Pagina's

vrijdag 3 januari 2014

Financieel alweer vanalles geregeld

Financieel heb ik alweer van allerlei zaken geregeld.
De zilvervlootrekeningen van de kinderen heb ik weer gevuld met 600 euro.
De maandelijkse overboekingen naar hun gewone spaarrekening gedaan. En hen zak- en kleedgeld gestort.
Vanaf 1 januari stort ik dat maandelijks op de 1e. Zoonlief krijgt 25 euro zakgeld en 50 euro kleedgeld. Hier blijft hij ook op staan, tenminste het zakgeld. Hij krijgt nu in de 2 van de 3 maanden dat er maar 4 zondagen zijn 5 euro per maand extra. Naast zijn geld dat hij verdient bij de boer heeft hij meer dan genoeg.
Dochterlief ontvangt 20 euro, ook vanaf 1 januari en 40 euro kleedgeld. Vanaf 1 juli krijgt ook zij 50 euro. Ze gaat dan naar middelbaar onderwijs en mag het dan zelf gaan doen. Het komende halfjaar ga ik haar hierin begeleiden.

Ook heb ik net voor de jaarwisseling de zomervakantie betaald. Dit scheelt toch weer vermogensrendementsheffing over dat bedrag.
Wat ik wel vergeten ben is de bril van manlief te betalen. Helaas niets meer aan te doen.
Wel is de nieuwe bril van mijn dochter nog betaald.

Ik ben erg benieuwd naar het totaalbedrag van de spaarrekeningen en depots waar wij op uitkomen. Het saldo van de depots kan ik alleen maar ongeveer gokken omdat dit jaarlijks bekend wordt gemaakt. Er zit een soort winstuitkering op.
Ik gok dat ons spaargeld uitkomt op een 60.000 euro. Dit waren er een 3 maanden geleden 85.000. Wij hebben echter een overkapping en tuinhuis laten maken, ben naar Kreta geweest, met ons gezin op vakantie, 6.000 euro extra afgelost en hebben ons allen verwend met kleding. Ook moest zoonlief een andere fiets. En is de vakantie van 2014 betaald.
Ruim 40.000 euro staat vast en komt pas over 17 jaar vrij. Jaarlijks wordt dit verhoogd met 4.000 euro ongeveer. Elke maand doen wij hierin een storting.
Toen wij hiermee begonnen was dit nog belastingvrij en erg aantrekkelijk. Nu echter wordt dit meegeteld in het vermogen.
In beginsel was het de bedoeling om hiermee de hypotheek af te lossen, maar omdat wij hiermee al gestart zijn zal het een mooie start zijn voor onze kinderen en hebben wij zelf een flinke spaarpot achter de hand.

Ook dit jaar ga ik weer verder met extra aflossen. De 6.000 zullen zoals het er nu uitziet weer volgende maand gestort worden. Daarna alleen als het nog uitkomt. Ik tracht 10.000 te halen, maar de buffer van 10.000 moet weer gevuld worden.
Bijna alle potjes zijn wel al gevuld voor 2014. En er komt een nieuwe vloer in de woonkamer en zoonlief moet een nieuwe slaapkamer.
Dan zal het spaargeld van 2014 wel verbruikt zijn.

Natuurlijk ga je vooruitdenken, tenminste ik wel. Stel dat ik 10.000 euro per jaar zou halen, dan zijn we helemaal klaar als ik 65 jaar ben.
Maar reeël zal dat niet zijn. De kinderen hun studie moet ook betaald worden en hoeveel dat zal bedragen per jaar is nog onbekend.
Wie weet, tegen die tijd zal de studie een stuk duurder zijn dan nu.
En stel dat er 50.000 euro open blijft staan, dan wordt dat afgelost met ons spaardepot.
Terugkijkend ben ik blij dat wij toen deze stappen genomen hebben.
Mits er geen tegenvallers komen en manlief zijn baan behoudt hoop ik dat wij zo verder mogen leven.

Hebben jullie ook een spaar- of aflosplan voor jullie huis?




5 opmerkingen:

  1. Het klinkt goed allemaal, echt top. Ik wist niet dat de zilvervloot nog bestond. Heb het zelf vroeger gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoeveel hyoptheek hebben jullie dan nog over? Alleen die 24.000 aflossingsvrij? Of nog meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik stort elk jaar maximaal bij in de spaarpolis van de hypotheek omdat dit het meeste rendement oplevert. Als dit gedaan is ga ik verder met het aflossen van de aflosvrije gedeelten. De spaarhypotheek laat ik eerst gewoon 30 jaar lopen, mocht het zo zijn dat ik buiten de bandbreedte die er op zit van de 1:10 stortingen kom dan verkort ik de looptijd met de bedragen die ik erin stort.Rentes van mijn aflosvrije gedeelten zijn zo laag door personeelscondities en gunstige tijd van vastzetten dat het voor mij pas echt interessant wordt om af te lossen als we over de vermogensvrijstelling komen. Dat zal waarschijnlijk volgend jaar of het jaar erop het geval zijn als we kunnen blijven sparen als de afgelopen jaren. Bel voordat je aflost voor de gein eens naar je geldverstrekker en laat hen van beide scenario's eens doorrekenen wat voor jullie het meeste oplevert. Ik denk dat je dan ook liever eerst bijstort in je spaarpolis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal ik eens doen komende maand als ik 5000 euro ga storten. Dank je wel.

      Verwijderen
  4. Ik heb een spaarrekening, en we sparen automatisch voor de aflossing.

    BeantwoordenVerwijderen