Pagina's

vrijdag 21 maart 2014

Jaarafrekening is binnen!

De jaarafrekening is binnen en ondanks het slechte voorjaar vorig jaar toch nog geld terug. 74,27 euro en het maandbedrag met 4 euro naar beneden.
Wij gaan 150 euro per maand betalen.

Het water is ondanks dat wij minder verbruikt hebben toch naar boven gegaan door de belastingheffing. 1,10 meer per maand. Wij komen op een bedrag van 19,80 per maand uit. Bijbetaling is 2,35 euro. Wij hebben 114 m3 verbruikt.

Het slechte voorjaar in 2013 heeft ons een 350 kub gas gekost. Dat hoop ik dit jaar uit te sparen. Hoop ik. Ligt natuurlijk weer aan het weer, maar momenteel gaat het super.
In 2013 hebben wij 4.157 Kwh en 1.090 gas verbruikt.
Het stroomverbruik is bij ons altijd hoger door én het koken op inductie en onze sauna.

Verder ben ik tevreden over weer een jaar iets naar beneden. 

Ik zal hier eens mijn overzichten zetten. Ben sinds 2009 bezig hieraan te werken. Ons jaar loopt van maart-maart
2007/2008 5.919 kwh 2.303 m3
2008/2009 5.249 kwh 2.239 m3
2009/2010 5.839 kwh 2.498 m3
2010/2011 5.433 kwh 2.296 m3
2011/2012 4.524 kwh 1.766 m3
2012/2013 4.397 kwh 1/208 m3
2013/2014 4.182 kwh 1.101 m3
de verwachting voor 
2014/2015 4.203 kwh 1.080 m3

Ik heb veel gedaan aan zuiniger omgaan met energie en dat heeft duidelijk zijn weerslag gehad. 1.700 kwh minder en 1.200 m3 gas minder.

Hebben jullie ook al de afrekening ontvangen? En zijn jullie tevreden?
 
 

12 opmerkingen:

  1. Nou, dat ziet er goed uit! Ik weet niet van wanneer tot wanneer jullie jaar telt, maar het slechte voorjaar is hopelijk toch nog wat gecompenseerd door de zachte winter. Ik moest vorig jaar nog bijbetalen, nu is dankzij de pelletkachel mijn voorschot aangepast naar €61 en ga ik mijn best doen het nog lager te krijgen.

    Heb je trouwens enig idee hoeveel stroom van jullie jaarverbruik ongeveer afkomstig is van de sauna? Ik zou er ook best wel eentje in huis willen hebben, maar alleen als het dan ook betaalbaar is om 'm daadwerkelijk te gebruiken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De onze verbruikt 9 kwh per uur. Maar wij hebben een erg grote. 4 ligbanken.

      Verwijderen
  2. Hier al jaren stabiel er komt moment aan dat er niks meer te besparen valt of er moeten apparaten de deur uit :)

    Verwacht dit jaar op 1800 Kw/h en 400 M3 laatste is echt te danken aan zeer zachte winter :)

    Niet slecht voor een gezin van 6 personen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @anoniem, 1800 kwh voor een gezin van 6 personen is toch wel extreem weinig...Wij zijn maar met 2 hadden bij de vorige afrekening 3179 kwh elektriciteit (verwarming op gas, koken op gas, geen vaatwas, geen droogkast, 2 grote diepvriezers, overal ledlampen,.....) Hoe jullie aan zo'n laag verbruik aan elektriciteit komen met zo'n groot gezin is me een raadsel....
      Ons gasverbruik lag bij vorige afrekening op 622 m3 maar dat verbruik zal bij komende afrekening een pak lager liggen door de zachte winter en door de isolatiewerken van voorbije zomer.

      Verwijderen
    2. Dan vindt bijna 3200 kWh best fors zeker bij slechts 2 personen. Geen oude vriezer die buitensporig verbruikt ? Als je weet wat iets verbruikt handel je daarna.

      Voorbeeld onze vaatwasser en wasmachine zijn hotfill aangesloten en verbruiken ieder zo,n 0.10 Kwh per wasbeurt :) hier ook net de spaarlamp naar ledlamp wissel. Hier ook een grote diepvriezer maar die verbruikt slechts 160 KWh per jaar.

      Verwijderen
  3. Ik ben ook heel tevreden over mijn afrekeningen. Eindelijk trokken wij geld terug en verbruikten we minder. Wij verbruikten 5300 kwh aardgas met elf personen en 131 m3 water en geen electriciteit (zonnepanelen).
    Heel tevreden hier dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 5300 M3 gas dus :) dan zijn er nog isolatie mogelijkheden ?

      Verwijderen
  4. Jullie doen het heel goed! Ik zou graag in de toekomst nog zonnepanelen willen. Lijkt me heerlijk om je eigen stroom te produceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toevallig heb ik net dinsdag de afrekening gekregen. Ik krijg € 148,00 terug. Voorschot gaat van € 84,00 naar € 78,00. Hoekwoning met drie verdiepingen. ! persoon en twee katten. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het megagoed van jullie, wij zitten toch echt wel een beetje hoger!
    Vooral met gas...... electra is zo'n beetje gelijk!
    Supergoed doen jullie het dus in mijn ogen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marie'-Anne. Wij hebben wel zonne collectoren en die besparen toch een 25%.

      Verwijderen
  7. Lekker dat je het zo omlaag hebt weten te krijgen. Fijn!

    BeantwoordenVerwijderen