Pagina's

maandag 7 april 2014

Een oude diepvries en het stroomverbruik en mijn oom

Zou dat kunnen? Ruim 13 Kwh minder per week omdat ik een oude diepvries heb uitgetrokken?
Ik heb gewoon gekookt afgelopen week en gebakken, wasjes gedraaid en zelfs een keertje de droger aangehad door tijdgebrek.
Het verbaasde mij zeer. 
De diepvries gebruik ik in de winter vaker voor groente, frietspul en brood.
De restjes die ik nog had heb ik in de nieuwe diepvries gestopt en de oude eens uitgetrokken. Puur om eens te zien. Nou, dat weet ik dus ook alweer.
Benieuwd of het volgende week ook is of dat ik toch iets over het hoofd heb gezien.
Momenteel staat de 2de koelkast uit, de 2de diepvries, de droger gebruik ik haast niet meer en de vaatwasser alleen met feestjes. 
Ik kan uitverkoop beginnen. haha.
Met een beetje handiger inplannen heb je al die extra 2de apparaten niet nodig.
Ik zal ze nog niet wegdoen, maar wil wel bezien wanneer ik er weer gebruik van moet maken.

Mijn oude lieve peetoom leeft nog steeds. Afgelopen vrijdagavond hebben ze hem in slaap gebracht om niet meer te hoeven lijden. Gisteravond zijn manlief en ik samen met onze zoon nog geweest. Zoonlief mocht van ons eigenlijk niet meer mee, maar hij wilde perse wel mee. Omdat hij dit jaar 15 wordt, en het ook bij het leven hoort om afscheid te nemen heeft manlief besloten om hem toch mee te nemen. Ik heb toen gezegd dat als hij wil hij straks ook mee mag afscheid nemen als oom overleden is. Dochterlief wilde niet meer.
Gisteren in de kerk moesten mijn kinderen de mis dienen en hebben pastoor gevraagd voor hem te bidden. Ik was dan ook erg verbaasd dat hij de voorbeden begon om te bidden voor een ernstig zieke. Erg lief van de kinderen om aan hem te denken. Wij hebben het oom gisteravond verteld. Of hij nog iets hoort weten wij niet. Wel heeft hij zaterdagavond, toen mij tante wilde vertrekken, haar vastgegrepen. Tante is gegaan, maar 10 minuten later was ze weer terug. Ze wilde bij hem blijven en heeft dit sindsdien ook gedaan. En weer greep hij haar hand en heeft ze niet meer losgelaten. 
Ze is 82 en zit dus nu al voor de 3de dag in een stoel naast hem zijn hand vast te houden. Diepe respect voor haar, maar ook voor hun kinderen. 
Wij allemaal hopen dat hij vandaag mag gaan en rust vindt.

Niet zo'n leuk einde van dit blogje, maar ook dit hoort bij het leven.
 

 

7 opmerkingen:

  1. Wat lief van je kinderen en wat mooi van je tante. Zo zie je maar dat je je kinderen wil beschermen maar dat je zoon zelf mee wil. Ik denk dat t wel goed is om anders de dood zo vreemd en geheimzinnig blijft als je weggehouden wordt. Veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen mijn vader zijn einde naderde, wilde onze jongste die toen 9 jaar was, ook persé mee om afscheid te nemen van 'bompa'. Aanvankelijk hadden we er ook onze twijfels over om hem mee te nemen maar achteraf gezien was het een goede beslissing : zoon heeft op een zeer volwassen en serene manier kunnen afscheid nemen en heeft het overlijden daarna goed en vlug verwerkt. Onze oudste, toen 11 jaar, wou niet meegaan omdat ze zich mijn vader wilde blijven herinneren als 'levend'.
    Ik hoop dat je oom niet onnodig veel moet lijden en rustig, zonder pijn, kan inslapen. Veel sterkte aan de ganse familie..... liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat jullie kinderen zo begaan zijn. En liefdevol beschreven. Dan is de dood een verlossing. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat scheelt idd veel 13 kwh per week.
    Wij hebben helemaal geen tweede apparaten, en ook dus een laag stroomverbruik, ong 30 kwh per week. Vlgs mij kan je beter goed boodschappen plannen als teveel opslaan. Nieuwe combi koelkast vriezer, denk dat dat vooral scheelt qua stroomverbruik.
    Sterkte met je oom.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Zou dat kunnen? Ruim 13 Kwh minder per week omdat ik een oude diepvries heb uitgetrokken?"vraag je...Ja dat kan.Oude koelkasten en vriezers zijn niet zo zuinig. Je kan de kosten en het verbruik specifiek meten met een stroomkostenmeter, maar ook door het uit te zetten.
    13 kWh per week is 675 kWh per jaar is rond de 150 euro. Als tweede vriezer vind ik dat duur. Je kan ook zoals je nu doet proberen de eerste vriezer beter gebruiken, vaker leegeten, minder inslaan. Ook een nieuwe kopen met A+++ is een optie. Ik zag de Liebherr GP1486-20 met 23 euro aan jaarkosten.
    Sterkte met je oom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind diepvriezers ideaal, maar ze moeten inderdaad niet teveel gaan kosten.

    BeantwoordenVerwijderen