Pagina's

vrijdag 3 oktober 2014

Klaar! en een vooruitblik naar 2015

Na vele weken werken, sjouwen van meubels en inrichting van boven naar beneden en van voor naar achteren, verven van wanden en plafonds, is het einde in zicht.

Manlief moet nog enkele kleine zaken doen en dan zijn we klaar. 
De hele verdere aankomende winter hoeft er niets meer te gebeuren. Alles is schoon en opgeruimd. Er staat nog een berg klaar voor de kringloop. Ik kan lekker gaan genieten. 
Mijn heup vind dat geloof ik ook wel fijn. De ontsteking rondom de heup is weer in volle hevigheid terug en moet weer met rust weggaan. Als ik eenmaal loop dan gaat het wel weer, maar die opstartproblemen zijn niet zo leuk.

Ik kan mij nu weer op mijn huishoudgeld en buffers gaan richten, want zoals ik al schreef is het hard nodig. 
De maand begint bij mij de 22e, nog 19 dagen te gaan dus en ik heb op het brood en wat groente na de boodschappen voor komende week al in huis.
Ik heb nog 250,49 over (waarvan 14,20 nog voor koopzegels). Dat gaat dus zeker lukken. Het sparen naar de potjes voor deze maand is al gebeurd. Omdat ik het eigen risico moest betalen is het overzetten naar de buffer minder geworden. Toch is er 750 euro naar de buffer overgezet. Gestaag loopt deze weer terug naar 10.000 euro. Nog steeds heb ik de hoop dat dit in januari gelukt is. 
Dan weer de jaarpotjes vullen en zo gaan we weer verder.

Komende maand ga ik ook langzaam eens kijken naar mijn jaarbegroting. Eens zien of er bedragen aangepast moeten worden.
Wat ik al zeker weer is dat ik de kledingpot hoger moet zetten. De groei is nog steeds niet gestopt bij de kids. 
Ook overweeg ik om het staatslot op te zeggen. Toch 180 euro per jaar. 
Fox sport hebben wij per 1 augustus opgezegd. Scheelt 16,95 per maand. Is ook weer ruim 200 euro. 
Verder zal er aan vaste en variabele lasten niets meer naar beneden kunnen. Het gas en stroomverbruik zal natuurlijk wel dalen, maar dat heeft iedereen in Nederland. Volgend jaar eindigt mijn contract en dan ga ik ook de grote overstap maken. Beetje eng, maar half Nederland doet het, dus ook ik moet dat kunnen.

Voor het schoolgeld en de schooluitgaven ga ik vanaf januari een vast bedrag van 75 euro per maand sparen. Het brugjaar met de hoge aanschafkosten is achter de rug van beide kids. Nu rest alleen nog de aanschaf van schriften ed, het jaarlijkse schoolgeld van ongeveer 150 euro pp, en volgend schooljaar een schoolreis van oudste zoon naar het buitenland. Als ik vanaf januari ga sparen staat het geld voor die reis van hem op die rekening. De maanden september t/m december zet ik dat bedrag dan terug naar 35 euro per maand. Dit is voldoende voor de normale jaarlijkse schoolkosten. 

Naar verwachting kan in 2015 het gehele bedrag van de belastingteruggave extra afgelost worden. 
Het vakantiegeld zal gebruikt worden voor de vakantie, dus daar hoeft geen extra reservering voor te gebeuren. 

Ik denk dat alle aanpassingen wel meevallen. Leuk werkje voor de komende dagen als ik toch rustiger aan moet doen. Ga ik alles eens uitwerken. 
Zo heb ik altijd het laatste kwartaal van het jaar van die vaste werkjes. De verlofplanning voor manlief weer in orde maken. Manlief geeft dat altijd aan mij zodat ik zijn vakantie kan aanpassen aan de kids. Hij voert het dan in op zijn werk. In december krijgt hij de extra dagen die hij niet opmaakt uitbetaald. Dit zijn dit jaar al vlug weer een 190 uur. Ook heeft hij een leuke promotie gemaakt door de reorganisatie. Binnen een half jaar zou de weging plaatsvinden van die nieuwe functie. Zal altijd meevallen dus. 

Laat 2015 maar komen. Maar eerst.............genieten van het laatste kwartaal 2014 en de vele mooie dagen die erbij horen.

6 opmerkingen:

  1. Wat ik jammer vind te lezen is het overhouden van 190 uur.
    Geld kan wat mij betreft vrije dagen niet vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man krijgt naast 5 weken verlof, ook nog dagen voor zijn oproepdiensten, extra uren als hij opgeroepen wordt en 4,5 week ATV. Dit krijgt hij in combinatie met zijn baan gewoonweg niet op.

      Verwijderen
    2. man werkt 300-400 overuren per jaar.. hij laat ze dus ook gewoon maandelijks uitbetalen. het hoort bij zn baan (avonddiensten vanuit huis en 1 a 2 zaterdagdiensten vanaf de zaak). wij zijn blij met de extra inkomsten en hij heeft verder genoeg aan zn 5 weken vakantie of spaart van 1 of 2 maanden de overuren op voor tijd voor tijd..

      Verwijderen
  2. Die jaarbudgetten, daar wil ik ook eens naar kijken. Of dat bij ons ook toe te passen is.
    Fijn dat het zware werk erop zit! Nu genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Overstappen van energieleverancier is echt niet eng, je merkt er helemaal niets van, behalve dat je aan een andere leverancier betaalt.
    Wat een geweldige baan heeft jouw man! Althans het aantal vakantiedagen spreekt mij erg aan (hoewel je man ongetwijfeld ook veel voor zijn baan zal moeten doen)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heerlijk alles zo op orde. ik heb mijn werk excel (voor mijn uren en aftrekposten) en prive ook alweer klaar :) heerlijk. helaas weet ik van te voren niet wat onze inkomens zijn (man overuren en bij mij afhankelijk hoeveel uren opvang de ouders afnemen) zullen zijn. maar t basisloon van man staat erin en alles van mij en mans overuren zijn dus extra op die manier, wel nodig.. ;) maar goed, de basis staat vast in t schema :) ziet er al redelikj positief uit :D altijd fijn als t goed gaat ;)

    BeantwoordenVerwijderen