donderdag 13 februari 2014

Het zit erop

De citotoetsen zijn voorbij. 



Vanmiddag hebben de kids spelletjes mee naar school mogen nemen. Heerlijk een hele middag niets doen na drie inspannende dagen. Het kaarsje is weer uit.
Dochterlief vond het gemakkelijk, maar dat is vind ik vertekend. Natuurlijk vul je in wat je denkt dat goed is. Wij zullen afwachten.
Wat ik wel overal hoor is dat wereldoriëntatie moeilijk was, maar die telt niet mee.

Nu komen de leuke weken eraan. Ze hebben een project bij een chemische fabriek in ons dorp. Dit is een erg leuk project waarbij er allerlei testen gedaan mogen worden. 6 weken lang gaan ze een middag hier naartoe. Ook gaan ze naar een milieustraat, een voetbalstadion en hebben ze boomplantdag.
Een hele maand maart die vol staat met uitjes.

Ach, ook dat hoort bij groep 8. Hebben wij allemaal gehad en het blijft je altijd bij die leuke dingen.
 
=================

De boodschappen heb ik al in huis voor de hele week. Gisteravond ben ik geweest. De maand februari gaat erg goed vind ik. 232,81 uitgegeven en nog één keer boodschappen doen deze maand voordat er nieuw salaris komt.
In het weekeinde zal er nog wel een keer een zak broodjes gehaald worden en nog sudderlappen. Heb ik zin in, lekker met bloemkool. Die heb ik al in huis.
Nog 142,19 heb ik over. Dat klinkt goed. Is mijn achterstand van januari al direct weggewerkt. 
Deze maand heb ik veel basisboodschappen gehaald en weinig extra's. Wel wijn dus als ik dat er nog afhaal ben ik helemaal tevreden.
Ja, het gaat goed.

=================

Volgende week zal ik ook de eindstanden door moeten geven van gas, electra en water.
Ondanks de koude in het voorjaar van 2013 waarbij wij veel de verwarming aan hebben gehad, zelfs tot in april, maar dankzij de warme winter, zitten wij met gas ongeveer op ons verwachte jaarverbruik. 1150 m3.

Stroomverbruik: +/- 3800 kwh. Dit is 590 kwh weer minder dan vorig jaar. Het enige dat ik kan bedenken is het niet meer (nou ja bijna niet meer) gebruiken van de vaatwasmachine. 
Ook de droger staat meer werkeloos in de bijkeuken dan ooit tevoren.
Waar ik over aan het denken ben is de 2e koelkast uitzetten. Eigenlijk onzin om de drank voor te koelen. Die ene fles frisdrank die wij drinken of het flesje bier of wijn, kan best in de gewone koelkast. Hebben wij een feestje dan kan deze altijd nog aan.
Moet wel een oplossing bedenken voor mijn spuiten. Die liggen nl. ook in die koelkast. Ik kan ze wel uit de verpakking halen, scheelt natuurlijk veel ruimte.
Zal het eens met manlief hierover hebben.

Water zitten wij op een jaarverbruik van 110 kub. Vind ik goed zo.
Per week tel ik 2,2 kub en het vullen van het zwembad 10 kub. Trek daar weer de vakantie vanaf en wij zitten dus goed.

Hoe gaat het bij jullie met boodschappengeld en jaarverbruik van de stroom en het gas en water? Of hebben jullie nog geen jaarafrekening?  

4 opmerkingen:

  1. Hier ook blij dat de cito erop zit. Onze zoon vond alleen taal de eerste dag lastig maar dat is begrijpelijk met zijn dyslexie. De rest was makkelijk volgens hem. Gelukkig maar dat de uitslag niet meer meetelt en dat ze uitgaan van het leerling volg systeem, je zult toch maar eens een slechte dag hebben en daarom niet naar je school van keuze kunnen. Hier hebben ze alle drie de dagen na de toetsen iets leuks gedaan, spelletjes of naar de gymzaal lekker uitrazen. Morgen gaan ze de hele dag chillen de cake staat klaar om mee te nemen. Ze hebben bij ons een continurooster op school dus na de toetsen hadden ze nog maar twee uur lestijd.
    Nu komt inderdaad de leuke tijd aan. Het is een gek idee, nu toch een beetje spanning om de cito volgend jaar om deze tijd begint de spanning voor de oudste die dan waarschijnlijk aan het eindexamen gaat beginnen. Zo heeft elke leeftijd zijn charmes.
    De jaarafrekening krijgen wij in mei pas maar aangezien ik elke week de standen bij houd verwacht ik geen gekke dingen.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons wordt de jaarafrekening maar gemaakt in juli dus nog een half jaar te gaan. Ik hou al jaren wekelijks het verbruik van water, gas en elektriciteit bij dus kan ik ons verbruik goed vergelijken met dat van vorige jaren. We zijn in elk geval goed bezig ; gas zal, als de winter uitblijft, in elk geval minder zijn aangezien we minder hebben moeten verwarmen. Vorig jaar hebben we ook het hellende dak en het platte dak laten isoleren dus daardoor hebben we automatisch ook minder warmteverlies met als gevolg minder verwarmen minder gas verstoken. Waterverbruik zal gestegen zijn omdat ik, voor het isoleren en het vernieuwen van ons platte dak, altijd regenwater door het toilet goot. De nieuwe epdm dakbedekking (Resistrix SK) zou kwalitatief veel beter zijn of roofing en ene veel langere levensduur hebben maar het nadeel ervan is dat er op het epdm algengroei is waardoor het regenwater gelig kleurt. Het is absoluut niet aangenaam om het toilet te spoelen met gelig water want het is net alsof je het toilet doorgespoeld hebt met urine : ziet er niet proper uit en de gele kleur heeft neiging om zich vast te zetten als er een beetje kalk in de toiletpot zit. Sinds de nieuwe dakbedekking spoelen we het toilet dus niet meer door met milieuvriendelijk en gratis regenwater..... Daar alleen om mis ik mijn oude roofing dakbedekking.....
    Het verbruik van elektriciteit zit ook goed en ik denk dat we bij de volgende jaarafrekening minder elektriciteit op nachttarief zullen verbruikt hebben omdat we enkele maanden geleden onze 30-jarige elektrische boiler lieten vervangen door een warmtepompboiler die een pak minder verbruikt of de elektrische. Ondanks de daling van het verbruik van elektriciteit op nachttarief blijft het dubbeltarief voor ons nog interessant aangezien ik, zelfs met het gedaalde nachttariefverbruik, nog steeds meer dan de helft op nachttarief verbruik.
    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze dochter heeft ook cito gedaan, wereld orientatie idd moeilijk.
    Boodschappen zit ik al twee maanden rond de 200 euro, met vier kinderen, vind ik zelf netjes, zonder dat we ongezonder eten, wel minder vlees en minder kant en klaar.
    Wij hebben ook een gasverbruik van rond de 1100, water rond de 100 en stroom rond de 1800, dat is erg weinig, vergeleken met anderen, geen idee waardoor, geen droger etc, geen vaatwasser, dat scheelt. Succes verder anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier zit de cito er ook weer op! Ik ben er blij om. Mijn zoon vond het allemaal wel lastig. Mijn oudste zoon vond het een 'makkie' maar haalde vervolgens een dramatische score.

    BeantwoordenVerwijderen