Pagina's

donderdag 24 april 2014

Artritis en Artrose

Heel af en toe laat ik eens doorschemeren dat ik reuma heb. Dat is echter niet alles.
Door de artrose heb ik al 2 keer een nieuwe heup gekregen, ben ik aan mijn pols geopereerd en is mijn voet vastgezet. Nu deze vaststaat kan ik weer lopen zonder pijn en is de wereld weer vergroot.

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het afbouwen van mijn spuiten. De reumatoloog vond dit beter omdat ik al zolang spuit en dat ik een erg groot probleem zou hebben bij een infectie. Ik mag niet spuiten bij open wonden i.v.m. dit gevaar.
Dit afbouwen is in stappen gegaan en niet zonder slag of stoot. Er zijn dagen bij dat ik erg veel pijn heb en degene die dit ook hebben weten dat dit erg vermoeiend is.
Toen ik halverwege het traject was heb ik medicatie erbij gekregen in de vorm van pillen.
Drie weken geleden heb ik de laatste spuit gezet en nu ben ik, als ik het volhoud, volledig over op pillen.
Dinsdag ben ik op controle geweest  en nu blijkt dat niet de artitis opspeelt maar de artrose.
Mijn vingers, polsen, ellebogen, knieën, nek en schouders zijn erg pijnlijk.
Ik heb nu 2x per dag pijnstilling, ontstekingremmers in twee vormen en een maagbeschermer.
Over 14 dagen heb ik een telefonische controle over de situatie. Verbetert deze niet dan moet ik weer terug naar de spuiten. 
We gaan het hiermee proberen en eerlijk is eerlijk. Gistermiddag had ik voor het eerst eens even geen pijn aan mijn handen. 
Ik hoop dat dit doorzet en dat ik niet meer hoef te spuiten. Toch was dit wel veel gemakkelijker want ik moet wel weer wennen aan het stapeltje pillen 's morgens naast mijn ontbijtbordje.

Ik ben ook erg blij met het mooie weer. Dat helpt mij een hele boel in mijn beweeglijkheid. Mijn sociale leven wil ik koste wat kost proberen vol te houden. Dat is toch wel op de allereerste plaats de muziekwereld. Liever erna op de bank dan dit te moeten missen.

We gaan er met volle kracht tegenaan.

 
 

14 opmerkingen:

  1. Heel veel succes. Fijn ook dat je goed begeleid wordt (en ik zou zeggen: aarzel niet om bij problemen eerder aan de bel te trekken!).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind je wel supermoedig hoor. Vreselijk om zoveel pijn te hebben. Wat is gezondheid toch ongelofelijk belangrijk . Heel veel sterkte ga voor je duimen. Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heftig hoor. En zoveel klerzooi nodig hebben om een beetje leven te hebben is ook niet best voor de rest van het lijf.
    Mijn glutenvrij eten heeft ook mijn artose en reumaklachten (niet zo heftig als jij, hoor) sterk verminderd, omdat het minder autoimmuunreakties oproept.
    Wens je veels terkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Succes, ik hoop dat het beter gaat met je.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte, ik hoop dat het gaat lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel sterkte, ik hoop dat je het gaat redden zonder spuiten! Mijn zus spuit ook, en het is inderdaad baggertroep! Ik duim voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Poeh zeg! Dat je reuma hebt wist ik wel al. Maar dat je ernaast nog andere klachten hebt, dat is helemaal niet niks. Ik hoop dat je redelijk pijnvrij zo meteen weer verder kan.
    Hoe gaat het nu verder met de vloer? Alweer wat gehoord?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is nogal wat allemaal!
    Hopelijk gaat het lukken zonder spuiten, zou fijn zijn.
    Sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet nog van vorig jaar dat je zoon meedeed met de city-run. Als hij dit jaar weer meedoet dan wens ik hem veel succes, hopelijk valt het weer een beetje mee en is er minder regen dan ze voorspellen. Onze middelste rent dit jaar ook mee.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Moeder van drie,
      Mijn beide kinderen hebben meegedaan. Zoonlief heeft ruim 22 minuten gerend en dochter 29 minuten.

      Verwijderen
    2. Wat goed gedaan, prestaties om trots op te zijn. Onze zoon wilde graag rond de 20 minuten en dit is hem gelukt . Dit terwijl hij pas een jaar aan het rennen is.
      Moeder van drie

      Verwijderen
    3. Ook dat is dus erg knap. Wat is zijn leeftijd?

      Verwijderen
    4. Hij is 14 jaar word in juni 15 dus ik vind dit een knappe tijd van hem. Nu zijn ze alle drie wel sportief in tegenstelling tot hun moeder hihi.

      Verwijderen
  10. Ik las je in je post dat je je niet goed volede. Ik volg je al een tijdje maar op een of andere manier wist ik niet dat je last van reuma had. Ik hoop dat de vakntie je goed gaat doen en dat je weer redelijk pijnvrij door het leven kan.

    BeantwoordenVerwijderen