zaterdag 23 augustus 2014

De potjes weer vullen en de spaarmodus aanzetten

Gisteravond heb ik de potjes voor de nieuwe maand weer gevuld. De laatste maanden van dit jaar gaan wij er flink tegenaan om te sparen. 
Onze contante buffer heeft een historisch dieptepunt gehaald en het gaat ons zeker een half jaar kosten om alles weer terug op de rit te krijgen.

Hoe dit kan?
Nou, gemakkelijk in mijn ogen.
Ik had in 2013 voor het nieuwe jaar een ander plan voor ogen met het vullen van de potjes. Normaal zorgde ik ervoor dat de potjes eerst gevuld worden voordat er geld uitgegeven kan worden. Dit jaar heb ik al geld uitgegeven van de buffer en dan pas de potjes gevuld. 
Dat doe ik dus nooit meer. Het gevoel dat ik nu heb is niet prettig ook al is het op het einde van het jaar weer in orde.
Achteraf bezien is dit ook erg dom want stel dat wij nu geld nodig hebben, moeten wij deposito's open gaan breken.

De laatste anderhalf jaar hebben wij ontzettend veel in ons huis geïnvesteerd en ook extra afgelost. Nu gaan wij een jaartje pas op de plaats maken.
Wat hebben wij dan allemaal gedaan de laatste 1,5 jaar?

- alle kozijnen, deuren en boeiboorden van binnen en buiten laten verven
- nieuwe binnendeur
- nieuwe vloer boven
- nieuwe vloer beneden
- de overkapping aan ons huis laten vernieuwen
- het tweede gedeelte van de overkapping een nieuw plafond in
- een nieuwe tuinhuis
- een elektrische fiets
- een vakantie met mijn vriendin naar Griekenland
- twee zomervakanties naar Italië
- in mei een week weggeweest
- een loungeset in de tuin
- een nieuwe slaapkamer voor zoonlief
- beide kids een nieuwe fiets (zoonlief een tweedehandse)
- 10.000 euro extra afgelost

Pffff, begrijpen jullie wat ik bedoel? Allemaal verstandige dingen, (misschien op de vakanties na, maar voor mijn gezondheid erg belangrijk) maar als je de rij zo overziet is het erg veel geweest.
Daarom gaat nu de knop om en wordt er alleen nog maar gespaard.
We kunnen nog een 1700 euro extra aflossen dit jaar, maar ik weet nog niet of dat gaat gebeuren. Heel misschien op het einde van het jaar.
Ook hebben wij dit jaar voor het eerst geen hypotheekrente aftrek gekregen. Vanaf volgend jaar krijgen wij dan wel één keer per jaar de belastingteruggave, maar dit jaar is dan toch even wennen om dit maandelijks niet te krijgen.
Vooruit kijkend weet ik dat het volgend jaar om deze tijd dan ook allemaal anders is en daarom.................de spaarmodus staat vanaf nu hier aan.

Hoe staat het bij jullie?



 

10 opmerkingen:

  1. Wow, jullie hebben erg veel gedaan, kun je trots op zijn! Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je nu dan wel weer even aan sparen toe bent. Ik heb de afgelopen tijd ook eigenlijk te veel gedaan (voor mijn gevoel dan) en moet ook weer in de spaarmodus. Mijn maandlasten gaan met ingang van 1 september als het goed is wel met €200 naar beneden vanwege lagere hypotheekrente, maar ik heb ook nog een vakantie gepland en ik wilde eigenlijk aan het einde van het jaar zo'n €10.000 aflossen. Als ik heel eerlijk ben, zie ik dat er eigenlijk niet van komen, maar je weet niet. Wel wil ik gewoon de buffer weer beter op orde hebben. Aan het einde van deze maand wilde ik hem op €2500 hebben en dat gaat wel lukken. Daarna kijk ik voor de volgende stap. Misschien €3500 op eind oktober en €4500 op eind december? Het ligt een beetje aan de extra klussen die ik binnen krijg.

    Eerst de knop maar eens goed om, maar dat werkt wel met het vooruitzicht van vakantie én het gezond eten en sporten (waardoor ik me beter voel en vaak ook wat helderder denk).

    Succes met jullie plannen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook wij hebben dit jaar best veel geld uitgegeven, maar gelukkig hebben we nog best wat op de spaarrekening staan. Mocht er bijvoorbeeld weer iets in panne vallen dan kunnen we dat gelijk vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje wat een lijst aan dingen waarin jullie geïnvesteerd hebben en dan ook nog afgelost hebben. Vanochtend namen we onze to-do-lijst nog eens door maar ... gaat jarenplan worden net als aflossen. De buffer is gelukkig goed gevuld, nu ruimte voor andere dingen hoewel het spaarbedrag momenteel helaas minimaal is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt knap hoor, zoveel geïnvesteerd én zoveel afgelost! Doe ik je niet na.
    Maar begrijpelijk dat je nu weer even wil sparen want het is erg prettig om voldoende achter de hand te hebben als dat kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent zo goed en een inspiratie bedankt voor het delen en fijn van je te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie lijst met slimme keuzes. En het resultaat mag er dan ook zijn. Succes met sparen, al zal dat best lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goed om af en toe je plannen te herzien of evalueren en eventueel aanpassen :) wij hebben dit jaar ook niet bijzonder gespaard ivm extra uitgaven (oa ook nieuwe kamer zoon en loungebank idd.. :p ) maar we hebben ook niet ingeleverd op de spaarrekening! en dat voelt heel fijn! maar we willen m ook wel graag weer zien groeien.. maar we hebben beiden een wisselend loon elke maand dus het is ook deels afhankelijk van de inkomsten en daarnaast natuurlijk aan de uitgaven en dat hebben we wel in de hand.. ben benieuwd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo, jullie hebben een boel gedaan! Dat is natuurlijk wel genieten!
    Ook hier de spaar modus aan.
    Ook proberen we de marktplaatsverkopen weer een nieuwe impuls te geven al is dat altijd even afwachten...

    Hoe doe jij dat concreet? Die bespaarmodus?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, jullie hebben inderdaad heel veel gedaan het afgelopen jaar. Jullie huisje zal er weer als nieuw uitzien!
    Ik volg jullie blog al een tijdje en ben verbaasd over de bedragen die jullie extra kunnen aflossen. Ik denk dat jullie inkomsten per maand dan ook een x aantal keer hoger is dan modaal inkomen.... of wij doen iets niet goed ;-)
    Als je me een persoonlijk antwoord en of tips wilt sturen, dan zie ik dat met plezier tegemoet hoor!
    Sinds dit jaar probeer ik ook te consuminderen en goed op de kleintjes te letten. Ik geniet dan ook enorm van het lezen van jullie blog!

    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben nog altijd druk aan het sparen. Maar met vijf kinderen gaat er ook altijd veel geld weer uit.

    BeantwoordenVerwijderen