Pagina's

maandag 25 november 2013

Voorlopige aanslag 2014 stopgezet

Ik had mijn begroting 2014 klaar, maar één ding zat mij nog niet lekker. De maandelijkse te ontvangen hypotheekrente aftrek.
In de zomer heb ik contact gehad met de belastingdienst om de hypotheekrente aftrek stop te zetten. Om dit te doen moest ik volgens de telefoniste allerlei omslachtige gegevens invoeren. Ik vond dit erg onduidelijk en moeilijk en zou wachten tot het nieuwe jaar.
Met het maken van de begroting (het doen van extra aflossingen) heb ik hier niet meer bij stilgestaan totdat de voorlopige aanslag vrijdag in de bus viel.
Direct de koe bij de horens gevat en gebeld.
Dit keer kon het heel eenvoudig met een telefoontje stopgezet worden omdat het een heel jaar betreft. Met ingang van 1-1-2014 ontvangen wij geen maandelijkse teruggave meer. Dit betekent dat ik de extra aflossingen in 2014 lager ga zetten om de begroting te handhaven.
Wel de 6000 in februari zodat wij aan het maximum zitten van die aflossingsvrije hypotheek (het saldo staat dan nog op 18.000 jippie) en dan maandelijks 230 euro op de andere i.p.v. 500 per maand. Alles boven de 230 zal ik apart bekijken en als het kan overboeken.

In 2015 ontvangen wij dan een aanslag over 2014 en zullen dan eens per jaar dat geld direct aflossen. 2014 wordt dus een soort tussenjaar voor ons.
De reden waarom ik hiervoor kies is omdat wij in de vermogensrendements-heffing gaan vallen en wij extra aflossingen hebben gedaan en het geheel daarom niet helemaal doorzichtig is voor mij wat wij nog ontvangen aan hypotheekrente aftrek.

Liever dat ik minder ontvang dan dat ik terug moet betalen.

Het hele vermogensrendementsheffings verhaal is door wijzigingen in het belastingssysteem. Het spaargeld van de kids moet je meetellen sinds 1 jaar en sinds 2 jaar moeten de spaardepots die gekoppeld zijn aan een levensverzekering ook meegeteld worden.
Dus zonder maar een cent op de lopende spaarrekening te hebben, vallen wij al in de heffing. Ook wil ik een minimale buffer van 10.000 euro aanhouden en die valt er natuurlijk ook in.
Verder besteden wij óf ons overige spaargeld aan iets in huis of aan extra aflossingen of aan het vergroten van de buffer. Komend jaar komt er een nieuwe vloer in de woonkamer.

Ontvangen jullie de aftrek per maand of per jaar?





8 opmerkingen:

  1. Per jaar. Het was voor ons geen probleem om de hypotheek bruto te betalen. En het is best fijn om eens per jaar een leuk bedrag te ontvangen. Ik weet het dat is jezelf voor de gek houden. Maar toen wij dit huis kochten en nog jong waren hadden we toch wel genoeg zelfkennis om te bedenken dat het maandelijks te ontvangen bedrag op de grote hoop zou verdwijnen. Eens per jaar een groot bedrag ontvangen maakte meer indruk. Dat geld gebruikten we meestal voor verbouwing / onderhoud van de woning. De laatste jaren gebruiken we dat bedrag om de hypotheek af te lossen.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het ook net stop gezet, nu ik geen inkomen meer heb, krijg je helaas ook geen aftrek meer. En terug betalen is inderdaad helemaal niet leuk. Maar het goede nieuws is dat ik in januari zeer waarschijnlijk mijn hypotheek kan laten doorhalen, en dan is aftrek helemaal niet meer nodig:) Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanaf aankomend jaar wij ook jaarlijks. Dit omdat we nu weer extra hebben afgelost en de bedragen niet meer kloppen. Zo weten we zeker dat we niet terug hoeven te betalen en dat voelt prettig. We kunnen de hypotheek prima bruto ophoesten dus dit voelde nu beter. Ik zette toch altijd al alle extra's apart, zodra ze binnen kwamen. Hiervoor voelde dat nog prettig veilig, nu weet ik dat ik het ook heel goed echt alleen kan. Mooi mee genomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je extra aflost is het inderdaad handig om er rekening mee te houden dat de teruggave ook minder wordt. Wij kunnen hier niet zonder de teruggave (ruim 450 euro per maand!) maar op het moment dat we gaan aflossen moeten we daar wel rekening mee gaan houden. Nu is het wel zo dat we altijd nog zo'n 200-300 euro terug krijgen door wat extra aftrekposten dus dat compenseert weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dit altijd erg ingewikkelde materie. Maar ik kan me goed voorstellen dat je liever minder krijgt, dan dat je later terug moet geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb er ook al over gedacht om het stop te zetten als we iets meer geld op de spaarrekening hebben. Het is hier maar 150 euro dus echt missen doe ik het niet. Is wel lekker het jaar erna.

    BeantwoordenVerwijderen