maandag 9 december 2013

Laatste extra aflossing gedaan

Update: zie beneden.

Vandaag heb ik de laatste extra aflossing van dit jaar gedaan. Ik wil niet wachten tot het salaris komt omdat ik niet weet of het dan nog verwerkt wordt in 2013.
Het zekere voor het onzekere genomen en 1.000 euro overgeboekt van de spaarrekening.
In totaal hebben wij dus nu 6.000 euro afgeboekt en scheelt het 26,50 euro aan rente per maand.
In februari zal er zoals het er nu uitziet weer 6.000 euro afgelost worden. Weer 26,50 dus dan al 53 euro per maand. Op die aflossingsvrije hypotheek zitten wij dan aan onze max van 20%. Toch wil ik eens navragen hoeveel de boeterente is als je daarboven aflost.
Ik wil liever die kleine kwijt die een hogere rente betreft (5,3%) dan de andere aflossingsvrije hypotheek waar we een procent lager zitten.
Momenteel zitten wij op 24.000 euro nog af te lossen en in februari dus op 18.000. Dan schiet het al lekker op.

Daarna wil ik als het lukt 2.500 komend jaar extra aflossen op die 2e als het niet kan om verder af te lossen op die van 18.000.
Door die 2.500 komen wij onder de 160.000 te zitten: 159.900. Ziet er mooier uit. Maar eerst eens bezien of dat allemaal kan.
Er staan alweer wat financiële zaken op de planning voor 2014 die ook veel geld kosten, dus ik weet niet hoeveel er over blijft om boven die 6.000 euro uit te komen.

Ik ben er in ieder geval trots op dat het gelukt is om 6.000 dit jaar extra af te lossen.

Als er iemand is die weet hoeveel de boete is, dan graag een berichtje.


Update:
Ik heb de bank toch maar even gebeld en nagevraagd. Als ik 24000 ineens zou aflossen moet ik 2300 euro boete betalen.
Als ik nu 5000 extra aflos moet ik 488 euro boete betalen.
Ik mag 20% aflossen op dat deel van de hypotheek. Dus van die van 30.000 mag ik 6000 aflossen.
Elk hypotheekdeel telt apart.
De boete wordt berekend door het aantal jaren dat je de rente nog vast hebt staan (4), vergeleken met de 4 jaarsrente. Daar wordt een formule op toegepast.
Voor ons is het dus verstandiger om af te lossen op de andere aflossingsvrije hypotheek.

8 opmerkingen:

  1. Goed zeg! Ik ben ook aan het rekenen en hier kun je volgens mij (indivcatief) uitreken wat je aan boeterente kwijt zou zijn: http://www.actuelerentestanden.nl/pages/rente/boeterente/boeterente.asp

    Ik gok dat het het totaal is van de rentes die de bank misloopt doordat je eerder aflost, (dan zou je de rentes die je niet betaalt dus in 1 keer moeten betalen:()

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar aanleiding van het aflossen van mijn eigen hypotheek belde ik ook eens met de hypotheekverstrekker. Die vertelde mij dat het maximaal af te lossen bedrag het percentage is over de hele hypotheek en niet alleen van dat aflossingsvrije deel.
    Het is misschien de moeite waard daar nog een keer over te bellen. 20% over 160.000 is toch een stuk meer.

    groet,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole,
      Dat heb ik nagevraagd en het klopt niet. Bij ons is de 20% over het hypotheekdeel. Dat is al nagevraagd, dus helaas mogen wij niet meer op dat deel zonder boete te moeten betalen.

      Verwijderen
    2. Ach, jammer.

      groet,
      Nicole

      Verwijderen
  3. De boete is niet door een particulier te berekenen, alleen door je hypotheekverstrekker. Over het algemeen is het zo dat de boete gelijk is aan het bedrag dat de hypotheekverstrekker misloopt, en zal het dus weinig zin hebben om meer af te lossen.

    Dan zou ik gewoon op die andere hypotheek aflossen als ik jou was

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht ook dat de boete enorm zou zijn, bleek het in ons geval bij een bedrag van bijv. 4000 euro, slechts om ca. 40 euro boete te gaan, dat is snel terugverdiend in wat je elke maand minder aan rente hoeft te betalen! Ik zou er dus lekker een belletje aan wagen naar je hypotheekverstrekker...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed gedaan zeg. 6.000 extra aflossing is knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat je weer extra hebt afgelost. Heerlijk gevoel hè?
    Bij mij is het ook 10% van de HOOFDSOM, dus niet per deel.
    Ik vind het raar dat het bij jou anders is. Lees je hypotheekakte toch nog eens na. Zoals hierboven al aangegeven zou ik dan ook op het andere deel gaan aflossen óf een hypotheekaflosspaarrekening openen zodat je telkens aan het begin van het jaar kunt aflossen om zo het meest rendement eruit te halen.

    BeantwoordenVerwijderen