Pagina's

woensdag 18 december 2013

Verjaardag vieren, kinderfeestje, kerst en jaarafsluiting

Drukke dagen komende dagen, maar ik probeer al alles in vooruit klaar te hebben.
Ik begin vanavond om het kersthapje dat mijn dochter morgen meeneemt naar school te snijden.
Ze neemt kaas/worst/knakworstje/ananas/ui/augurk prikkers mee. En daar combinaties van. Ook snijden wij oranje paprika's met dipsaus. Heerlijk.
Morgenvroeg nog het sausje en dan kan dat mee.
Klaar.

Het kinderfeestje wordt zaterdag gevierd. Mijn zus en haar dochter hebben een taartenbedrijfje en ze komen een workshop cupcakes versieren geven. Dus ik hoef alleen maar te zorgen voor drank, een cake om te eten en frietjes voor erna.
Mijn zus brengt haar als verrassing een taart mee. Zal ze verbaasd opkijken denk ik.

Zondag wordt haar verjaardag gevierd voor enkele familieleden en vrienden. Mijn zus woont ruim 50 km verderop dus die is dan niet weer van de partij.
Ik hou het simpel. Bestel de vlaai en koop de salades kant en klaar. Niet zo lekker, maar anders kost me dat teveel tijd en die heb ik zaterdag niet met 9 meiden om mij heen.

Met kerst komt diezelfde zus met haar gezin hier eten. Zij doet het voorgerecht en toetje en ik de soep en hoofdgerecht. Heerlijk simpel eten.
Een voorgerecht wat iedereen lust zegt ze, rest is verrassing.
De soep trek ik van vlees, groente erbij en klaar.
Ik zet een kalkoen in de oven en een ham, bloemkool, boontjes en aardappelbolletjes.
Als toetje eten wij door mijn zus gemaakte rijstepap met kaneel en chocolademousse.
En dan hebben wij heerlijk gegeten, of niet?

Tweede kerstdag gaan wij lekker chinezen dus daar heb ik al helemaal geen werk aan. Ik denk dat de rest van de dag joggingbroeken dag wordt. Een flinke wandeling met de hond hoort er wel bij en natuurlijk naar de kerk.

En dan de jaarafsluiting. Over twee dagen is voor mij het financiële jaar voorbij.
Dit jaar begon eigenlijk al met een negatief getal omdat ik vergeten was de cadeautjes voor het gezin van mijn zus met kerst te tellen. -135,55. Dat heeft mij het hele jaar achtervolgd. Dit jaar doen wij niets. Ik wil wel voor mijn kinderen een kleinigheidje onder de boom leggen.
Ook heb ik elke maand een tekort gehad van gemiddeld 12,50 euro voor de boodschappen. De koopzegels en de hond erbij inbegrepen. Totaal -148.
De benzine is redelijk goed gegaan. Eén keer teveel getankt. -83,44.
Van het zakgeld van de kids was een plus van 101,50. Vergeten te geven, vakantie en dan kregen ze geld uit een andere pot.
Wij hebben teveel geld uitgegeven aan uit eten/theater/terrasjes/stappen. -419,40.
De kapper was 107,50 meer.
De kosten aan het huis -363,66.
De diversenpot -206,88.
En plus gelukkig 450 euro zakgeld van manlief en mij. Wij hebben dat niet gebruikt.
Resumé:
Een tekort van 912,60. 76 euro per maand meer uitgegeven dus minder gespaard dan verwacht.

Toch ga ik niet alles voor 2014 verhogen.
Boodschappengeld 375, koopzegels 20. Het eten voor de hond bestellen wij via internet dus telt niet meer mee in de contante aankopen.
Benzine blijft ook op 130 euro per maand. Ik probeer die één keer extra te voorkomen.
Voor cadeau's tel ik gemiddeld 20 euro per maand. Nu komend jaar onze dochter ook naar middelbaar gaat vervallen haar kinderfeestjes en moet ik met 20 euro per maand best uitkomen.
De kapper wordt 60 per maand om het tekort op te vangen. Ik weet dat het veel is, maar toch blijven wij dit doen.
Het stapgeld verlagen wij naar 125 per maand ook al was er afgelopen jaar een tekort. Wij hebben gezien dat de laatste maanden eigenlijk niets meer was. De theaterkaartjes zijn al betaald en veel uitgaan doen wij niet meer.
In die 125 zit ook geld voor de uitjes van de kids dat natuurlijk meer wordt. Ze gaan al eens vaker naar de bios en een gedeelte betalen ze zelf en een gedeelte wij.

Ook heb ik een rekening op de bank waarop geld gereserveerd staat voor 2014 voor:
Het kamp van de kids
De seizoenskaarten en verjaardagcadeau's kids
Beurt van de auto
Theaterabonnement
Kleding manlief en mij
Huizenpot (onkosten van het huis, kaarsjes, lamp ed)
Diversenpot (onderhoud fietsen, batterijen ed)
Schooluitgaven (ouderbijdrage, schoolgeld en dit jaar meer omdat dochter naar middelbaar gaat en ook een goede tas moet hebben en alle eerste aanschaf)
Zak en kleedgeld van de kids
De hond
De kosten van de bank
Tandarts
Eigen risico

Extra aflossingen
Vakantie
Nieuwe vloer
En als er nog iets over is, sparen gaat naar een andere rekening.

Ik ben klaar. Wil alleen op de bank de spaarrekening verdelen in potjes. Maar dat komt een van de komende dagen nog wel. Ik houd het ook bij op papier.

Ik zie dat het een lange blog is geworden. haha 3 in één.

Fijne dag allemaal.




2 opmerkingen:

  1. Supergoede mooie schooltassen liggen vaak bij rommelmarkten,kringlopen ed. Mijn ervaring is dat men een nieuwe tas vaak niet stoer vind, Een door je dochter zelf opgepimpte oude stevige tas des te meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed voorbereid allemaal! Je hebt de dingen goed onder controle als ik dat zo lees.

    Succes met het kinderfeestje zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen