Pagina's

dinsdag 4 februari 2014

De kleingeldpot, koopzegels en Cito

In de keuken heb ik een pottenserie staan die ik ooit in Orvelte heb gekocht. Zo'n heerlijke ouderwetse met koffie, suiker, thee, sago, vermicelli, zout en weet ik wat allemaal staat erop.
In één van die potten, de theepot, stop ik altijd het kleingeld dat ik over heb. Uit die pot verdwijnt ook wel eens wat. bv. een collecte aan de deur, of zoonlief die iets nodig heeft. Ook wordt er veel uit gewisseld.
Eens per jaar breng ik dit weg en afgelopen week was het weer zover.
Het enorme bedrag van 52,16 zat erin. Ik vond dit echt veel geld, zomaar bij elkaar geschraapt met kleine beetjes.
Het staat nu mooi op de spaarrekening. Tegen de tijd dat het zomervakantie wordt zal ik eens kijken of het zin heeft om de pot weer weg te brengen.

Voor de zomervakantie bewaar ik ook altijd de koopzegels van ah. Drie boekjes heb ik inmiddels vol en er zullen er verwacht ik nog drie bijkomen.
312 euro zijn dat. Kunnen we mooie dingen mee doen of de benzine betalen. We zien wel, maar ik vind dit wel altijd fijn. Eén jaar heb ik steeds de boekjes laten uitbetalen en op de spaarrekening gezet. Doe ik niet meer. Ik miste toch echt het cadeaumoment. Wij gingen altijd samen met de kids de boekjes inwisselen. Zij krijgen daar ook het vakantiegeld van. Het begin van de vakantie. Zoonlief reserveert dat bedrag altijd voor het kopen van een voetbal in Italië. Steevast wordt die gehaald.
Onze dochter haalt altijd glazen diertjes en vergroot haar verzameling.
Ook mijn man en ik krijgen er wat van. Ik heb mij vorig jaar een mooie tas gekocht.
Nee, dat gevoel wil ik niet meer kwijt.

Volgende week maandag begint onze dochter aan haar eindcito, samen met heel veel andere 8ste groepers in Nederland.
Op school hebben ze geoefend op de vraagstellingen. Marina van der Wal besteedde er vandaag aandacht aan op haar facebook pagina. Het creëren van stress voor je kind, of juist helemaal niet.
Nou, ik heb mij vast voorgenomen om bij die laatste groep ouders te horen.
Wel moet ze komend weekend lekker tijdig naar bed, maar verder helemaal niets. Haar succes wensen, lekker drinken en een koek mee, een dikke kus en dat was het. Even na school vragen hoe het was, maar dan ook overgaan tot de orde van de dag. Ze moeten 3 dagen lang de toetsen maken.
Wij zorgen voor rust, en dan komt het allemaal goed. De uitslag van Cito komt toch pas binnen na de inschrijving van het vervolg onderwijs. Het staat voor haar toch al vast waar ze naartoe gaat en op die school is de brugklas Havo/Vwo en zit er geen splitsing in. In dat eerste jaar wordt op de nieuwe school bekeken waar de kinderen thuishoren, dus voor nu betekent ook dat rust.

Hoe staan jullie hierin? Stress gevoelig, of juist zorgen voor rust.

3 opmerkingen:

  1. LOL! Junior vindt het gewoon leuk om te laten zien wat ie kan :) Het is voor hem nog een spelletje en zo willen we het graag houden. We gaan er luchtig mee om. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig en heb stiekem al gekeken naar de plusklas in groep 8. Ga eens een balletje opgooien. Het is goed dat dit onafhankelijk toetsmoment er is. Ik heb wel al een heel erg goed gevoel bij de uitslag (hoewel er nog niks aan vast hangt in groep 6, hoor!). Binnenkort rapportgesprek. Ik verwacht alleen maar pluimen, want eindelijk zit ie sociaal ook lekker in zijn velletje dankzij de vriendjes (buiten school). Dat is wel eens anders geweest ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is zoooooooo leuk idd, ben ook gek op kleine potjes met kleingeld, spaarpotten en spaarkaarten :)
    Vorige vakantie alle tol en benzine naar italie ervan betaald, hoe leuk is dat!!!!

    Heeeeel veel succes voor dochterlief, je hebt gelijk, gewoon een rustpunt zijn is nu even het belangrijkste :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo een spaarpotje voor kleingeld gaat altijd lekker hard. Ik heb elk half jaar ook zo een 60 euro!

    BeantwoordenVerwijderen