woensdag 12 maart 2014

Onze woonkamer op de kop, Cito en alcohol en jeugd

Wat is het in zo'n geval toch weer fijn om niet veel spullen te hebben staan. De woonkamer is leeg geruimd en vanmiddag beginnen we met het uitbreken van de oude vloer in etappes. De nieuwe vloer wordt ook in etappes weer erin gelegd. De meubels staan nog gewoon in de kamer in hoeken dus zo wordt dit opgelost. Als dat stuk aan de beurt is verschuiven we de meubels weer naar de plaats waar de nieuwe vloer al ligt.
Komende dagen zijn wij dus druk in de weer.

Vanmiddag gaan we naar de basisschool van onze dochter voor het eindgesprek, verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs en het ophalen van de cito score. Wij zijn toch wel benieuwd naar haar score ook al staat het vast naar welke school ze gaat.
Ik las net op NOS dat er één jongetje 0 fouten had. De enige in Nederland. Knap hoor.

Maandagavond vertelde onze zoon dat zijn vrienden stiekum via via een fles sterke drank hadden gekocht en dit met carnaval hadden opgedronken. 
Onze zoon was maar een 'poesie' samen met nog een andere jongen omdat zij hieraan niet meededen. Dikke vette pluim voor onze zoon dat hij zich niet heeft laten verleiden en sterk hierin was.
Maandagmorgen bracht één van de jongens de fles mee naar school omdat dit nog steeds bij hem thuis stond. Eén van deze heren heeft toen de laatste slok genomen, de fles stuk gegooid op school EN betrapt....
Een paar uur nakomen, een opstel schrijven over alcohol en wat het wel niet met je kan doen, de ouders moeten bellen en heel veel sores.
De moeder van deze heer heeft de twee andere moeders ook gebeld, dus overal was er paniek en strafmaatregelen. 
Eén heertje meende het wel zo te regelen dat onze zoon en die andere jongen maar moesten zeggen dat zij dat ook hadden gedaan, want als iedereen dat deed was de straf niet zo erg. Nou, zei zoonlief, ik krijg zeker geen straf.
Dacht het toch effe niet dat ik dat ga doen, ik ga niet straf incasseren omdat jullie zo stom zijn.
Ik ben een meter gegroeid van trots. Wetende dat hij de verleiding kan weerstaan en ook de druk van de andere knapen. 
Gisteren kwam zijn fel begeerde voetbaltenue binnen van AC Milan met zijn favoriete speler Honda, die in Venlo heeft gespeeld. De trui had hij nog tegoed van de Sint, maar omdat wij goed gedrag in dit geval wilden belonen, heeft hij de broek en sokken van onze cadeau gekregen i.p.v. dat hij dit zelf terug moest betalen.
Stomverbaasd was hij en hij danste in het rond van blijdschap. Duidelijker uitleggen dat eerlijkheid het langst duurt hoefden wij niet.
Misschien was dit niet de juiste manier van belonen, maar wij voelden dat zo en vinden het vooral nu in de gevoelige jaren erg belangrijk dat hij eerlijk en oprecht is en blijft.

Trotse mama en papa mag ik wel zeggen.
 

 

13 opmerkingen:

  1. Wow!! Daar mag je zeker wel trots op zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In dit geval was het zeker een hele goede manier van belonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap hoor dat hij zijn eigen plan trekt. Je kunt daar met reden trots op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me voorstellen dat jullie heel erg trots zijn op jullie zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed van jullie zoon! En dat is inderdaad een cadeau waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede beslissingen van zoon. Niet meedoen én niet liegen/meewerken om hun straf te verlagen. Terecht dat jullie dat verantwoorde gedrag beloond hebben!
    Mijn complimenten voor jullie zoon en ga zo door jongen!!

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie mogen zeker trots op hem zijn. En helemaal mee eens hoor goed gedrag moet beloond worden :-)
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauwwwwwwww, terecht trots!!! Helemaal!!!! Kan het me zoooooooo goed voorstellen!!!
    Heel veel succes met de vloer en de (klein beetje) zooi tijdens het leggen :)
    Heerlijk als je dat op deze manier kunt doen doordat het niet supervol staat :) SUCCES ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, daar kan je terecht trots op zijn!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou beter dan zo kun je toch niet laten merken dat goed gedrag beloond word en slecht gestraft. Ik baal zo ongelofelijk als ik op verjaardagen waar kinderen bij zijn teveel gedronken word. Verlden jaar stond een vader te waggelen in de woonkamer bij de mensen waar t feestje was en mr. X kon hem net op tijd onderstuenen anders was hij met statefel en als omgedonderd. Ik heb een hele preek gehouden tegen de andere ouders die er waren. t zijn allemaal buren van elkaar en ze zuipen bij elke gelegenheid. Ik snap dit dus echt niet he. Wacht op zn minst tot de kinderen op bed liggen. Maar nogmaals helemala leuk van jullie tot. fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is zeker iets om trots op te zijn!! Heel goed van hem, heel verstandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig van je zoon zeg! Hij kan inderdaad de groepsdruk weerstaan en zijn eigen weg gaan. Heerlijk als ouders om dat te merken. En ook wel een compliment voor je opvoeding denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo, ik heb je genomineerd voor de Liebster Blog Award. Ik hoop dat je er bij mee bent. Kijk maar eens op mijn blog http://missmillaathome.blogspot.be/
    Groetjes, Milla

    BeantwoordenVerwijderen