ik let wel op wat voor papier het is.
    Sommige rollen ogen goedkoop maar zijn zo op. Heel dik toilet papier bevalt me helemaal niet, het spoelt niet goed weg en mijn huisgenoten nemen net zo veel papier als normaal = dus de rol is zo leeg. Heel dun papier bevalt ook niet, je steekt er zo doorheen. Natuurlijk was je je handen na toiletgebruik met water en zeep maar toch......
    Kosten van een gemiddelde rol: 0,33 cent tot 0,35 cent. 2 per dag x 365 * 0,33 cent is € 240,90 en dat allemaal voor nr.100

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik 1 rol per week gemiddeld voor 1 persoon. Ik koop het altijd in de aanbieding. Heb nu nog drie rollen staan dus ga ze deze week bij c1000 kopen. 6 rollen voor €1,00. Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  8. AAAHHH gebruik van hoeveelheden toiletpapier roept bij mij bijna meteen een jeugdtrauma op...
    Mijn vader (oké ter verdediging van hem hij was toen overspannen, dan mag je heel misschien een beetje raar gedrag vertonen) kreeg het ook ineens op zijn heupen. Er werd veel teveel toiletpapier gebruikt verkondigde hij opeens en vanaf nu mocht je bij een kleine boodschap nog maar 1 velletje gebruiken en na een grote boodschap 2 velletjes. Dat werkte natuurlijk voor geen meter. Hij had ergens de tip gehoord dat als je de rol een beetje (let wel beetje!) minder rond maakt zodat die minder makkelijk rolt dat er dan minder toiletpapier werd gebruikt. Mijn vader stond met een hamer in de keuken de rollen plat te slaan... Wij vonden dat buiten heel raar ook erg irritant maar hij bleef volhouden dat het heel normaal was. Tot het bezoek er een keer iets van zei...zijn broer vroeg wat er in hemelsnaam met de wc-rol was gebeurt en of hij ook een andere kon krijgen. Daarop moest mijn vader wel 'met de billen bloot' want hij had alleen een voorraadje platte! Gelukkig heeft mijn oom hem kunnen overtuigen van het idiote van die hele actie. Niet dat het daarna beter werd trouwens. In eerste instantie moesten we nu eerst toiletpapier bij hem komen halen, dan kregen we een hoeveelheid mee aangepast op de aangevraagde 'handeling'. Mijn moeder heeft dit doorkruist (dat ging haar écht te ver) maar ze kon niet voorkomen dat iedereen voortaan een eigen rol kreeg, om te achterhalen wie er nu eigenlijk zoveel toiletpapier gebruikte. (Leuk detail: bij de enige man in huis, mijn vader dus, ging de rol het hardste. Maar dat kwam doordat de drie vrouwen in huis liever buiten de deur gingen.) Nadat mijn oma na een toiletbezoek de slappe lach kreeg en er bijna in bleef, zo idioot vond ze de aanblik van een rijtje met namen gelabelde wc-rollen, was die fase ook weer voorbij. Toen deed het schuurpapier zijn intrede maar ik denk niet dat iemand het nog vreemd vindt dat wij daar na de vorige fases nog niet eens mee konden zitten.
    Sinds ik het huis uit ben koop ik uitsluitend p.age in de aanbieding of toiletpapier van de a.ldi. En het kan mij echt niet boeien hoeveel daar precies van gebruikt wordt. Misschien een kinderachtige anti-reactie maar het is bijna elk toiletbezoek nog genieten en dat heb ik er ruimschoots voor over!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat is wel een heel erg verhaal.
      Dat ik het bijgehouden heb was niet om een reden om te bezuinigen maar gewoon om te weten hoeveel wij verbruiken.
      Ik ga er helemaal niets mee doen. Puur om duidelijkheid.

      Verwijderen
    2. Haha, ik moest echt lachen om je verhaal. Maar wat ontzettend sneu voor jullie toendertijd dat je vader zo spastisch deed over toiletpapier. Ik snap heel goed dat je er later echt schijt aan hebt hoeveel je verbruikt en welk merk!

      Verwijderen
    3. ik ging heelmaal stuk om je verhaal van af het moment je vader da hamer ter handen nam tot het einde ! je vader is echt een baas :D

      Verwijderen
  9. Wat een verhaal Lily..

    Wij hebben hier in huis ook een groot verbruiker maar diegene heeft Pds dus heel vaak aan de diaree (sorry voor het onsmakelijke) en tja het is bij ons dan ook gewoon standaard dat er iedere maand zo'n 32 rollen (van die dubbele) door heen gaan.
    Ze zitten per 4 verpakt voor 1,69
    Die van de A-ction vind ik ook erg goed, maar die gaan dubbel zo hard er door heen.
    Heb diegene met Pds ook aangeraden om een partner te zoeken die aandelen heeft bij de p-opla ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb het liefst Lotus Confort of Lotus Royal. Maar koop die alleen bij een goede aanbieding. Die van Markant of Plus met katoenvezels is ook erg fijn! Maar erg duur voor 4 rolletjes in een pak. Ik gebruik nu die van c1000, een euroknaller. Huismerk 2 laags. Is prima, maar toch te dun. Ik lees dat bij veel conuminderaars Kruidvat vaak nemen. En dan de aanbieding 3 pakken voor 5 euro. In één pak zitten 8 rollen, 3-laags zacht toiletpapier. Als die aan bieding er is, ga ik die eens proberen. Normale prijs is 1,99 voor 1 pak bij Kruidvat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oei. Toiletpapier valt bij ons onder de boekingspost 'persoonlijke verzorging'. En dat splits ik niet helemaal uit naar product. Vanaf 1 jan tot en met vandaag hebben we voor 3 ps 280 euro uitgegeven aan ps verzorging. Waarbij aangetekend dat daarvan 180 euro voor de kapper voor ons tweeën was. En dat dochter haar eigen kapperskosten betaalt, en vaak ook bij webshops haar eigen verzorgingsartikelen bestelt. Dus daarom komen we relatief laag uit. Waar die overige 100 euro aan uitgegeven zijn? Zeep, shampoo, zonnebrand, tandpasta, tandenborstels, floss/ragers, mondwater, reinigingstissues, maandelijkse feestartikelen voor 2 dames, af en toe een badspons. En toiletpapier dus. Dus erg veel zullen we er niet aan uitgegeven hebben.

    Ik houd wel de uitgaven voor alcohol apart bij, dat is af en toe wel 'a warning sign'. Al kopen we eigenlijk nooit grote hoeveelheden dus daar zal het wel aan liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vergeet nog: scheermesjes, scheerschuim, douchegel, en af en toe iets van bodylotion, handcreme en lippenvet. Make-up mag ik vaak lenen van dochterlief (natuurlijk geen lippenstift o.i.d) want die bestelt zoveel dat ze het in haar eentje niet op kan maken. Ik roep altijd dat ik het zelf wil kopen, maar dan smeekt ze me om het te helpen opmaken.

      Verwijderen
  12. Heerlijk hè, cijfertjes bijhouden ;-). Op het gebied van toiletpapier heb ik dat nog niet gedaan maar je hebt me wel op een idee gebracht wat betreft het WC papier van de Action. Klink erg voordelig! Is het alleen niet zo dat de hoeveelheid papier op één rol per merk kan verschillen zodat prijs vergelijken per rol niet altijd zinvol is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de ac-tion staat het op een pak. 200 vellen per rol.

      Verwijderen
    2. Aha, dat vergelijkt makkelijker. Ik ga ze, als toiletpapier hier weer nodig is (en in een nieuwe maand met nieuw budget) eens halen bij de Action!

      Verwijderen
  13. Ik herinner me uit mijn kindertijd nog heel goed dat bij mijn opa langs moeders zijde en mijn oma langs vaders zijde krantenpapier werd gebruikt als afveegpapier. In het toilet hing een ijzeren haakje waarop de mooi op maat gesneden velletjes krantenpapier waren vastgeprikt. Had je er eentje nodig, dan moest je gewoon een stukje krantenpapier van het haakje trekken. Het beste 'afveegeffect' had je dan als je voor gebruik het krantenpapiertje even verfrommelde : pakte beter op en voelde ook een pak aangenamer aan bij gebruik..... Zowel opa als oma hadden een toilet zonder lopend water en om de boodschap door te spoelen, stond er altijd een gevulde kan regenwater klaar naast het toilet. Als je de kan geleegd had, werd er verwacht dat je bij de pomp buiten de kan terug ging opvullen. Opa's toilet was een plank met een gat erin (waarop een deksel van een oude kookpot lag om af te sluiten) Oma had beneden een 'luxe' toilet (gewoon model) maar dan wel zonder spoeling. Ze had boven in de badkamer wel een toilet met waterspoeling maar dat mocht niet gebruikt worden omwille van het waterverbruik..... Tja, 't was nochtans niet dat ze zich 'die' luxe niet kon permitteren want haar huis had in de jaren 40 al een badkamer met toilet met lopend water, lavabo met warm en koud water en zo'n zalig gietijzeren bad op leeuwenpootjes. Het ganse gezin ging na elkaar in hetzelfde water en dat werd nadien gerecupereerd om de was mee te doen.
    Eigenlijk onvoorstelbaar dat ik 'die' zaken allemaal nog meegemaakt heb. Ik ben nochtans niet 'zo' oud (vijftiger)...liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik even blij dat mijn vader destijds niet op het idee van krantenpapier is gekomen! Het kan dus echt nog erger...

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  14. Wat een goede vraag! Ik heb dus echt geen idee! Maar voltens mij is het best veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een hilarisch geschreven verhaal, Lily!! Ik heb tranen gelachen en dan is echt zeldzaam. Ik kan me voorstellen dat je door je WC papier trauma enigszins allergisch bent voor dit telexperiment. Ik logeerde eens bij een tante die aan mijn moeder vertelde dat ik MEER dan 2 VELLETJES wc papier per keer gebruikte!!!! Gelukkig hebben mijn ouders daar verder niets mee gedaan. Wij waren thuis met 8 personen… Stel je voor zeg, voor iedereen een eigen rolletje, en de WC was al zo klein. Misschien een leuke experiment om bij te houden hoelang je op het toilet zit. En hoevaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke informatie alleen is het jammer dat er niet vermeld is, uit hoeveel dames / mannen het gezin bestaat en er wel of niet regelmatig bezoek is e.d. Dan wordt het interessante informatie voor statistici. Succes met de cijfertjes.

    BeantwoordenVerwijderen