Pagina's

maandag 1 september 2014

1e Halfjaar energieverbruik

Elke zondagmorgen neem ik de standen op van stroom gas en waterverbruik. Dit doe ik al vele jaren en met name in de beginjaren ging ik met sprongen omlaag qua verbruik.
Natuurlijk hebben wij een hoger verbruik dan gemiddeld omdat ik hele dagen thuis ben. Ook hebben wij een ruim huis en maak ik wekelijks en soms nog vaker gebruik van onze sauna. Deze is speciaal aangeschaft voor mijn gezondheid en verbruikt 9 Kwh.

De standen na precies 26 weken:

Stroom
dagverbruik: 667
Nachtverbruik: 764
Totaal: 1431

Gasverbruik: 133 m3.
Ik heb echter met het doorgeven van de standen een halfjaar geleden een tikfout gemaakt. Dit betekent dat ik nog 100 m3 moet betalen. Mijn berekening is dus 233 m3.

Waterverbruik: 52 m3.
Hierin zit het vullen van het zwembad. 10 m3.

Door het warme weer vanaf maart is het gasverbruik erg laag. Ook hebben wij zonnecollectoren die hieraan meewerken. 

Wij zijn tevreden.
 

7 opmerkingen:

  1. Prima verbruik, lijkt me zo. Wij zitten er nét iets onder, maar leven dan ook met 1 persoon minder in huis. Ik zou zelf graag nóg iets minder stroom verbruiken, maar zie niet echt waar ik nog op moet besparen, behalve dan het langzaam aan vervangen van alle lampen voor LED (nu spaarlampen). De grote vriezer (kast)gaat over een jaar of 3 weg, als ookde laatste koter het huis uit is en dan nemen we een kleinere kast. En als we ooit een nieuwe t.v. willen, dan zal dat ook een LED worden natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Netjes hoor, vooral het gas.
    Wij zitten ook vrij laag, schatting voor dit hele jaar, , gas dit jaar rond de 800 wsl, schatting van minder gas, tot nu toe 450 ongeveer en electriciteit rond de 1800 totaal en water rond de 100. Sinds we een waterbesparende douchekop hebben genomen, nav blog weg naar zelfvoorziening, is ons waterverbruik met 20 procent gedaald en ons gasverbruik wsl ook weer iets.
    Leuk om et lezen. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onlangs hebben wij ook onze meterstanden voor de jaarlijkse afrekening moeten doorgeven : piektarief elektriciteit 1193 Khw, daltarief elektriciteit 1616 kwh, gas 338 m3 en water 21 m3. De meteropname gebeurde dit jaar iets later of normaal en liep over een periode van 386 dagen. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gasverbruik is erg laag net als water netjes :)

      Verwijderen
  4. Fijn dat je tevreden kunt zijn over je cijfers! Ik ben ook de hele dag thuis. Ik probeer dan alleen mijn kantoortje te verwarmen en de rest niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi,

    hier ben ik nog een keer met een vraagje. Ik kon geen mailadres vinden dus ik het doe het maar even zo. De link naar www.huisvlijt.com in je leeslijst doet het niet meer. Hij blijft hangen op een week geleden. Zou je misschien de link kunnen weghalen, saven, en daarna weer plaatsen? Dat zou ik echt superfijn vinden.

    Excuus voor de overlast!

    groetjes,
    Vlijtig Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreemd he. Is geregeld. De link doet het weer. Groetjes

      Verwijderen