Pagina's

maandag 27 januari 2014

3.230 euro afgelost

Zojuist heb ik een extra aflossing gedaan naar onze hypotheek van 3.230 euro. Per maand scheelt dit 14,27 euro.
De maandelijkse 500 euro is even niet meer haalbaar omdat wij de maandelijkse hypotheekrente aftrek hebben stopgezet. Volgend jaar kunnen wij dan dat bedrag dat wij nog terugkrijgen in een keer storten.

3.000 is het dus geworden en hebben wij evengoed geld apart staan voor de vloer. (Spaarcentje: het is de portovloer geworden.
Maandelijks probeer ik 230 euro apart te leggen i.p.v. de 500. 
In totaal is dat dus is 2.530. Dan blijft er nog 470 euro over en is de 6.000 weer gevuld.
Dit jaar gaan wij starten met de andere hypotheek van 162.400 aflossen.
Het zal in kleine beetjes gaan, maar alles helpt. Zo rond de tijd van het vakantiegeld kunnen wij eens kijken hoe wij het aan gaan pakken, maar voorlopig nog even niet. Er moeten ook nog plinten gekocht worden. Ook hiervoor wachten wij even op een aanbieding. Die zal vast komen. Wij hebben de tijd.

De reststand van de hypotheek waarop wij aflossen is 20.770 euro. Nog 4 maandjes en dan zitten wij onder de 20.000.
Het voelt goed.

Hebben jullie ook een planning in de aflossing?




 

18 opmerkingen:

  1. Wat goed zeg!
    Wij kunnen helaas niet aflossen momenteel, eerst maar eens werk zoeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, wij lossen af, eerst in kleinere beetjes maar dit jaar ( het 5e jaar dat we extra aflossen) gaan we w.s de 10% van de grootste hypotheek halen ( we hebben 3 hypotheken) maar lossen eerst op de grootste af, daar moeten wij de hoogste rente op betalen. daarna lukt dit w.s elk jaar.
    in 2017 is de middelste hypotheek automatisch afgelost, en dan houden we elke maand 1000 meer over dan nu ( 500 i.v.m de extra aflossingen en 500 omdat de middelste hypotheek is afgelost)
    kortom dan gaat het balletje hard rollen:-)
    in 2020 hopen we ervan af te zijn ,alles afgelost eneen EIGEN huis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super. Dat klinkt inderdaad goed. Ons uiterlijke streven ligt 10 jaar verder.

      Verwijderen
  3. Goed bezig!!! Ik wil dit jaar €20.000 aflossen op de hypotheek. Ik heb deels annuïteiten, dus daarmee haal ik een deel binnen, de rest zal via spaargeld moeten. Op dit moment heb ik dat nog niet zoveel, maar het jaar is jong en vanwege mijn nieuwe hypotheekconstructie is het op dit moment even wat handiger om aan het einde van het jaar af te lossen, in plaats van steeds tussendoor. Dat scheelt dan op maandbasis ongeveer €70, dus dat is mooi meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zooo joep de poep, dat is lekker! Zelf heb ik geen hypotheekaflosplannen, maar ik spaar wel (soms...).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed zeg! lle kleine beetjes helpen, sneeuwbaleffect!
    Hier kunnen we als alles goed gaat volgend jaar het laatste 20% stuk van de hypotheek af kunnen lossen (bijna 18.000). Ik denk dat dat wel gaat lukken en als ik werk vindt helemaal:) Zou mooi zijn, dan zijn we 41 en van de hypotheek af!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wow, waren wij maar zo goed bezig geweest toen we die leeftijd hadden

      Verwijderen
    2. Dat is dan werkelijk super van jullie.

      Verwijderen
  6. ontzettend knap! ik vind het wel veel hoor wat jullie kunnen aflossen en sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het eerlijk gezegd ook. Wij hebben best veel geld over in de maand en ik let ook heel goed op met mijn uitgaven. Daarnaast is ons bruto maandbedrag voor de hypotheek goed te betalen. Wij kunnen heel goed rondkomen.

      Verwijderen
  7. Ja, lossen elke maand af. Zien het als een vaste last. Gaat gewoon met een automatische overschrijving. K.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo deden wij het vorig jaar ook 500 per maand. Nu helaas even 230 per maand.

      Verwijderen
  8. Ik wil dit jaar nog een aflossing doen van 1800 en dan zitten we in totaal op de toegestane boetevrije 10%. Door sparen!! Zodat we de volgende Januari weer een fikse storting kunnen doen... hopen we! Ik hoop over 3 jaar, als de rentevaste periode afloopt, onder de 50.000 te zitten. Op dat bedrag durven we wel voor de laagste rente te gaan. Ook wij hebben dit jaar de teruggave stop gezet. Ons maandbedrag van nog geen 250 Euro kunnen we prima zelf ophoesten. Het bedrag dat we nog terug krijgen, gaat natuurlijk weer meteen naar een aflossing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons was de max boetevrije aflossing vorig jaar van 10% naar 20% gegaan (O. bvion), even nakijken of dat bij jullie misschien ook zo is?

      Verwijderen
  9. Knap zeg en wat een heerlijk gevoel is dat als er weer wat is afgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij lossen af in de vorm van een spaarhypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk he, weer wat eraf. Hier strakke planning. Mijn salaris gaat elke maand op rekening en per kwartaal word er 4275 afgelost. Dit nu al drie jaar. Over zeven jaar (dit jaar meegerekend) moet het vrij zijn dan mag manlief met pensioen op zijn 67 ste.
    Met mijn salaris lukt dat aflossen niet helemaal, maar met vakantiegeld en overwerk van manlief komt het goed. Volgende maand komen we onder de 400euro per maand. Joepieee

    BeantwoordenVerwijderen