Pagina's

dinsdag 11 februari 2014

Toch wel spannend

Ik vind het toch wel spannend hoor. Cito. 
Vandaag starten volgens NOS 165.000 kinderen aan hun Cito eindtoets, waaronder mijn dochter.

Zij is er heel cool onder. Geeft er helemaal niets om. Ik ook niet naar haar toe. Wij hebben er niet veel over gepraat, maar nu ze vertrokken is, brrr vind ik het toch wel spannend. 
Ik laat haar er natuurlijk niets van merken. Gelukkig telt de cito toets niet mee in de eindbeoordeling, of het moet erg afwijken van het verwachte advies van de basisschool.
Vandaag heeft ze 5 toetsen. 

Voor alle kinderen heel veel succes gewenst. Het kaarsje brandt.

 

9 opmerkingen:

  1. Ik begrijp er niets van, dacht dat de cito altijd landelijk was. Las het nl ook in de krant dat de cito's zijn begonnen. Maar onze 8e groeper heeft dat een paar weken geleden al gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meen je dat nou? Wat vreemd. Hier hadden ze een paar weken geleden wel cito van het leerlingvolg systeem. Ik weet wel dat degene die Cito via de computer doen, dit over enkele weken hebben.

      Verwijderen
    2. Dit zullen inderdaad wel de gewone cito's zijn geweest en niet de eindtoets. Die is landelijk en start vandaag maar niet alle scholen doen hier aan mee.

      Verwijderen
    3. Vreemd, ik heb hier niets van gehoord vanuit school!

      Verwijderen
  2. Hier brand ook het kaarsje voor de jongste. Ook hij heeft vandaag zijn cito toets. Volgens hem is het maar de cito toets. Veel belangrijker is dat ze vanmiddag na de toets een gezellige spellenmiddag hebben. Hij heeft UNO mee naar school om te spelen met zijn klasgenootjes. Ik zelf hoop maar dat alles goed gaat met zijn daisyspeler waar hij ivm dyslexie zijn toets mee maakt. Hij heeft thuis extra met zijn broer (ook dyslect) hiermee geoefend. Deze had vanmorgen de eerste twee uur vrij maar is extra voor hem opgestaan om te kijken of hij nog vragen had over de daisy.
    De oudste is gewend hiermee te werken de jongste werkt hier pas sinds kort mee. De keuze voor het VO is al gemaakt hij gaat naar de school die het beste omgaat met dyslexie want daar zijn grote verschillen in hier in de omgeving.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn jongste dochter ging naar de MAVO ( schooladvies, door Cito bevestigd en was ook onze keus ivm slechthorendheid)
    Inmiddels in ze afgestudeerd als Ing. aan HBO, heeft ze haar bachelor Geschiedenis aan RUG en nu bezig met haar Masters-scriptie.
    Als je van het kind uitgaat, zit je sowieso goed, ook zonder Cito!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn basisschool, die toen nog lagere school heette, deed vanwege één of andere overtuiging (geen idee welke, ik dacht eigenlijk dat het een "gewone" openbare school was...) niet mee aan de Cito. Er werd uitsluitend een advies gegeven door de onderwijzers.

    Eerlijk gezegd hoop ik nog steeds dat de Citotoetsen binnen nu en een paar jaar afgeschaft worden... Verzet me hevig tegen het idee dat een toetsuitslag zou bepalen naar welke school kinderen gaan.... Je hoort te veel erhalen dat de Cito-uitslag niet juist zou zijn.

    Blijf het raar vinden. Via de media hoor ik vaak het woordje stress en spanning. Ik heb het echt te doen met al die kinderen, sterkte voor je dochter! Gelukkig is ze er cool onder...!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo vind ik het rapport zo spannend dat deze komt. Ik moet alleen naar het gesprek... brrr... :)

    X Tally

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn middelste zoon moet ook deze week. En laten we wel zijn: ze zeggen wel dat de score niet uitmaakt, maar dat doet het wel! Helaas...

    BeantwoordenVerwijderen